Ulica Mazowiecka prowadzi z pl. Powstańców Warszawy na pl. Piłsudskiego. W drugą stronę jeszcze nie. Jeszcze, bo już niedługo się to zmieni. Właśnie rozpoczęliśmy prace nad nową organizacją ruchu, dzięki której ulica stanie się dwukierunkowa. Ponadto wyznaczymy na niej przystanki autobusowe – po przebudowie ruch autobusów w obie strony ma się odbywać ciągiem Mazowiecka – Szpitalna, z pominięciem Kredytowej i Jasnej.
Łatwy dojazd na nowy parking
Przebudowy doczeka się sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Mazowieckiej z ul. Świętokrzyską. Poza tym w ciągu tej pierwszej wybudujemy łącznik rowerowy do przebiegającej wzdłuż ul. Świętokrzyskiej drogi dla rowerów. Z kolei na ul. Świętokrzyskiej wyznaczymy lewoskręt w stronę pl. Powstańców Warszawy. Co ważne – nie ucierpi na tym żadna zieleń.
Skąd takie zmiany? Chcemy zapewnić kierowcom łatwy i wygodny dostęp do powstającego na pl. Powstańców Warszawy parkingu podziemnego. Nowy parking to kolejna inwestycja w ramach Nowego Centrum Warszawy. Zapewni 420 miejsc postojowych w ścisłym centrum stolicy. Dostać się do niego pomogą nie tylko zmiany w organizacji ruchu.
Parking od samego początku będzie podłączony do systemu informacji parkingowej. Niebieskie tablice (które można już spotkać np. w okolicach parkingów Browarów Warszawskich) wskażą zarówno drogę na parking pod placem, jak i liczbę wolnych miejsc.
Do starej zieleni dołączy nowa
Wspomniana przebudowa skrzyżowania z ul. Świętokrzyską i wprowadzenie ruchu dwukierunkowego to nie wszystkie zmiany, jakie zaplanowaliśmy na ul. Mazowieckiej. Przy okazji zmiany organizacji ruchu uporządkujemy też przestrzeń przy skrzyżowaniu z ulicami Kredytową i Traugutta.
Rozpoczęliśmy już rozbiórkę betonowej wyspy dzielącej jezdnię przy skrzyżowaniu z ul. Kredytową. Zamiast niej na wysokości ul. Traugutta pojawi się znacznie mniejsza, z kolei na przejściu przez ul. Mazowiecką wybudujemy azyl. Jeszcze jedna wyspa pojawi się na jezdni wzdłuż pl. Małachowskiego. Będzie się składała niemal w całości z trawnika, który założymy także po obu stronach przejścia dla pieszych przez ul. Kredytową.
Pracujemy dalej nad Nowym Centrum Warszawy
Wspomniane prace przeprowadzi firma AN Projekt, z którą podpisaliśmy umowę na ponad 2,5 mln zł. Roboty skoordynowaliśmy tak, aby na pewno zostały zakończone przed zaplanowanym na przełom 2024 i 2025 roku otwarciem nowego parkingu.
Budową parkingu zajmuje się natomiast spółka IMMO Park Warszawa – należąca do Mota-Engil Central Europe S.A. – która samodzielnie pokrywa koszty inwestycji (szacowane na 85 mln zł). Parking powstaje w formule koncesji. Firma będzie eksploatowała parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany miastu.
W międzyczasie poznaliśmy chętnych na przebudowę kwartału w rejonie ulic Złota i Zgoda. To kolejna inwestycja w ramach Nowego Centrum Warszawy, która całkowicie odmieni tę część Śródmieścia. Pojawią się między innymi setki drzew, skwery, fontanny czy trzy duże place. Na razie przyglądamy się nadesłanym ofertom. Wybrany wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał na to zadanie 24 miesiące.