Dziesiątki skrzyżowań, kamery, pomiar ruchu - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

11-02-2016

Dziesiątki skrzyżowań, kamery, pomiar ruchu

70 skrzyżowań, 60 kamer monitoringu, 16 stacji pomiarów ruchu, rozbudowane centrum sterowania – to Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. W dwóch ostatnich latach system objął kolejne 29 skrzyżowań.

Głównym zadaniem zarządzanego przez ZDM systemu jest poprawa płynności i warunków ruchu w mieście.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem łączy działanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i sterowanie ruchem w mieście. Początki systemu sięgają 2008 roku. Dziś obejmuje on 70 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, 60 kamer monitoringu, 16 stacji pomiarów ruchu, 5 tablic zmiennej treści, a także sterowanie priorytetem dla tramwajów w Al. Jerozolimskich oraz system sterowania Tunelem Wisłostrady.

Początkowo system obejmował obszar Powiśla, a także ciąg Al. Jerozolimskich i Wisłostrady. W ostatnich dwóch latach (2014-2015) do systemu zostało dołączonych 29 kolejnych skrzyżowań – na ciągu al. Waszyngtona (Waszyngtona-Saska, Waszyngtona-Międzynarodowa, Waszyngtona-Kinowa, Waszyngtona-Międzyborska, Waszyngtona-Grenadierów) i Al. Jerozolimskich (Al. Jerozolimskie-Szczęśliwicka, Al. Jerozolimskie-Grzymały, Niemcewicza-przejście dla pieszych) a także na „praskiej Wisłostradzie” (Wał Miedzeszyński-Zwycięzców, Wał Miedzeszyński-zjazd z mostu Poniatowskiego, Sokola-Zamoyskiego, Sokola-wyjazd z Dworca Stadion, Wybrzeże Szczecińskie-Sokola).

Okazją do objęcia systemem kolejnych ciągów ulic była również budowa II linii metra – po jej zakończeniu system sterowania objął ciąg ul. Świętokrzyskiej wraz z przyległymi skrzyżowaniami (E.Plater-przejścia dla pieszych przy Złotych Tarasach, rondo ONZ, Świętokrzyska-E. Plater, Świętokrzyska-Bagno, Świętokrzyska-Marszałkowska, Świętokrzyska-Jasna, Świętokrzyska-Mazowiecka, Świętokrzyska-Nowy Świat, Marszałkowska-Królewska, Pl. Grzybowski) oraz ul. Targowej (Targowa-Zieleniecka, Targowa-Kijowska, Targowa-Białostocka, Targowa-Solidarności, Targowa-Wileńska). Do systemu dołączyliśmy również skrzyżowanie Powsińska-Idzikowskiego.

Stały nadzór

Dzięki ZSZR możliwe jest skuteczniejsze utrzymanie płynności ruchu, poprawa warunków ruchu i jego uporządkowanie, ale też skrócenie czasu przejazdu. Sercem systemu jest Centrum Zarządzania. To tu, na dużych ekranach, wyświetlane są obrazy z kamer drogowych. Choć system działa automatycznie, operator może na bieżąco monitorować pracę urządzeń, zarządzać informacją o stanie ruchu i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w parametrach sterowania ruchem.

Źródłem danych dla systemu są liczne czujniki, detektory i stacje pomiarowe. W system włączone są pętle indukcyjne (detektory zainstalowane w nawierzchni ulicy), kamery i stacje pomiarowe Traffic Eye Universal, wykorzystujące detektory podczerwieni.

Detektory te służą do wykrywania pojazdów na wlotach skrzyżowań. Także przy ich pomocy do centrum sterowania przekazywane są dane o aktualnym natężeniu ruchu i prędkościach pojazdów. Źródłem danych o otoczeniu i stanie środowiska są stacje pogodowe i stacje pomiaru zanieczyszczenia powietrza. Do systemu włączono infrastrukturę, związaną ze sterowaniem ruchem w tunelu Wisłostrady, wzbogaconą o wideodetekcję, pozwalającą wykrywać niebezpieczne zdarzenia w tunelu.

Powered by Projectic.pl