E-kontrola pozwoli zdalnie, za pomocą kamer umieszczonych na samochodach, sprawdzać czy kierowca zapłacił za parkowanie samochodu. Kamery zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekażą te dane do systemu, który zweryfikuje wniesienie opłaty za dany pojazd. Testy takiego systemu były prowadzone w ubiegłym roku i wypadły optymistycznie. Teraz, dzięki uchwale Rady Warszawy, możemy rozpocząć przygotowania do wdrożenia tego systemu.
Podstawowym celem e-kontroli jest zwiększenie efektywności działań kontrolnych. Dziś opłaty sprawdza tylko ok. 50 kontrolerów i dlatego wielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie. Zespół dwóch samochodów wyposażonych w kamery może osiągnąć skuteczność porównywalną z pięcioma patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochrona środowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tym idzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń.
Drugą zaletą automatycznej kontroli jest usprawnienie obsługi mieszkańców. E-kontrola pozwoli nam zrezygnować z wystawiania wkładanych pod wycieraczkę przedniej szyby dokumentów opłaty dodatkowej (nie zawsze odczytywanych przez kierowców), a wysyłać wezwanie do zapłaty jedynie do tych kierowców, którzy nie zapłacili za postój, a nie także do tych, którzy np. nie włożyli biletu za szybę lub nie umieścili tam informacji o opłacie mobilnej. To znacznie zmniejszy liczbę reklamacji. Dodatkowym benefitem e-kontroli, po zakończeniu fazy stabilizacji systemu, będzie możliwość rezygnacji z wykładania biletu parkingowego w pojeździe, co znacznie ułatwi życie kierowcom.
Większa skuteczność kontroli jest w interesie wszystkich mieszkańców. Pieniądze zebrane w Strefie trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa. Dziennie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 120 tys. samochodów. W tym roku wpływy z opłat za parkowanie wyniosły ok. 70 mln zł (dane na koniec listopada).
By wiedzieć lepiej
W najbliższych miesiącach planujemy przeprowadzić dialog techniczny w sprawie e-kontroli. Dialog pozwoli nam skonfrontować potrzeby Zarządu Dróg Miejskich z możliwościami ich realizacji przez rynek potencjalnych wykonawców. Dzięki niemu możliwe będzie również określenie czynników wpływających na jakość oraz wartość składanych ofert, a także uzyskanie wiedzy użytecznej m.in. przy formułowaniu zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia np. dotyczącej rodzaju urządzeń i zastosowanych w nich rozwiązań technicznych oraz problemów jakie mogą wystąpić w tego typu rozwiązaniach.
Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy, który wprowadzi taką usługę w Warszawie.
W ramach modernizacji SPPN pracujemy także nad usługą e-parkowanie, która pomaga znaleźć wolne miejsce postojowe. Dostępność miejsc będzie można śledzić za pomocą aplikacji mobilnej, która poprowadzi kierowcę do najbliższego wolnego miejsca, a ponadto umożliwi wniesienie opłaty za postój. Pozwoli to zmniejszyć liczbę samochodów krążących po centrum w poszukiwaniu wolnego miejsca, a dzięki temu ograniczy smog i zatłoczenie ulic.