Flota do e-kontroli rozrośnie się. Zamówiliśmy kolejne dwa samochody - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

04-11-2021

Flota do e-kontroli rozrośnie się. Zamówiliśmy kolejne dwa samochody

Nasza flota pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania znów się powiększy. Zdecydowaliśmy się skorzystać z prawa opcji, jakie daje nam tegoroczna umowa z firmą MCX Pro Sp. z o.o. i zleciliśmy jej dostawę dwóch kolejnych elektrycznych samochodów. Auta powinniśmy otrzymać do końca grudnia.

Pojazd ZDM do przeprowadzania e-kontroli.

Pierwsze samochody do e-kontroli na warszawskie ulice wyjechały na początku stycznia ubiegłego roku. Po ośmiu miesiącach dołączyło do nich trzecie. Wyposażone w kamery i szereg czujników auta z charakterystycznym „pudłem” na dachu pozwoliły uszczelnić Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Przez cały 2020 rok skontrolowały 3 608 176 zaparkowanych w niej pojazdów (każdy z nich dwa razy, aby wykluczyć kierowców, którzy dopiero co przyjechali i płacą za postój), co zakończyło się wystawieniem 165 722 wezwań do zapłaty zarejestrowanej opłaty dodatkowej.

Zlecenie wysłane

Aby kontrola SPPN była skuteczna, w tym roku zdecydowaliśmy się na zakup kolejnych pojazdów do e-kontroli. Wybrana w ogłoszonym wiosną przetargu firma MCX Pro Sp. z o.o. dostarczyła nam cztery następne nissany leaf – tym razem unowocześnione, bo ze zminiaturyzowanym panelem urządzeń na zewnątrz i sprzętem rejestrującym dane wewnątrz. Na służbie są od 1 października, a każde, ścigając piratów parkingowych, według naszych szacunków wykonuje pracę 10 pieszych patroli.

W podpisanej z MCX Pro Sp. z o.o. umowie znalazł się zapis tzw. prawa opcji, umożliwiający nam zamówienie w tym roku dwóch kolejnych samochodów do e-kontroli. Ponieważ od 15 listopada SPPN rozszerzy się o Ochotę i Żoliborz (przybędzie 14,3 tys. miejsc postojowych, a w całej strefie będzie ich 52 tys.), postanowiliśmy z niego skorzystać. Właśnie wysłaliśmy firmie zlecenie i już oczekujemy na dostawę następnych nissanów leaf, które – podobnie jak dotychczasowe – będą elektryczne. Samochody powinniśmy otrzymać do końca grudnia.

Umowa z firmą MCX Pro Sp. z o.o. opiewa na 4 mln 905 tys. zł brutto. W tej kwocie zawiera się zakup nie tylko łącznie 6 samochodów, ale także całego systemu odpowiadającego za e-kontrolę, dla którego auta są tylko nośnikami. Ponadto w cenę wliczone są szkolenie operatorów systemu i jego utrzymanie przez 36 miesięcy.

Więcej zmian

Auta do e-kontroli to jeden z kilku elementów całego systemu zmian, który sprawia, że strefa płatnego parkowania w Warszawie zaczyna spełniać swoją rolę, czyli chronić miejsca parkingowe dla mieszkańców i wymuszać rotację pojazdów na miejscach postojowych. W zeszłym roku podnieśliśmy karę dla nieuczciwych kierowców z 50 zł do 250 zł, która w istotny sposób odstrasza od niepłacenia. Od stycznia samo parkowanie kosztuje więcej i jest to pierwsza podwyżka od kilkunastu lat. Ponadto zmieniamy zasady wydawania abonamentów mieszkańca – od 15 listopada zameldowani w strefie płatnego parkowania będą mogli korzystać z jednego z dwóch rodzajów abonamentu: rejonowego lub obszarowego.

Warszawski system e-kontroli, kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które dzięki temu można skierować w inne rejony.

Powered by Projectic.pl