Frezowanie krok po kroku. Sześć rzeczy, które warto wiedzieć - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

31-05-2017

Frezowanie krok po kroku. Sześć rzeczy, które warto wiedzieć

Sezon prac drogowych w pełni. Przed nami kolejne frezowanie. Już w najbliższy weekend nową nawierzchnię otrzyma ponad 2-kilometrowy odcinek ulicy Przyczółkowej. Choć sam remont trwa zazwyczaj 54 godziny, do prac przygotowujemy się już znacznie wcześniej. Oto krótki przewodnik.

1. Przygotowania do wymiany nawierzchni rozpoczynają się kilka miesięcy przed tym, gdy na ulice wyjadą frezarki. W miejscu przyszłych prac przeprowadzane są badania ruchu i – w razie konieczności – przygotowywany jest projekt zmian w organizacji ruchu.

2. Kilka tygodni przed frezowaniem przygotowujemy teren prac. Przeprowadzamy niezbędne roboty brukarskie, wymieniamy krawężniki i usuwamy bariery architektoniczne. Ważnym etapem są też przeglądy na miejscu z gestorami sieci.

3. Jednym z kluczowych etapów, jeszcze przed rozpoczęciem prac, jest poinformowanie mieszkańców o planowanych robotach i związanych z nimi objazdach. Na kilka-kilkanaście dni przed remontem ustawiane są tablice z informacjami o utrudnieniach. Dzięki temu każdy zainteresowany może przygotować się na zmiany w organizacji ruchu.

4. Zasadniczy remont ulicy trwa 54 godziny i rozpoczyna się w piątek o godz. 22.00. Wówczas zamykamy remontowaną jezdnię i wprowadzamy objazdy. W nocy z piątku na sobotę odbywa się frezowanie starej warstwy wiążącej oraz warstwy ścieralnej. Jeśli wymaga tego stan nawierzchni, frezujemy także warstwy podbudowy bitumicznej (zasadniczej) i korygujemy podbudowę pomocniczą.

5. W sobotę rano, jeśli w nocy przeprowadzono frezowanie podbudowy bitumicznej i korygowanie podbudowy pomocniczej, możliwe jest ponowne ułożenie podbudowy. Kolejny krok to czyszczenie nawierzchni i skropienie jej emulsją asfaltową, która zapewni właściwe połączenie między kolejnymi warstwami. Następnie układana jest nowa warstwa wiążąca, która stygnie do niedzieli (czas uzależniony od zakresu robót i temperatury otoczenia).

6. Niedziela to kolejny etap prac: skropienie ułożonej w sobotę warstwy wiążącej emulsją asfaltową, a następnie układanie nowej warstwy ścieralnej. Czas stygnięcia nowo ułożonej warstwy jest uzależniony od zakresu robót i temperatury otoczenia. Kolejny krok, jeszcze tego samego dnia, to rozpoczęcie nanoszenia oznakowania poziomego. Prace te trwają także w poniedziałek do godz. 4.00 rano. Roboty kończą się o godz. 4.00, kiedy ulica zostaje dopuszczona do ruchu. Wówczas pozostaje nam jeszcze demontaż oznakowania objazdów, aby nie wprowadzały w błąd w porannym szczycie komunikacyjnym.

 

Powered by Projectic.pl