Początki Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w Warszawie to 2008 rok. Wówczas obejmował on 37 skrzyżowań. Dziś jest ich 97 – m.in. w ciągu Wisłostrady, Al. Jerozolimskich, ul. Świętokrzyskiej, na Powiślu, na ul. Targowej czy Światowida – i wciąż dołączają kolejne. Na system składają dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji. Koordynuje też sąsiednie skrzyżowania. Chcemy, aby docelowo system objął kilkaset skrzyżowań w całym mieście.
Na co dzień – nadzór
Aby całość działała sprawnie i niemal niezauważalnie dla uczestników ruchu, potrzebne są codzienne prace konserwacyjne i utrzymaniowe. Operator będzie nadzorować działanie systemu do 2025 roku. Będzie również odpowiadał za jego modernizację, rozwój i rozbudowę przez najbliższe lata. Aby zapewnić konkurencyjność, dopuszczamy możliwość wymiany lub modyfikacji systemu na rozwiązania bardziej otwarte dla potencjalnych operatorów.
Do codziennych obowiązków operatora będzie należało prowadzenie nadzoru nad Centrum Zarządzania Ruchem, stacjami pomiarowymi, znakami zmiennej treści, sterownikami sygnalizacji świetlnej, elementami sygnalizacji zlokalizowanymi na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i przejazdach tramwajowych, siecią komunikacyjną, monitoringiem oraz stroną internetową systemu. Operator będzie miał też pod swoją opieką systemy bezpieczeństwa i odwodnienia tunelu Wisłostrady.
A dodatkowo – rozwój
Chcemy, aby system stale się rozwijał – zarówno funkcjonalnie jak i obszarowo. Firmy będą mogły otrzymać dodatkowe punkty w przetargu, oferując m.in. rozbudowę systemu o ciąg ulicy Modlińskiej (11 skrzyżowań). W miarę dostępnych środków planujemy dalsze rozszerzanie systemu, m.in. na ciągi ulic Powązkowskiej, al. Niepodległości, Doliny Służewieckiej, Radzymińskiej, Marymonckiej, Kasprowicza, Popiełuszki i Wał Miedzeszyński (od mostu Siekierkowskiego do granicy miasta).
Równocześnie stawiamy też na stopniową modernizację skrzyżowań w systemie. W 2025 roku najstarsze urządzenia będą miały już 17 lat. W ramach prac, które wykona przyszły operator, zakładamy wymianę okablowania, latarń, masztów, słupów i sterowników. Nowe będą tablice zmiennej treści – dzięki temu będą mogły wyświetlać szerszy wachlarz informacji dla kierowców. Zakładamy również stałe unowocześnianie systemu – uzupełnienie go o dodatkowe kamery oraz przestawienie na pełną detekcję automatyczną (również dla pieszych, którzy dziś w wielu miejscach muszą korzystać z przycisków). Inteligentny system ma również nadawać priorytet w sygnalizacji dla komunikacji autobusowej (dziś taki priorytet jest nadawany tramwajom). Wykonawca może też zaoferować dodatkowe wyświetlacze dla rowerzystów, informujące o zalecanej prędkości.
Dzięki temu, że umowa, którą chcemy podpisać z nowym operatorem jest wieloletnia, pozwoli nam to na obniżenie kosztów utrzymania całego systemu. Na oferty w przetargu czekamy do 17 lipca. Nowy operator rozpocznie nadzór nad ZSZR 1 września tego roku, a zakończy 31 grudnia 2025 roku.
STRONA INTERNETOWA ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM