Tzw. “obwodnica” Gocławia przecięta jest ponad 20 przejściami dla pieszych. Są potrzebne i często wykorzystywane. Ciąg ulic Meissnera – Abrahama – Umińskiego okala bowiem gęsto zabudowany teren pełen osiedli mieszkaniowych. Ponadto w najbliższej okolicy jest aż 5 szkół podstawowych oraz liczne przedszkola, zarówno publiczne, jak i prywatne.
Jest problem
Wszystkie te miejsca zostały przez nas wzięte “pod lupę” w ramach prowadzonego sukcesywnie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego przejść bez sygnalizacji świetlnej. Łącznie na 24 przejścia (ściśle ujmując 12 przejść podwójnych, czyli przez dwie jezdnie) aż 21 zostało ocenionych na 0 lub 1 w 5-punktowej skali. Łącznie na całej Pradze-Południe taki miejsc było 51. Oznacza to, że w ciągu “obwodnicy” znajduje się blisko połowa potencjalnie najniebezpieczniejszych przejść w dzielnicy.
Jest rozwiązanie
Kompleksowy profesjonalny audyt stanowi jedną z głównych podstaw w działaniach ZDM na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Kończymy już przygotowanie projektów, które znacznie poprawią bezpieczeństwo na wszystkich wspomnianych przejściach na Gocławiu. Będzie to połączone z realizacją pomysłów zgłoszonych przez mieszkańców w minionych edycjach budżetu obywatelskiego.
Czasami mniej znaczy więcej
Obecnie przekrój w ciągu Meissnera – Abrahama – Umińskiego jest teoretycznie dwupasmowy, przy czym skrajny prawy pas jest niemal na całej długości wykorzystywany przez kierowców do parkowania. Taki stan rzeczy zostanie utrzymany, ale w uporządkowanej formie — pozwoli to na stworzenie wielu nowych miejsc parkingowych przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa w rejonie przejść dla pieszych bez sygnalizacji.
Dysponujemy gotowym projektem zmian organizacji ruchu na ulicy Meissnera. Ulica zostanie zwężona z dwóch pasów do jednego. Tam, gdzie to możliwe, na skrajnym prawym pasie zostaną wyznaczone równoległe miejsca postojowe. Jednopasmowy układ będzie również w rejonie przejść dla pieszych, co powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo. Nie będzie już bowiem fizycznej możliwości wyprzedzania na przejściach. Zmiany nie obejmą skrzyżowań Meissnera z Fieldorfa i Bora-Komorowskiego, które są wyposażone w sygnalizację świetlną. Układ pasów w rejonie skrzyżowań pozostanie taki sam — z dodatkowymi pasami służącymi do skrętu.
Ostatnim elementem projektu jest wyznaczenie na obu jezdniach ulicy Meissnera jednokierunkowych pasów rowerowych. Zarówno to, jak i stworzenie nowych miejsc parkingowych stanowi pomysł mieszkańców wybrany w jednej z edycji budżetu obywatelskiego. Projekt zebrał 882 głosy.
Ciąg dalszy nastąpi
Analogiczne zmiany chcemy wprowadzić również na dalszym ciągu, czyli na ulicach Abrahama i Umińskiego. Projekty organizacji ruchu oczekują jeszcze na zatwierdzenie Biura Polityki Mobilności i Transportu. To również pokłosie budżetu obywatelskiego. Na projekt pod nazwą “Pasy rowerowe i miejsca parkingowe na ul. Abrahama i Umińskiego” głosowało 712 osób. Jeżeli uda się uzyskać zatwierdzenie, zmiany zostaną wprowadzone jeszcze w tym roku.