Gotowa betonowa konstrukcja wiaduktu na Przyczółku Grochowskim - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

05-10-2020

Gotowa betonowa konstrukcja wiaduktu na Przyczółku Grochowskim

Układanie kap chodnikowych zakończyło prace związane z betonowaniem na wiadukcie wzdłuż ul. Ostrobramskiej nad al. Stanów Zjednoczonych. Następne w kolejności będą asfaltowanie i montaż balustrad oraz barier.

Gotowa betonowa konstrukcja wiaduktu na Przyczółku Grochowskim.

Węzeł na Przyczółku Grochowskim to jeden z obiektów Trasy Łazienkowskiej. Wybudowano go w latach 70. ubiegłego wieku. Z powodu upływu czasu oraz eksploatacji uległ degradacji. Jego stan techniczny na tyle się pogorszył, że przed rozpoczęciem prac nośność konstrukcji utrzymywały tymczasowe podpory. Generalny remont był koniecznością.

Betonowanie zakończone

Aby odnowić obiekt, trzeba było go całkowicie rozebrać. Najważniejsze elementy wiaduktu zastąpiliśmy nowymi. Kluczowy etap modernizacji stanowiła wymiana płyty pomostu wiaduktu. Prace z tym związane przeprowadziliśmy w drugiej połowie sierpnia. Największą „operacją” było wylewanie i układanie betonu. Ze względu na gabaryty płyty – 81 metrów długości, 19 metrów szerokości i 1 metr grubości koryta – trwało to nieco ponad całą dobę. W sumie wylano 1400 metrów sześciennych betonu.

Następnie, po położeniu izolacji na płycie pomostu, ruszyliśmy z wykonywaniem wyposażenia obiektu. Ułożyliśmy krawężniki i zbrojenie pod kapy chodnikowe. Pod koniec zeszłego tygodnia zakończyło się układanie na nich betonu. Były to ostatnie prace na wiadukcie związane z betonowaniem.

W następnej kolejności rozpoczniemy montaż balustrad i barier. Potem przeniesiemy się na część drogową, gdzie zajmiemy się układaniem mas bitumicznych. Nawierzchnię chodników stanowić będzie tzw. jastrych żywiczny. Podobne rozwiązanie technologiczne zastosowaliśmy na wiadukcie w ciągu ul. Saskiej nad Trasą Łazienkowską.

Asfaltowanie będzie jednym z ostatnich etapów robót na modernizowanym wiadukcie (obiekt będzie miał także nowe urządzenia dylatacyjne oraz system odprowadzania wód opadowych). Te przebiegają zgodnie z harmonogramem, sprzyja nam też pogoda. Wszystko wskazuje na to, że prace powinny zakończyć się na przełomie listopada i grudnia.

 

Poprawa dostępności

Obok poprawy stanu technicznego wiaduktu, celem inwestycji jest poprawa dojścia do oddalonych od siebie czterech przystanków autobusowych obsługujących 11 linii. Chcemy, aby Przyczółek Grochowski jako ważny węzeł przesiadkowy nie był ograniczony barierami architektonicznymi. Mimo że kilka lat temu część węzła została dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością poprzez wprowadzenie pochylni na przystanki i budowy rampy na kładkę nad łącznicą prowadzącą w stronę ul. Ostrobramskie, to do rozpoczęcia przebudowy schody z wielu stron utrudniały dostęp do przystanków.

W ramach prac rozebraliśmy schody po północnej stronie węzła.  Już wykonaliśmy jedną z płyt przejściowych pod nowe schody, które zostaną wyposażone w stalowe balustrady. Parametry stopni i spoczników będą zgodne z obowiązującymi obecnie normami. W kolejnym etapie możliwa będzie budowa pochylni prowadzącej na wiadukt, na którą została zachowana rezerwa.

Przebudowa węzła ułatwi też przesiadki. Przystanek w kierunku ronda Wiatraczna zostanie przesunięty pod wiadukt. Wszystkie perony przystankowe zostaną wyremontowane i podniesione do poziomu 16 cm ponad jezdnię, co ułatwi wsiadanie do autobusów. Pojawią się też dodatkowe miejsca siedzące i system informacji pasażerskiej.

Projektowane zmiany będą dostosowane do osób z niepełnosprawnościami: wszystkie przeszkody na przystankach zostaną odsunięte trzy metry od krawędzi, pojawią się pasy prowadzące, kontrastowe elementy dotykowe w obrębie schodów i pochylni na obszarze całego węzła, oraz plany tyflograficzne na wszystkich przystankach. Przy okazji przeprowadzimy też nowe nasadzenia zieleni.

Powered by Projectic.pl