Jak to działa?
Sercem urządzenia, nazwanego roboczo “totemem”, jest radar mierzący szacunkową prędkość rowerzysty. Po wykryciu nadjeżdżającego jednośladu następuje wymiana danych między totemem a sterownikiem sygnalizacji świetlnej na najbliższym skrzyżowaniu. Efektem jest wyświetlenie na ekranie odpowiedniej informacji dla rowerzysty. Kolorowa animowana syrenka warszawska zobrazuje jeden z czterech komunikatów:
· “Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
· “Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
· “Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
· “Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak aby zdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarować siłami.
Instalacja totemów to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności.
Totem warszawski
Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowy warszawski charakter. Strona wizualna totemu powstała we współpracy ze stołecznym Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. Jesteśmy otwarci na uwagi ze strony mieszkańców dotyczące wyglądu, treści oraz czytelności wyświetlanych informacji. Zapraszamy do kontaktu pod adresem rowery@um.warszawa.pl.
Testy trwają
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się jego testy w warunkach fabrycznych. Pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele ZDM obserwują urządzenie i kalibrują je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom.
Wdrożenie na szerszą skalę nastąpi po zakończeniu testów i dopracowaniu wyglądu totemu. Docelowo takie rozwiązanie może objąć do 30 skrzyżowań w Warszawie