Każda wydana przez ZDM decyzja jest poprzedzona indywidualną analizą i konsultacjami z innymi jednostkami miejskimi, które decydują o tym jak ma wyglądać miasto pod względem estetyki. Po spełnieniu warunków formalnych, zwracamy się z prośbą o opinie do Biura Architektury i Zarządu Zieleni oraz do dzielnicy. Jeżeli nie ma żadnych przeciwskazań ze strony jednostek miejskich pod kątem estetyki, lokalizacja punktu handlowego nie koliduje z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie wpływa negatywnie na zieleń oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego, wówczas wydajemy decyzję na handel.
W sytuacji, kiedy Biuro Architektury lub Zarząd Zieleni wydaje negatywną opinię co do lokalizacji czy estetyki punktu handlowego, jego właściciel jest poinformowany o opinii oraz odziałaniach, które może podjąć, aby w dalszym ciągu prowadzić swoją działalność.
W związku z artykułem o rzekomej likwidacji punktu usługowego, który ukazał się dzisiaj w jednej z gazet, chcemy odnieść się do stanu faktycznego dotyczącego kiosku na ul. Przy Agorze na wysokości nr 15.
W grudniu 2016 r. właściciel kiosku został poinformowany przez ZDM o negatywnej opinii Biura Architektury, zgodnie z opinią jednostki miejskiej, lokalizacja obiektu została oceniona jako wadliwa, w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni w pasie zieleni. Lokalizacja została uznana za sprzeczną z usytuowaniem obiektów budowlanych przy drogach, jak również rażąca pod względem urbanistycznym. Opinia ta nie kwestionowała kontynuowania prowadzenia działalności, a jedynie miała zastrzeżenia co do konkretnej lokalizacji obiektu. Zarząd Zieleni również wydał opinię negatywną w tej sprawie.
Od grudnia 2016 r. właściciel kiosku wiedział, że zgodnie z opinią musi zmienić lokalizację kiosku, aby móc kontynuować handel. Wszystkie z jednostek opiniujących wniosek dopuściły czasowe prowadzenie działalności, w okresie niezbędnym do przeniesienia obiektu w inne miejsce. ZDM wydawał kolejne warunkowe decyzje na zajęcie pasa drogowego, aby przedsiębiorca miał czas na zmianę lokalizacji swojego punktu. Dodatkowo w 2017 r. ZDM przeprowadził audyt bezpieczeństw ruchu drogowego w dzielnicy Bielany. Bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych przy kioski zostało nisko ocenione przez audytorów, którzy wskazali brak widoczności na przedmiotowym przejściu, jako istotny element pogarszający bezpieczeństwo.
W związku z brakiem zainteresowania i jakiejkolwiek reakcji właściciela kiosku, w styczniu 2018 r., w wydanej decyzji, na okres od stycznia do końca czerwca (o co wnioskował sam właściciel), zaznaczyliśmy, że jest to okres przeznaczony do podjęcia działań przez właściciela, w celu zmiany lokalizacji punktu handlowego. Przedsiębiorca po wydaniu naszej decyzji w styczniu odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, SKO przyznało rację Zarządowi Dróg Miejskich.
Po złożeniu kolejnego wniosku przez właściciela, wydaliśmy decyzję, tym razem dając kolejne dwa miesiące na zmianę lokalizacji. Obecnie decyzja pod handel wygasa z dniem 1 września i nie będzie już przedłużana. Okres dwóch lat to naszym zdaniem wystarczająco długi czas na zmianę lokalizacji, zwłaszcza, że miejsca wokół na przestawienie obiektu jest dużo. Niestety do tej pory właściciel nie podjął żadnych działań zmierzających do zmiany stanu rzeczy.
Jesteśmy gotowi pomóc i wskazać dogodna lokalizację, niestety, właściciel obiektu angażuje się w tej sprawie wyłącznie w rozmowie z mediami.