Jak zmieniła się Warszawa przez ostatnie 5,5 roku? - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

08-05-2024

Jak zmieniła się Warszawa przez ostatnie 5,5 roku?

Pięć i pół roku to długi czas, który staraliśmy się wykorzystać jak najlepiej. Teraz z kolei przyszedł czas podsumowań. Przypominamy nasze najważniejsze inwestycje i projekty, które przeprowadziliśmy lub rozpoczęliśmy w trakcie minionej kadencji. Sprawdźmy, jak zmieniła się w tym czasie Warszawa.

Pałac Kultury i Nauki.

W ciągu ostatnich pięciu i pół roku przeprowadziliśmy dziesiątki mniejszych i większych inwestycji. Wdrożyliśmy także wiele nowoczesnych rozwiązań.

Po tych pięciu i pół roku chcielibyśmy przypomnieć te najważniejsze, które miały największy wpływ na funkcjonowanie Warszawy. Chcielibyśmy także podsumować mniejsze i punktowe zmiany, które razem robią ogromną różnicę. Ale po kolei…

Czy wiesz, że…

Więcej szczegółów, w tym co konkretnie robiliśmy rok po roku, znajdziecie w naszych Raportach Rocznych.

Najnowszy, czyli za 2023 r., opublikowaliśmy na początku maja. Zapraszamy do lektury!

  • Przebudowa al. Jana Pawła i rondo Czterdziestolatka

    Przejazd rowerowy w okolicy ronda Czterdziestolatka.Nowe Centrum Warszawy to projekt, który realizujemy już od ponad 3 lat. Jego zadaniem jest uporządkowanie oraz zwiększenie funkcjonalności i dostępności centrum stolicy. W ramach projektu zrealizowaliśmy już kilka dużych inwestycji. Pierwszą była przebudowa ronda Czterdziestolatka wraz z głównym odcinkiem al. Jana Pawła II. W jej ramach wybudowaliśmy dwa nowe przejścia naziemne na rondzie i trzecie na wysokości ul. Nowogrodzkiej, oraz utworzyliśmy nowe trasy rowerowe w jego rejonie. Ujednoliciliśmy także przekrój jezdni al. Jana Pawła II. Zmiany dopełniła zieleń – m.in. 37 nowych drzew.

  • Stworzenie placu Pięciu Rogów

    W ramach Nowego Centrum Warszawy powstał również nowy punkt na mapie stolicy – plac Pięciu Rogów. Dotychczasowy styk pięciu ulic – Chmielnej, Szpitalnej, Brackiej, Kruczej, Zgody – po przebudowie zyskał zupełnie inny charakter. Przede wszystkim dotychczas podporządkowana ruchowi kołowemu przestrzeń stała się przyjazna pieszym. Pojawiły się tam miejsca do odpoczynku oraz zieleń w postaci 29 drzew, w tym 22 na samym placu.

  • Przebudowa ronda Dmowskiego

    Rondo Dmowskiego po przebudowie.Znajdujące się w sercu stolicy rondo Dmowskiego także przeszło spore zmiany, dzięki którym zyskało na funkcjonalności. Wytyczyliśmy wokół niego cztery nowe przejścia naziemne. Podłączone do nich zostały wydłużone przystanki tramwajowe. Ponadto na rondzie i wokół niego posadziliśmy nową zieleń, w tym 54 drzewa. W dłuższej perspektywie to miejsce będzie się jeszcze dalej zmieniać. Współpracujemy w tej kwestii z PKP i projektujemy nowy wygląd Alej Jerozolimskich.

  • Przebudowa placu Trzech Krzyży

    Plac Trzech Krzyży to kolejne miejsce, które odmieniliśmy w ramach Nowego Centrum Warszawy. Wprowadziliśmy na nim nową organizację ruchu. Przejście w centralnej części placu zyskało sygnalizację świetlną. Wyremontowaliśmy także nawierzchnię chodników i jezdni. Wybudowaliśmy również nową infrastrukturę rowerową. Ze zmian zadowoleni mogą być także pasażerowie autobusów – po przebudowie mają już tylko jeden przystanek dla wszystkich linii jadących w stronę ul. Książęcej. Na plac powróciła też zieleń – posadziliśmy m.in. 28 drzew – która przed II wojną światową stanowiła sporą część placu.

  • Przebudowa ul. Marszałkowskiej

    Nowe Centrum Warszawy zakłada także szereg zmian na ul. Marszałkowskiej. „Zielona Marszałkowska” to dziś już całkiem inna ulica. Na początek wybudowaliśmy nową drogą dla rowerów między rondem Dmowskiego (gdzie wytyczyliśmy także przejazdy przez nowe przejścia dla pieszych) a ul. Świętokrzyską. Wzdłuż nowej trasy posadziliśmy ponad 30 drzew. Kolejnym krokiem była budowa nowej trasy rowerowej między ul. Królewską a pl. Bankowym. Wzdłuż niej także posadziliśmy kilkadziesiąt drzew. Ponadto wyremontowaliśmy chodnik, a parkowanie przenieśliśmy do zatok.

  • Budowa mostu pieszo-rowerowego

    Most pieszo-rowerowy to jeden z budzących największe emocje elementów Nowego Centrum Warszawy. W ciągu pierwszego tygodnia po otwarciu przeszło nim 200 tys. osób. Most łączy Pragę (ul. Okrzei) oraz Powiśle (ul. Karowa) i jest jedną z najdłuższych tego typu przepraw w Europie – mierzy 452 metry. Spacerowicze mogą zatrzymać się na moście, usiąść, zrelaksować się i cieszyć się widokami, np. na Starówkę. Otwarcie mostu stanowi też bodziec do zmian na ul. Okrzei, które wraz z ul. Ząbkowską mogą stać się praską wersją Traktu Królewskiego.

  • Przebudowa „obwodnicy” Targówka

    Przebudowa „obwodnicy” Targówka oznaczała przebudową niemal trzykilometrowego ciągu ulic. Składają się na nią ulice Barkocińska, Gorzykowska, Ossowskiego, Myszkowska Handlowa oraz Kołowa. Była to ogromna inwestycja, którą udało się przeprowadzić dzięki wspólnej inicjatywie urzędu dzielnicy i ZDM. W ramach przebudowy powstały nowe ronda na skrzyżowaniach ul. Handlowej z ulicami Gorzykowską, Pratulińską, Kołową oraz ulic Ossowskiego z Witebską. Dzięki temu uspokoił się ruch i poprawiło bezpieczeństwo. Wybudowana została również droga dla rowerów i pierwsza po tej stronie Wisły pętla biegowa o nieutwardzonej nawierzchni. Pojawiły się także nowe chodniki. Powstały także nowe przejścia przez ulice Handlową i Myszkowską. Zmiana organizacji ruchu pozwoliła na wyznaczenie 140 miejsc postojowych. Zmodernizowaliśmy także oświetlenie. Zwieńczeniem całej inwestycji są nowe ławki i stojaki na rowery oraz ponad 200 nowych drzew i 28 tys. nowych krzewów.

  • Nowe Veturilo

    Od 2012 r., czyli przez 11 kolejnych sezonów, Veturilo było wypożyczane łącznie blisko 34 miliony razy, a w systemie zarejestrowało się 1,5 mln osób. Przez cały ten czas formuła wypożyczalni pozostawała bez większych zmian. Od 2023 r. system przeszedł ewolucję.

    Do dyspozycji jest zupełnie nowa aplikacja mobilna. Użytkowniczki i użytkownicy zyskają dodatkową możliwość dokonywania zwrotów i wypożyczeń również poza stacjami. Nie ma konieczności wpinania rowerów do elektrozamków, zastąpiły je zapięcia wbudowane bezpośrednio w pojazd. Wszystkie rowery są fabrycznie nowe. Do tego 10% z nich jest wyposażonych we wspomaganie elektryczne.

    Obecnie jest 3331 rowerów (w tym 2981 tradycyjnych rowerów miejskich, 300 elektrycznych i 30 tandemów)  dostępnych w 331 stacjach (w tym 300 w ramach zamówienia podstawowego, 19 sponsorskich i 12 finansowanych przez urzędy dzielnic). Oznacza to, że od początku nowej edycji Warszawski Rower Publiczny został więc rozbudowany już o 31 stacji i 281 rowerów.

    Umowa z operatorem, firmą Nextbike GMZ, przewiduje opcję zwiększania w przyszłości liczebności rowerów nawet do poziomu aż 5,5 tysiąca. Cały czas trwają na ten temat rozmowy z urzędami dzielnic oraz partnerami prywatnymi. Stacje Veturilo znajdą się na terenie wszystkich 18 dzielnic Warszawy. Jednocześnie dzięki zdecydowanie większej elastyczności zasad wypożyczeń i zwrotów sama liczba i lokalizacja stacji ma w nowym systemie mniejsze znaczenie.

    Veturilo jest kompatybilne z 4 systemami w miejscowościach podwarszawskich: OtwockuPiaseczniePruszkowie i Józefowie.

  • Przebudowa ul. Górczewskiej

    Ulica Górczewska.Przebudowa ul. Górczewskiej na odcinku między ulicami Syreny i Młynarską była spowodowana budową II linii metra. Ulicę należało dostosować do nowej sytuacji. Po obu stronach powstały nowe chodniki z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Po północnej stronie wybudowaliśmy drogę dla rowerów. Zniknął natomiast buspas, w którego miejscu wyznaczyliśmy miejsca parkingowe. Tym samym dostosowaliśmy geometrię ul. Górczewskiej do ul. Leszno. W ciągu ulicy wytyczyliśmy nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym. Przebudowaliśmy też sygnalizację przy ul. Płockiej. Wymieniliśmy także stare słupy oświetleniowe, a nowe wyposażyliśmy w ledowe oprawy. Pojawiło się także mnóstwo zieleni – posadziliśmy m.in. blisko 100 drzew, z czego 30 w pasie dzielącym jezdnie.

  • Przebudowa ul. Kondratowicza

    Przebudowa ul. Kondratowicza między ulicami Rembielińską i św. Wincentego to kolejna przebudowa związana z budową II linii metra, która pozwoliła na niemałą metamorfozę ulicy. Ta przede wszystkim została uporządkowana. Między innymi wyremontowaliśmy jezdnie oraz wybudowaliśmy nowe chodniki i drogi dla rowerów. Wzdłuż ulicy wyznaczyliśmy miejsca postojowe oraz nowe przejścia dla pieszych i sygnalizacja świetlna. Najistotniejszą zmianę stanowi jednak zieleń. Po przebudowie wzdłuż ul. Kondratowicza rośnie aż 505 nowych drzew i 76 tys. krzewów i bylin. Dzięki temu ulica była nawet nominowana do nagrody „Green Cities Europe Award 2023”.

  • Przebudowa ul. Saskiej

    Autobus jadący ulicą Saską.Przebudowa ul. Saskiej polegała była konieczna z wielu względów. Przede wszystkim po pożarze mostu Łazienkowskiego w 2015 roku ulica przeszła okres wzmożonego ruchu, na który nie była przygotowana. Ponadto wzdłuż ulicy znajduje się wiele placówek edukacyjnych i punktów użyteczności publicznej. Sama przebudowa polegała na wymianie nawierzchni jezdni wraz z podbudową oraz licznych pracach brukarskich. Wymienione zostały wszystkie krawężniki, zjazdy bramowe, nawierzchnia miejsc parkingowych oraz chodniki (w tym przystanki autobusowe) po obu stronach ulicy. Przebudowaliśmy również przejście dla pieszych przy Szkole Podstawowej nr 373. Najważniejszym elementem była jednak zieleń. Posadziliśmy tam 18 drzew i utworzyliśmy prawie 1,5 m2 rabat kwiatowych. Wszystkie te zmiany zostały docenione przez jury konkursu im. Bohdana Lacherta i Józefa Szanajcy, w którym otrzymaliśmy wyróżnienie za przebudowę ul. Saskiej w kategorii „przestrzeń publiczna”.

  • Przebudowa ul. Starzyńskiego

    Ulica Starzyńskiego po modernizacji.Na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego przesunęliśmy południową jezdnie ul. Starzyńskiego na odcinku od ul. Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Pozwoliło to odzyskać przestrzeń pod remont i poszerzenie chodnika oraz utworzenie drogi dla rowerów. Inwestycja zakładała też budowę sygnalizacji na przejściu przez zjazd na ul. Szwedzką oraz posadzenie 33 nowych drzew.

  • Przebudowa ul. Sokratesa

    Ulica Sokratesa po przebudowie.Przebudowa ul. Sokratesa była podyktowana przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Aby tragiczny wypadek z 2019 roku nie mógł się już tam powtórzyć. Ulica została w dużej części zwężona do jednego pasa na obu kierunkach. Poszerzyliśmy natomiast chodnik po północno-wschodniej stronie ulicy i oddzieliliśmy go od drogi dla rowerów pasem zieleni. Wybudowaliśmy także dwa ronda – na skrzyżowaniach z ulicami Petöfiego i Kaliszówka. Po przebudowie zmieniły się także przejścia dla pieszych – wszystkie skróciliśmy i zabezpieczyliśmy azylami. Ponadto wybudowaliśmy jeszcze jedno – na wysokości budynku nr 13. Wymieniliśmy również słupy i oprawy oświetleniowe. Ulicę upiększyła dodatkowa zieleń – dosadziliśmy m.in. 31 drzew.

  • Przebudowa ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego

    Przebudowa ulic Rudnickiego, Perzyńskiego, Podczaszyńskiego dotyczyła dwukolimetrowego ciągu, który łączy aż trzy osiedla – Piaski oraz Słodowiec i Stare Bielany. Prace obejmowały remont jezdni i przeniesienie parkowania do zatok. Dodatkowo wybudowaliśmy rondo na skrzyżowaniu ulic Rudnickiego i Kochanowskiego. Piesi zyskali nowe chodniki, a rowerzyści asfaltową i ciągłą drogę dla rowerów. Nie zabrakło również nowych nasadzeń – posadziliśmy m.in. 65 drzew. Będzie jednak więcej, ponieważ szykujemy się budowy parku linearnego wzdłuż przebudowanego ciągu.

  • Modernizacja oświetlenia

    Energooszczędna oprawa ledowa SAVAW 2022 roku rozpoczęliśmy program wymiany opraw oświetleniowych na podlegających nam ulicach. W tym celu powstała SAVA – energooszczędna ledowa oprawa zaprojektowana specjalnie dla Warszawy. Rok później program został rozszerzony o ulice gminne. Do końca kwietnia 2024 roku stołeczne drogi oświetlało już blisko 54,4 tys. nowych opraw, co oznacza 38,71 mln zł oszczędności w skali roku. Jednocześnie dzięki oszczędności energii ponad – 30,1 MWh w skali roku – redukcja emisji CO2 wyniosła blisko 25,5 tony rocznie. Do pochłonięcia takiej ilość dwutlenku węgla w tym samym czasie potrzeba niemal 3,5 mln drzew.

    Oprawy SAVA dają nam także wiele możliwości rozwoju. Planujemy wdrożenie nowoczesnego systemu sterowania oświetleniem, który automatycznie będzie dobierał odpowiednie parametry oświetlenienia do panujących warunków. Łatwiej będzie również wykrywać i zapobiegać awariom oświetlenia. To wszystko przełoży się na jeszcze większe oszczędności. Chcemy także, aby latarnie były wyposażone w czujniki, które poinformują nas o np. zdarzeniach drogowych czy jakości powietrza. Do tego jednak muszą być podłączone do prądu przez cały czas, co z kolei otwiera kolejne możliwości – np. latarnie mogłyby działać jako punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

  • Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Batorego

    Skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Batorego po przebudowie.Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Batorego była jedną z bardziej wyczekiwanych inwestycji. Przede wszystkim wyznaczone nowe przejście i przejazd dla rowerów po północnej stronie skrzyżowania. Dzięki temu piesi i rowerzyści nie muszą już go okrążać i czekać na światłach aż trzy razy. Kolejną ważną zmianą była budowa naziemnych dojść do przystanków tramwajowych. Wcześniej można było się na nie dostać tylko schodami, co dla wielu mogło być przeszkodą nie do przejścia. Ułatwieniem dla kierowców – zwłaszcza biorąc pod uwagę rozmiar skrzyżowania – są natomiast wyznaczone w czasie przebudowy bezkolizyjne lewoskręty z al. Niepodległości.

  • Przebudowa skrzyżowania al. Wilanowskiej z ulicami Kosiarzy i Sarmacką

    Skrzyżowanie al. Wilanowskiej z ulicami Sarmacką i Kosiarzy po przebudowie.Przebudowa skrzyżowania al. Wilanowskiej z ulicami Kosiarzy i Sarmacką przeprowadziliśmy wspólnie z urzędem dzielnicy i deweloperem. Dzięki inwestycji Miasteczko Wilanów zyskało nowe połączenie drogowe. Przed przebudową wjazd od ul. Przyczółkowej w kierunku centrum był możliwy tylko w jednym miejscu. Utrudniony – zwłaszcza w kierunku centrum – był również wyjazd. Możliwy był tylko ul. Branickiego i al. Rzeczypospolitej – pozostałe wyjazdy umożliwiały tylko skręt w prawo. W ramach przebudowy deweloper zajął się przedłużeniem ul. Sarmackiej. My natomiast włączyliśmy je do skrzyżowania, co wiązało się z przebudową sygnalizacji świetlnej. Powstały także dwa nowe przejścia dla pieszych – po wschodniej i południowej stronie skrzyżowania. Wybudowaliśmy również nowe pasy w al. Wilanowskiej – na północnej jezdni do skrętu w lewo oraz na południowej do skrętu w prawo.

  • Rozwój Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego

    Parkometr.W ciągu ostatnich pięciu lat poszerzyliśmy SPPN o kolejne obszary stolicy. W 2020 roku strefa powiększyła się na Woli i Pradze-Północ. W 2021 roku na Żoliborzu i Ochocie. Na przełomie 2022 i 2023 roku ponownie na Pradze-Północ i na Mokotowie. W marcu 2023 roku rada miasta podjęła decyzję o rozszerzeniu strefy o Kamionek i Saską Kępę na Pradze-Południe. Z kolei pod koniec zeszłego roku przeprowadziliśmy konsultacje dotyczące poszerzenia strefy o kolejne obszary Mokotowa.

    W latach 2019-2023 dochód z parkowania w SPPN wyniósł łącznie 782,4 mln zł. SPPN służy jednak przede wszystkim uporządkowaniu parkowania w mieście – miejsca są w strefie są oznaczone i można parkować tylko na wytyczonych parkingach. Dzięki SPPN mamy także większą rotację miejsc. Jednocześnie chroni potrzeby parkingowe lokalnej społeczności.

  • Wprowadzenie e-kontroli

    Pojazd ZDM służący do e-kontroli.E-kontrola to nowoczesny system kontroli strefy płatnego parkowania. Wyposażone w zestaw kamer samochody objeżdża dany odcinek ulicy włączonej do SPPN dwukrotnie w ciągu kilku minut. W tym czasie kamery sczytują tablice zaparkowanych samochodów. Następnie system paruje zdjęcia i wskazuje samochody, których kierowcy nie opłacili parkowania.

    E-kontrolę wprowadziliśmy w 2020 roku i pozwolił nam znacząco uszczelnić system opłat za parkowanie. W pierwszym roku działania e-kontroli suma wystawionych opłat dodatkowych wyniosła 13,9 mln zł. W 2023 roku było to już 46,6 mln zł. Przez ten czas powiększyła się też nasza flota samochodów do e-kontroli. Zaczynaliśmy od dwóch pojazdów, a dziś jest ich już 9. Wszystkie elektryczne. Łącznie do końca zeszłego roku przejechały ponad 600 tys. km. Do e-kontroli zostały także dołączone patrole piesze. Te kontrolują ulice włączone do SPPN, na których kamery na samochodach mogłyby napotkać problemy, np. w wąskich uliczkach.

  • I wiele więcej...

    W trakcie minionej kadencji przeprowadziliśmy również wiele remontów. Nie są to oczywiście tak wzniosłe inwestycje jak przebudowy. Robią jednak dużą różnicę w codziennym życiu. To właśnie dzięki remontom mieszkańcy mają jezdnie pozbawione dziur czy równe chodniki.

    Remonty jezdni: ok. 758,2 tys. m2

    Remonty chodników: ok. 306 m2

     

     

    Do naszych zadań należy także rozwój sieci tras rowerów. Rower to coraz popularniejszy środek transportu wśród warszawiaków. Dlatego nie tylko dbamy o dobry stan istniejących tras rowerowych – dróg, ciągów pieszo-rowerowych, pasów i kontrapasów – ale budujemy także nowe.

    Nowe i wyremontowane trasy rowerowe: 211,6 km

     

     

     

    Przejście dla pieszych przez ul. Radiową - na wysokości posesji nr 26Nasze drogowe inwestycje są podporządkowane przede wszystkim bezpieczeństwu uczestników ruchu. Między innymi dzięki naszym działaniom na stołecznych ulicach ginie coraz mniej osób (w 2023 roku było to 29 osób – o 6 mniej niż w 2019 roku i najmniej od czasu rozpoczęcia szczegółowych badań w 1983 roku), a „Wizja Zero” stała się coraz bardziej realna. Wśród tych działań są doświetlenia przejść dla pieszych i oraz montaż sygnalizacji świetlnej, które chronią przede wszystkim najmniej chronionych uczestników ruchu – pieszych. W 2023 roku w stolicy zginęło 11 pieszych. To wciąż o 11 za dużo, jednak to aż o 10 osób mniej niż w 2019 roku.

    Doświetlone przejścia dla pieszych: 1227

    Nowe i wyremontowane sygnalizacje świetlne: 137

    Zieleń miejska.W nowoczesnym mieście nie może także zabraknąć zieleni. Przy większości naszych inwestycji staramy się jak najbardziej zazieleniać stołeczne ulice. Często też prowadzimy inwestycje, których głównym celem jest usunięcie zbędnych połaci betonu i zastąpienie ich zielenią. W ten sposób nie tylko je upiększamy. Dbamy także o środowisko, np. zwalczając efekt wyspy ciepła i powiększając przestrzeń biologicznie czynną. Mowa nie tylko o standardowych trawnikach. W ciągu minionej kadencji posadziliśmy setki drzew i tysiące metrów kwadratowych krzewów i bylin.

    Posadzone drzewa: ok. 1800

Powered by Projectic.pl