Jest umowa na budowę mostu pieszo-rowerowego. To początek Nowego Centrum Warszawy po praskiej stronie Wisły - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

23-11-2021

Jest umowa na budowę mostu pieszo-rowerowego. To początek Nowego Centrum Warszawy po praskiej stronie Wisły

Licząca 452 m długości przeprawa powstanie za ponad 2 lata. Będzie pierwszym warszawskim mostem dostępnym tylko dla pieszych i rowerzystów. Zbuduje go firma Budimex za ponad 120 mln zł. We wtorek, 23 listopada, podpisaliśmy umowę z wykonawcą.

Wizualizacja mostu na Pragę.

– To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do centrum, rewitalizowane obszary z bulwarami do Traktu Królewskiego. Prace rozpoczną się natychmiast, by warszawiacy mogli z niego korzystać już w 2024 r. Będzie to jedna z wizytówek stolicy – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Drugi etap Nowego Centrum Warszawy

Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto. Oferta Budimeksu była o blisko 60 mln zł tańsza od wstępnego kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na 176 mln zł.

– Budujemy Nowe Centrum Warszawy. Chcę, żeby do końca mojej kadencji te zmiany były w większości gotowe. Na podobne zasługuje też Praga. Tam chcę realizować drugi etap programu Nowe Centrum Warszawy. Za mojej kadencji rewitalizujemy tę dzielnicę. Remontujemy kolejne kamienice, budujemy kolejne stacje metra. Oddaliśmy do użytku nowe Wybrzeże Helskie i Wybrzeże Szczecińskie z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów, z którą połączy się trasa mostu. Chcę, by Warszawa po stronie praskiej i śródmiejskiej połączyły się w jeden obszar funkcjonalny. Most stanowić będzie pierwszy etap zmian, które czekają Pragę w następnych latach – dodaje prezydent.

W 6 minut na drugi brzeg Wisły

Projekt nowej przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Wyłoniliśmy ją w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Forma mostu będzie atrakcyjna i odporna na działanie sił przyrody.

Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

 

Nowa konstrukcja rozciągać się będzie między brzegami na długości 452 metrów. Będzie dłuższa o 127 m od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość warszawskiej konstrukcji, wygiętej na kształt błyskawicy, będzie zmienna. W najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki – 16,3 m. Piesi pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, a rowerzyści w 2 minuty.

Most stanowić ma wspólną przestrzeń pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.

Szansa dla Pragi

Przeprawa pieszo-rowerowa połączy Nowe Centrum Warszawy ze rewitalizowaną Starą Pragą. Prawobrzeżna część miasta przybliży się do uniwersytecko-wypoczynkowej części Śródmieścia. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły. Powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.

Wizualizacja mostu na Pragę.

Powered by Projectic.pl