Urząd dzielnicy przebudowuje wilanowską ul. Vogla . To kontynuacja przebudowy skrzyżowania z ulicami Przyczółkową i Branickiego. Zmiany odczują wszyscy uczestnicy ruchu. Znajdujące się na wylocie na ul. Przyczółkową trzy pasy ruchu zostały wydłużone, zwiększając w ten sposób przepustowość. Powstaje także brakujący odcinek chodnika po północnej stronie ulicy oraz ciąg pieszo-rowerowy po stronie południowej. Zakres robót dotyczył także sieci podziemnych, oświetlenia i sygnalizacji.
My w międzyczasie przyjrzeliśmy się dalszemu odcinkowi ul. Vogla – między Vogla 19 a 31 – a dokładniej znajdującym się na nim trzem przejściom dla pieszych. Wszystkie wymagały poprawy bezpieczeństwa. Zwłaszcza te znajdujące się przy Vogla 19 i Vogla 31, które podczas audytu z lat 2016-2020 otrzymały najniższe możliwe oceny. Dziś są zabezpieczone zgodnie z zaleceniami audytorów.
„Zauważyli wyprzedzanie pojazdów na przejściu…”
Zebra przy ul. Vogla 19 znajduje się przy zespole przystankowym „Vogla-Morysin”. Zatrzymują się na nim autobusy czterech linii, w tym jednej nocnej. Zbyt wysoka prędkość pojazdów jest w takim miejscu niedopuszczalna. Właśnie to była jedna z obserwacji audytorów. Pomiary wykazały, że prędkość miarodajna (kwantyl V85, czyli prędkość, której nie przekracza 85% pojazdów) wynosi tam 75 km/h. Podczas gdy prędkość dopuszczalna wynosiła 50 km/h. Co jednak gorsze, podczas oceniania przejścia audytorzy zauważyli wyprzedzanie pojazdów na przejściu dla pieszych.
Uwagi do zbyt wysokiej prędkości pojazdów audytorzy mieli także w przypadku przejścia przy ul. Vogla 31. To również znajduje się w rejonie przystanków autobusowych – „Ogrody Działkowe Wilanówka” – i również zostało bardzo nisko ocenione. Obie zebry otrzymały ocenę „0” w skali 0-5. Audytorzy zalecili fizyczne uniemożliwienie rozwijania zbyt wysokich prędkości w rejonie przejść. Dziś kierowcy rzeczywiście już nie pojadą tam zbyt szybko – przed oboma zamontowaliśmy progi zwalniające.
Progi zamontowaliśmy jeszcze przy przejściu na skrzyżowaniu z ul. Ruczaj, gdzie także znajduje się zespół przystankowy. Zebra ta w audycie została oceniona na „4”. To znacznie lepsza ocena od pozostałych dwóch, ale do ideału wciąż nieco brakowało. Spowalniacze ułatwią też kierowcom wyjazd w lewo z ul. Ruczaj. Warto również wspomnieć, że to właśnie niedaleko tego skrzyżowania doszło w w maju zeszłego roku do tragicznego wypadku. Młody kierowca, jadąc 170 km/h, wpadł w poślizg i uderzył w drzewo. Zginął na miejscu wraz z dwójką pasażerów. Progi z pewnością ograniczą możliwość rozpędzania się do takich prędkości.