ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH
16-02-2017

Kilkaset barier mniej

Ponad dwa miliony złotych zostanie wydanych w 2017 roku na likwidację barier architektonicznych. W zeszłym roku taką przemianę przeszło 197 miejsc utrudniających poruszanie się po mieście, co kosztowało ponad milion złotych.

Urząd m.st. Warszawy od czterech lat współpracuje z twórcami Warszawskiej Mapy Barier przy projekcie usuwania barier architektonicznych z warszawskich ulic. Na początku 2016 r. Biuro Koordynacji Inwestycji Remontów w Pasie Drogowym Urzędu m.st. Warszawy wraz z Zarządem Dróg Miejskich i dzielnicami dokonało weryfikacji zgłoszonych barier.  Wskazano 197 miejsc gdzie są one uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych inwestycji ułatwić poruszanie się po mieście. W 2016 r. zarządcom dróg przekazano 1,3 mln zł na ten cel – pieniądze te rokrocznie rezerwują w budżecie warszawscy radni.

Łatwiej na skrzyżowaniach

Likwidacja barier to nie są wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to wydatek średnio 1,5–4 tys. zł, ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia, bo obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwia poruszanie się niepełnosprawnym, osobom starszym czy rodzicom z wózkami.

Zarząd Dróg Miejskich usunął szereg barier z całych ciągów ulicznych. Przykładowo na Mokotowie usunięto bariery np. z ulic Spacerowej i Rakowieckiej, na Ochocie z ul. Szczęśliwickiej, a w Rembertowie z al. gen. A. Chruściela „Montera”. W projekt zaangażowały się też dzielnice (Białołęka, Mokotów, Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów i Wawer). I tak, np. bariery były usuwane na ulicach Nowego Rembertowa, w Śródmieściu zmieniła się ul. Polna, a na Mokotowie ulice Ksawerów i Jeziorna. Na Białołęce poprawki zostały wprowadzone na ul. Sprawnej. Były to przede wszystkim obniżone krawężniki czy oznaczenia dla osób niewidomych.

Oprócz programu likwidującego bariery architektoniczne, bariery usuwane są także na bieżąco w ramach inwestycji, przebudów i remontów dróg. Na ulicach ZDM zainstalowano prawie 6 km białych pasów prowadzących, ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym w okolicy ważnych instytucji i intensywnie wykorzystywanych ciągów pieszych. Zmiany objęły ulice Okopową, Łabiszyńską, Kondratowicza, Bartniczą, Krasińskiego oraz odcinek ul. Emilii Plater. Ponad 70 przystanków autobusowych dzięki wspólnym działaniom ZDM i Zarządu Transportu Miejskiego uzyskało specjalne krawężniki peronowe ułatwiające podjazd autobusu do krawędzi oraz pole oczekiwania wyznaczające orientacyjne miejsce II drzwi (wyposażone standardowo w rozkładaną rampę) po zatrzymaniu się autobusu.

Na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i ul. Emilii Plater powstały naziemne przejścia dla pieszych, przy Przyczółku Grochowskim powstała pochylnia ułatwiające korzystanie z węzła przesiadkowego. Remont przejścia podziemnego przy Dworcu Zachodnim pozwolił na wybudowanie w nim pochylni ułatwiających dotarcie na dworzec kolejowy i przystanki autobusowe. Także każda weekendowa wymiana nawierzchni jezdni jest połączona z korektą przejść dla pieszych i krawężników. Tramwaje Warszawskie wyremontowały odcinek trasy W-Z przy Placu Wileńskim, a w ogłoszonym właśnie przetargu chcą kupić ponad 200 niskopodłogowych tramwajów.

Plany na 2017 rok

W tym roku na likwidację barier wydanych zostanie aż 2,2 mln zł – oprócz miliona z budżetu miasta dedykowanego na ten cel, 1 mln przeznaczy na to ZDM oraz 200 tys. zł z własnych środków dołoży BKIiRwPD.

Zgłosiło się pięć dzielnic (Śródmieście, Mokotów, Rembertów, Wawer, Wesoła), które wytypowały 78 barier do likwidacji. Mniej niż w poprzednich edycjach – wynika to m.in. tego, że barier na dzielnicowych ulicach zostało już mniej a i dzielnice we własnym zakresie zajmują się modernizacjami.

Dzielnica Mokotów zajmie się m.in. ul. Jana Bytnara „Rudego” – obniżone zostaną krawężniki na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Rembertów zaplanował likwidację barier np. na ul. Jaworzniaków, Kordiana, Magenta, Gawędziarzy, Konwisarskiej. Zarząd Terenów Publicznych (Śródmieście) poprawi przejścia m.in. na ul. Inflanckiej, Sapieżyńskiej, Karmelickiej.

W Wawrze m.in. zmodernizowane zostaną przejścia na ul. Bystrzyckiej przy skrzyżowaniach z ulicami: Trocinową, Bartoszycką, Biernacką, Podkowy i Oliwkową; na ul. Odrodzenia przy skrzyżowaniach z Homera i Szoferską; na ul. Bajkowej przy skrzyżowaniach z ulicami: Klimatyczną, Wielostronną, Pomologiczną, Słotną, Ulanowską i Junaków. Zakres prac to dwustronne obniżenie krawężników, dwustronne zastosowanie żółtych płyt ostrzegawczych, przebudowa chodnika.

Zarząd Dróg Miejskich przebuduje ok. 200 miejsc wymagających działań remontowych w niedużej skali w ramach umowy ramowej (przetarg zostanie ogłoszony już wkrótce). Obecnie przy udziale organizacji pozarządowych trwa typowanie tych miejsc. Poza tym drogowcy będą usuwali bariery architektoniczne w ramach weekendowych wymian nawierzchni, budowy i remontów chodników, dróg rowerowych, przystanków autobusowych. Planowane jest wytyczenie przejścia naziemnego przez ul. Czerniakowską przy Chełmskiej oraz przez ul. Raszyńską przy Koszykowej. Kompleksowo przebudowane zostaną ulice Miodowa i al. Jana Pawła II – będą one nie tylko estetyczne ale przede wszystkim dostępne bez utrudnień dla wszystkich mieszkańców. Pojawią się nowe przejścia naziemnie przy Dworcu Centralnym – tym razem przy Rondzie Czterdziestolatka.

Miasto Warszawa współpracuje ze stowarzyszeniem SISKOM przy projekcie Warszawska Mapa Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Projekt powstał w 2011 r. i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy z innymi organizacjami społecznymi. Warszawska Mapa Barier gromadzi w jednym miejscu i lokalizuje na mapie zgłaszane przez różne organizacje i instytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dla wielu użytkowników, nie tylko osób niepełnosprawnych, niewidomych lub osób z niepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osób starszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym; słowem dla wszystkich, którzy poruszają się pieszo. Bariery architektoniczne to np.: za wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki, przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze na śmieci.

Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I
Abonament parkingowy
Baner Warszawa 19115
Rozbudowa II linii metra - informacje o zmianach w komunikacji
Rozbudowa II linii metra - informacje o budowie