"Szkolna ulica" przy SP nr 77 na Bielanach. - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

05-09-2025

„Szkolna ulica” przy SP nr 77 na Bielanach.

Na jesień 2025 r. zaplanowaliśmy kilka realizacji związanych z programem Droga na szóstkę, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie szkół podstawowych i wspieranie aktywnej mobilności najmłodszych. Pierwsza już działa – na ul. Balaton przy Szkole Podstawowej nr 77 na Bielanach.

Od 1 września uliczką tą można przejechać tylko w kierunku ul. Dzierżoniowskiej, dzięki czemu zachowania kierowców będą bardziej przewidywalne na dzieci i innych pieszych. Chcemy zapobiec manewrowaniu i cofaniu w pobliżu szkoły, co jest najbardziej niebezpieczne dla młodszych dzieci. Uporządkowaliśmy parkowanie, wyznaczając zatoki postojowe naprzemiennie po dwóch stronach na jezdni – zakrzywiony tor jazdy samochodów powoduje mimowolne zwalnianie i kierowanie uwagi na otoczenie jezdni.

Takie zagospodarowanie jest wynikiem współpracy wielu grup osób. ZDM wykonał pomiary ruchu oraz stworzył rekomendacje działań i koncepcję poprawy bezpieczeństwa. Urząd Dzielnicy dopracował projekt i dopilnował, aby rezultaty w terenie służyły uczniom i uczennicom już od początku roku szkolnego. Szkoła została zgłoszona do programu „Droga na szóstkę” przez Radę rodziców i lokalny samorząd mieszkańców. I o to chodzi!

Ponad 100 szkół w programie!

Najważniejsza w „Drodze na szóstkę” jest współpraca między jednostkami miejskimi i uczestnictwo społeczności szkolnej. Punktem wyjścia do wdrażania zmian są rozmowy, obserwacje, pomiary i analizy. Dzięki temu można uwzględniać wyjątkowość każdej placówki, aby zastosować najlepsze praktyki w celu poprawy bezpieczeństwa uczniów i uczennic.

W minionym roku szkolnym różnego rodzaju działaniami z programu objęte było 110 lokalizacji! Około połowa zgłoszeń nadeszła przez ogólnodostępny formularz przeznaczony dla Rad Rodziców, Dyrekcji, personelu szkoły, grup rodziców i młodzieży. Dziękujemy wszystkim za inicjatywę! Widzimy, że program jest potrzebny. Kolejnymi przypadkami zajmujemy się tak szybko, na ile wystarcza nam mocy przerobowych.

Więcej niż bezpieczeństwo

Od października 2024 r. mamy możliwość bardziej kompleksowego przekształcania przestrzeni wokół szkół, zgodnie z potrzebami uczniów, rodziców i sąsiadów. Rada m.st. Warszawy przyznała 10 milionów zł na inwestycje z programu. Pieniądze docelowo są przeznaczone dla Urzędów Dzielnic i szkół, które znajdują się przy drogach dzielnicowych. Warunek ich przekazania to realizacja projektów inwestycyjnych wysokiej jakości, na podstawie koncepcji wypracowanych z udziałem uczniów, rodziców, nauczycieli, sąsiadów i projektantów. To proces dłuższy, ale efekty są lepsze, bo uszyte na miarę – bezpieczne, zielone, funkcjonalne, komfortowe i estetyczne.

W takim trybie, czyli tzw. projektowaniu partycypacyjnym, uczestniczyło 5 placówek. Przy trzech zmiany projektowaliśmy z udziałem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Oczywiście projektowanie drogowe jest po naszej stronie. Podczas warsztatów projektowych wspomagają nas pracownicy Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, a radą służą Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego oraz w razie potrzeby Stołeczny Konserwator Zabytków. Dziękujemy!

Nasze jesienne interwencje mają różny zakres. Czasem to nowa organizacja ruchu: np. na ul. Balaton (Bielany) czy ul. Kajki (Wawer). Kilka takich rozwiązań zostanie wdrożonych na Mokotowie wraz ze Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, gdzie doprojektowaliśmy w pobliżu szkół dodatkowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. na ul. Zakrzewskiej). Najbliższe przebudowy dotyczą ulic Drewnianej (Śródmieście), Angorskiej przy Niekłańskiej (Praga-Południe) i przejścia przez ul. Dickensa (Ochota). Z tegorocznych procesów w kolejce są ul. Równa (Praga-Północ), ul. Or-Ota (Żoliborz) i część ul. Wolfkego (Bemowo), a w przygotowaniu propozycje dla Targówka i Włoch.

Oparcie na danych – czy wiesz, że…?

W trakcie procesu kwalifikującego szkoły do udziału w programie ZDM bada również zwyczaje transportowe dzieci i młodzieży oraz ich rodziców. Z analizy 4574 ankiet wynika, że w szkołach podstawowych w Warszawie średnio 18,4% uczniów i uczennic jest odwożone do szkoły autem: w przypadku szkół, których rejon mieści się w zwartej zabudowie miejskiej – tylko 10,4%, a w rozproszonej – 26%.  45% spośród dzieci podwożonych do szkoły, wraca inaczej niż autem.

Znaczna większość, tj. 81,3% dzieci i młodzieży preferuje aktywną mobilność. 37,6% chciałoby jeździć do szkoły na rowerze, 19,8% na hulajnodze, a 23,8% docierać tam spacerem. Jednak tylko 26,4% uczniów i uczennic decyduje samodzielnie o swoim środku transportu.

To może znaczyć, że samodzielność jest niestraszna dzieciom, a rodzice mogliby przemyśleć rodzinne poranne rutyny. Zachęcamy do chwili zatrzymania i refleksji: może wasze dzieci są już gotowe, aby zacząć docierać do szkoły zdrowo, czyli w ruchu – pieszo, na hulajnodze lub na rowerze?

Więcej informacji o programie Droga na szóstkę na stronie zdm.waw.pl/dn6

Kontakt ws. programu: drogana6@zdm.waw.pl,

Powered by Projectic.pl