Zamykanie ulic znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie placówek edukacyjnych jest odpowiedzią na wzmożony ruch samochodów o poranku. Rozwiązanie to, stosowane w wielu aglomeracjach na świecie, z powodzeniem jest wdrażane w Warszawie i kilku innych miastach Polski. „Szkolne ulice” zwiększają poczucie bezpieczeństwa uczniów w drodze do szkoły i mogą zachęcić rodziców do podjęcia decyzji o samodzielnych podróżach ich dzieci do na zajęcia lekcyjne.
Poranne godziny szczytu pod szkołą
Szkoła Podstawowa nr 303 ma dwie siedziby i jednocześnie jest jedną z większych pod względem liczebności. W bezpośrednim otoczeniu budynku Koncertowa 4 krzyżują się drogi uczniów z obu lokalizacji. Pomiary, które przeprowadziliśmy na początku września wykazały, że w szczytowym momencie szkolnego poranka, w godzinach 7:30 – 8:30 pod wejście do szkoły próbuje podjechać prawie 45 samochodów.
W tym samym czasie z tej przestrzeni korzysta blisko 360 osób – dzieci, rodziców i pracowników szkoły oraz mieszkańców. W tej grupie blisko 90 osób to piesi idący do budynku szkoły Koncertowa 4, a prawie 160 idzie w kierunku budynku przy ul. Koncertowej 8, do którego uczęszczają najmłodsi uczniowie szkoły.
Samochody manewrujące wśród dzieci i auta zaparkowane poza wyznaczonymi miejscami tworzyły chaos i wielokrotnie powodowały niebezpieczne sytuacje. „Szkolna ulica” jest rozwiązaniem, które w tym miejscu zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo i komfort uczniów.
“Szkolna ulica” przy Koncertowej
Odcinek ul. Koncertowej przy głównym wejściu do budynku Koncertowa 4 został zamknięty dla ruchu samochodowego w dni nauki szkolnej w godzinach 07:30 – 09:00. Ma to na celu usunięcie manewrujących kierowców z rejonu, w którym jest wzmożony ruch pieszych, zwłaszcza tych najmłodszych. Ruch samochodów ograniczył znak zakaz ruchu (B-1). Rodzice, opiekunowie i nauczyciele wciąż jednak będą mogli parkować niedaleko szkoły korzystając z parkingu przy obiektach sportowych.
Wprowadzona jednocześnie „strefa zamieszkania” pomoże uporządkować parkowanie w rejonie budynku szkoły. Nieprawidłowo zaparkowane samochody, które dotychczas ograniczały widoczność pieszym na wysokości budynku Koncertowa 7 nie powinny się tam już pojawiać. Zmiana ta oznacza, że nie tylko w godzinach obowiązywania „Szkolnej ulicy” piesi będą bezpieczniejsi, również popołudniu liczba samochodów w tej przestrzeni powinna się zmniejszyć. Wszystkie zmiany wprowadziliśmy we współpracy z Dzielnicą Ursynów, na której obszarze znajduje się również inna – pierwsza w Warszawie – „szkolna ulica” przy Szkole Podstawowej nr 323. Nad bezpieczeństwem dzieci czuwa Straż Miejska, z którą współpracujemy przy każdym takim przedsięwzięciu.
Współpraca to podstawa
Zarząd Dróg Miejskich od 2020 roku przygląda się okolicom stołecznych szkół podstawowych. W ramach programu „Droga na szóstkę” szukamy, a następnie wdrażamy rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo najmłodszych w drodze na zajęcia edukacyjne. Nasze działania zawsze opierają się na współpracy ze szkołą – Dyrekcją oraz Radą Rodziców danej placówki. Często włączamy w nie również lokalną społeczność. Podobnie było i tym razem. O możliwych rozwiązaniach rozmawialiśmy ze Spółdzielnią obejmująca budynki bezpośrednio sąsiadujące ze szkołą. „Szkolna ulica” i wprowadzana przy tej okazji „strefa zamieszkania” są wspólnie wypracowanymi rozwiązaniami, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo dzieci o poranku, ale też uporządkują przestrzeń, z której na co dzień korzystają okoliczni mieszkańcy.
To nie koniec naszych działań w tej przestrzeni. Planujemy nadal współpracować ze społecznością szkolną – dziećmi i rodzicami oraz mieszkańcami najbliższej okolicy wspólnie zastanawiając się nad najlepszymi rozwiązaniami dla tego obszaru.