Kolejna szkolna ulica w Warszawie – tym razem na Ochocie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-09-2024

Kolejna szkolna ulica w Warszawie – tym razem na Ochocie

Od poniedziałku, 9 września, przy Szkole Podstawowej nr 23 na ochockiej ulicy Mikołaja Reja zaczęła funkcjonować kolejna w Warszawie „szkolna ulica”. Z tego rozwiązania, dzięki któremu dzieci są bezpieczne w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły, korzysta już kilka innych placówek w stolicy.

Potrzebę poprawy bezpieczeństwa w tym rejonie zgłosiła nam Radę Rodziców szkoły. Potwierdziły ją nasze pomiary ruchu i audyt. Efektem jest kształt zmian na ul. Reja, zgodny ze zbiorem dobrych praktyk rekomendowanych przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym.

Co było nie tak?

W ramach naszych pomiarów przy SP 23 im. Edwarda Szymańskiego w godzinach porannego szczytu (7:30–9:30) z ul. Reja, która jest dość wąską, ślepo zakończoną uliczką, korzystało 650 pieszych. Równocześnie, w tych godzinach, znacznie zwiększało się natężenie ruchu samochodów. W ciągu najbardziej ruchliwego kwadransa, między godz. 7:45 a 8:00, do szkoły pieszo dotarło 256 uczniów, a 29 podjechało w samochodach (z których jednak prawie każdy musiał zawrócić w ślepej uliczce, co dało 47 przejazdów przez obserwowany punkt przy szkole). Liczba interakcji między pieszymi i pojazdami była zatem bardzo duża, a dzieci w sposób zauważalny czuły się niekomfortowo.

W praktyce auta, często duże, manewrowały między uczniami szkoły podstawowej, czyli nierzadko małymi dziećmi. Ponadto niezgodne z przepisami parkowanie zmotoryzowanych rodziców ograniczało widoczność w miejscach, gdzie większość uczniów i uczennic przekracza jezdnię – chodzi o wyjścia z parkowych alejek na ulicę Reja przy bramce i wschodniej bramie szkoły. Cofano i zawracano auta właśnie w miejscach, gdzie akurat znajdowało się najwięcej maluchów. Stwarzało to dużo niebezpiecznych sytuacji.

Jakie zasady obowiązują na ul. Reja od 9 września 2024?

Głównym zastosowanym rozwiązaniem jest „szkolna ulica”, czyli ograniczenie ruchu samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły w godzinach największego natężenia ruchu pieszych. Oznaczono je znakiem B-1 („Zakaz ruchu”) obowiązującym w godz. 7:30–8:30. Zakaz nie dotyczy rowerów, służb miejskich i pojazdów z odpowiednimi identyfikatorami.

Przez cały czas będzie również obowiązywać znak B-31, który oznacza, że pojazd chcący wjechać w głąb uliczki musi ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającemu. Na odcinku od ujęcia wody oligoceńskiej do końca ulicy utworzyliśmy strefę zamieszkania – piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość pojazdów wynosi 20 km/h i zabroniony jest postój w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.

Według naszych badań na lekcje do tej konkretnej szkoły 90,4 proc. osób przychodzi na piechotę lub dojeżdża aktywnie a tylko 9,6 proc. dzieci jest przywożonych autem. Ci rodzice, którzy mimo wszystko uznają, że muszą odwieźć dziecko samochodem, będą korzystali z parkingu przy ul. Ondraszka, skąd dostaną się do szkoły pieszo w 5 minut po bezkolizyjnej kładce.


Kliknij, aby powiększyć


Zmiana w porozumieniu ze szkolną społecznością

Z prośbą o wprowadzenie zmian na Reja zwróciła się do nas Rada Rodziców. Tak jak w przypadku poprzednich „szkolnych ulic”, np. na Hirszfelda, czy na Abrahama, przygotowujemy je we współpracy ze społecznością szkolną, władzami dzielnicy i strażą miejską.

Ważną zasadą, która decyduje o tym, czy zmiany się przyjmą, jest dobra komunikacja z osobami, których one dotyczą, bo mało co budzi takie emocje jak ograniczenia w poruszaniu się autem, nawet jeśli chodzi o manewrowanie suv-em między małymi dziećmi. Dlatego inaugurację „szkolnej ulicy” przewidzieliśmy na drugi poniedziałek roku szkolnego, a pierwszy tydzień poświęcamy na informowanie nauczycieli, rodziców, uczniów i sąsiadów szkoły o zmianach za pomocą punktu informacyjnego oraz materiałów graficznych.

Zielona “kropka nad i”

W ramach inaugracji “szkolnej ulicy” odbyło się wspólne sadzenie zieleni z udziałem uczennic i uczniów SP nr 23.  Dzielnicowe Wydziały Infrastruktury oraz Ochrony Środowiska przygotowały 25 donic, w których posadzonych zostało ponad 200 roślin. Donice służą uspokojeniu ruchu (“esowanie” toru jazdy) i poprawiają estetykę przestrzeni. Opróc społeczności szkoły zielenią “Drogę na szóstkę” przywitali m.in. przedstawiciele Zarządu Dzielnicy oraz dzielnicowi radni. Więcej informacji we wpisie na profilu UD Ochota na Facebooku.

Czy wiesz, że…

Jeszcze więcej informacji o “szkolnych ulicach” w Warszawie oraz innych działaniach w ramach programu “Droga na Szóstkę” można znaleźć w osobnej zakładce na naszej stronie internetowej.

Publikujemy tam również nasze badania i audyty, w tym z pomiarów przeprowadzonych pod SP nr 23.

Do kontaktu ws. programu zapraszamy pod adresem DrogaNa6@zdm.waw.pl.

Powered by Projectic.pl