Zmiany przeprowadzone w Al. Ujazdowskich to pokłosie przeprowadzonego audytu przejść dla pieszych oraz licznych apeli o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu.
Wnioski oraz zalecenia audytorów były jednoznaczne – kierowcy rozwijają tu duże prędkości, przekrój jezdni umożliwia wyprzedzanie na przejściu, a 4 pasy ruchu rozdzielone po środku niewielką, wąską i krótką wysepką, nie dawały pieszemu wystarczającej ochrony. Ocena 0 (w skali 0-5) nie powinna więc nikogo dziwić.
Zmiany podyktowane były również niebezpiecznymi zdarzeniami w tym miejscu. W 2019 roku w wyniku potrącenia na przejściu ranny został pracownik KPRM. M.in. w związku z tym zdarzeniem Kancelaria apelowała do nas o pilną poprawę infrastruktury drogowej.
Poszerzony azyl, uspokojony ruch
Jedną z rekomendacji było poszerzenie azylu i uspokojenie ruchu kołowego. W ramach prac właśnie takie zmiany przeprowadziliśmy przy KPRM. Piesi zyskali dodatkową, bezpieczną przestrzeń na przekroczenie jezdni, a ruch został uspokojony. Kierowcom do dyspozycji pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku.
Audyt wykazał, że w Alejach Ujazdowskich, w sumie na trzech przejściach, powinno zostać poprawione bezpieczeństwo. Wszystkie trzy przejścia uzyskały ocenę 0 (w skali 0-5). W 2020 roku zmiany przeprowadziliśmy w okolicy al. Róż, teraz zrobiliśmy to przy KPRM, a następna w kolejce jest zebra przy ul. Wilczej.
Realizujemy plan
Audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych rozpoczęliśmy jeszcze w 2016 roku. Przez 4 lata sprawdziliśmy ponad 4 tys. przejść we wszystkich dzielnicach Warszawy. Zebry, które otrzymały najniższą ocenę (0 lub 1 pkt. w skali 0-5) są teraz przez nas konsekwentnie przebudowywane.
Prace są więc prowadzone zgodnie z precyzyjnie określonym planem, który stworzyliśmy na podstawie szeroko zakrojonych badań i analiz bezpieczeństwa. Każde kolejne przebudowane czy doświetlone przejście, zbliża nas do zrealizowania nadrzędnego celu, jakim jest „Wizja zero”, czyli roku, w którym na ulicach nie zginie żaden pieszy.