Kolejne frezowania przed nami - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

27-06-2016

Kolejne frezowania przed nami

Aleja Niepodległości, Nowoursynowska, Gołkowska, Rudnickiego, Połczyńska, Strażacka i Cyrulików – to kolejne jezdnie, których nawierzchnię chcemy wyremontować. Właśnie rozstrzygnięty został przetarg na wykonanie tych prac. Konieczność remontu potwierdza analiza przeprowadzona przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Wskazała ona też technologię, która pozwoli przedłużyć trwałość wykonanych prac.

Jednym z celów ZDM jest utrzymanie wysokiej jakości nawierzchni naszych ulic. Niemal co tydzień kolejna jezdnia zyskuje nową nawierzchnię podczas weekendowego frezowania. W maju ogłosiliśmy przetarg na wykonanie remontu w siedmiu kolejnych lokalizacjach: al. Niepodległości (odcinek Wiktorska – Wilanowska), ul. Nowoursynowskiej (odcinek Wałbrzyska – Dolinka Służewiecka), ul. Gołkowskiej (odcinek Czerniakowska – Statkowskiego), ul. Rudnickiego (odcinek Maczka – Broniewskiego), ul. Połczyńskiej (jezdnia północna na odcinku Powstańców Śląskich – Szeligowska), ul. Strażackiej (odcinek Chełmżyńska – Zesłańców Polskich) i ul. Cyrulików (odcinek gen. A. Chruściela „Montera”- granica dzielnic).

Przetarg ten został właśnie rozstrzygnięty. Zadanie zostało podzielone na dwie części, dlatego wybrano dwóch wykonawców – jeden do każdego zadania – którzy złożyli najkorzystniejszą ofertę. Dla części I (remont al. Niepodległości, Nowoursynowskiej i Gołkowskiej) najkorzystniejszą ofertę złożyła firma STRABAG sp. z o.o. – prace wykona za 5 163 750,65 zł brutto. Najkorzystniejszą ofertę na remont 4 pozostałych ulic złożyło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. – 5 078 684,43 zł brutto. Po dopełnieniu formalności wykonawcy będą mogli przystąpić do prac. Termin zakończenia robót to 30 września.

Stan obecny

Zlecenie remontu poprzedziliśmy szczegółową analizą stanu technicznego nawierzchni. Miała ona na celu wskazać w jakiej kondycji jest nawierzchnia i podbudowa ulicy, a także zaproponować technologię naprawy i wzmocnienia nawierzchni. Dzięki temu, nowy asfalt będzie nawet o kilka lat dłużej służył mieszkańcom.

Analizę wykonał na nasze zlecenie Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Przeprowadzono oględziny i badanie stanu nawierzchni, wraz ze szczegółowym badaniem ilości i wielkości uszkodzeń. Wynikiem badań było powstanie „Karty przeglądu stanu ulicy” dla każdej z lokalizacji. Oto krótki opis:

al. Niepodległości

Ogólny stan nawierzchni oceniono jako średni. Na ulicy zaobserwowano liczne spękania poprzeczne, na niemalże całym odcinku. Są też pojedyncze koleiny, wyboje, ubytki i spękania powierzchniowe. Zalecana jest naprawa w technologii weekendowego frezowania z wymianą warstw asfaltowych i ułożeniem zbrojenia siatką szklaną na całej powierzchni remontowanej nawierzchni.

Nowoursynowska

W tym przypadku ogólny stan nawierzchni także oceniono jako średni. Na ulicy zaobserwowano spękania poprzeczne oraz pojedyncze spękania siatkowe i skupiska. Koleinę zaobserwowano lokalnie w pobliżu przystanków autobusowych. Nawierzchnia była łatana w ramach zabiegów utrzymaniowych, ale występowały też nienaprawiane wyboje. W celu przywrócenia dobrego stanu nawierzchni, można wykonać wymianę warstw asfaltowych w technologii weekendowego frezowania. Na całym odcinku występuje podbudowa betonowa, z tego powodu frezowanie można wykonać jedynie do głębokości podbudowy.

Gołkowska

Ogólny stan nawierzchni – średni. Badanie stwierdziło liczne, duże spękania poprzeczne, pojedyncze spękania siatkowe i skupiska rys. Nie stwierdzono kolein. Dla uzyskania pełnej poprawy, należałoby wykonać kompleksową przebudowę nawierzchni lub zastosować wymianę warstw asfaltowych z podniesieniem niwelety drogi o 3-4 cm. Wiązałoby się to z większą przebudową chodników, dojazdów, zatok i skrzyżowań z innymi ulicami. Przy zastosowaniu technologii weekendowego frezowania polegającej na wykonaniu zbrojenia całej sfrezowanej powierzchni siatką szklaną nasączoną asfaltem i wymianie warstw asfaltowych trwałość naprawy na tej ulicy bez uwzględnienia wpływu siatek powinna wynieść minimum 6-7 lat.

Rudnickiego

Ogólny stan nawierzchni oceniono jako zły. Na ulicy zaobserwowano liczne spękania poprzeczne, na prawie całej powierzchni duże. Występują liczne spękania siatkowe i skupiska rys. Zalecenia: zastosowanie technologii weekendowego frezowania polegającej na wykonaniu zbrojenia całej sfrezowanej powierzchni siatką szklaną nasączoną asfaltem i wymianie warstw asfaltowych.

Połczyńska

Ogólny stan nawierzchni oceniono jako raczej dobry. Na ulicy zaobserwowano odtworzenie spękań poprzecznych, głównie na prawym pasie. Występują nieliczne spękania siatkowe i skupiska rys. Koleiny zaobserwowano lokalnie w pobliżu przystanków autobusowych i dojazdów do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Zalecenia: weekendowe frezowanie polegające na ułożeniu zbrojenia całej powierzchni siatką szklaną nasączoną asfaltem i wymianie warstw asfaltowych.

Strażacka

Stan nawierzchni zły. Stwierdzono spękania, których stopień wskazuje na silną degradację podbudowy. Wyraźną koleinę zaobserwowano na całym odcinku. Przy zastosowaniu technologii weekendowego frezowania polegającej na ułożeniu zbrojenia całej powierzchni siatką szklaną nasączoną asfaltem i wymianie warstw asfaltowych z podniesieniem niwelety drogi trwałość takiej naprawy powinna wynieść minimum 8 lat.  Sama wymiana warstw asfaltowych bez podnoszenia niwelety miałaby trwałość nie większą niż 1 rok.

Cyrulików

Ogólny stan nawierzchni oceniono jako zły. Na ulicy zaobserwowano liczne spękania poprzeczne, siatkowe i skupiska rys. Intensywne koleiny nawierzchni zaobserwowano na przeważającej części odcinka oraz lokalnie w pobliżu zatok autobusowych.

Zalecana jest pełna przebudowa nawierzchni w celu doprowadzenia jej do kategorii ruchu KR3 (ruch średni). W przypadku weekendowego remontu z podniesieniem niwelety drogi o 6 do 12 cm, można by przedłużyć trwałość konstrukcji o ok. 8 lat. Wariant ten jest aktualny, jeśli możliwa będzie przebudowa chodników, dojazdów, zatok i skrzyżowań z innymi ulicami. Przy zastosowaniu technologii weekendowego frezowania polegającej na samej wymianie warstw asfaltowych trwałość takiej naprawy nie przekroczy 1 roku, zatem w celu uzyskania przedłużenia żywotności nawierzchni, należy podnieść niweletę drogi. Trwałość takiej naprawy wyniesie min. 8 lat, a przy zastosowaniu siatki szklanej nasączonej asfaltem należy spodziewać się trwałości na poziomie 10-11 lat.

Powered by Projectic.pl