Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to jeden z naszych priorytetów. Dlatego też z roku na rok wdrażamy kolejne rozwiązania z tego zakresu w kolejnych lokalizacjach w całej Warszawie. Jednym z takich rozwiązań są azyle na przejściach dla pieszych, które budujemy przede wszystkim na nieosygnalizowanych zebrach.
Azyle to prosty, ale i efektywny sposób na poprawę bezpieczeństwa pieszych – najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego. Pozwalają skrócić przejście, dzieląc je na dwa mniejsze. Dają również pieszym bezpieczną przestrzeń podczas przekraczania jezdni.
Gierdziejewskiego coraz bezpieczniejsza
Dwa ze wspomnianych azyli powstały na ul. Gierdziejewskiego przy skrzyżowaniu z ul. Wolności. W przeprowadzonym w latach 2016-2020 audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych zebra po południowej stronie skrzyżowania otrzymała ocenę „1” w skali 0-5. Z kolei po północnej stronie niewiele lepszą – „2”.
W obu przypadkach audytorzy zwracali uwagę, że ten odcinek ul. Gierdziejewskiego to prosta droga, co zachęca kierowców do szybszej jazdy. Ponadto ciągnie się w pobliżu terenów handlowych, co generuje wzmożony ruch. Przejścia były natomiast za długie – prowadzą przez dwa szerokie pasy ruchu. Budowa azyli pozwoliła skrócić oba przejścia oraz zwęzić pasy w ich pobliżu, co pozwoli na uspokojenie ruchu.
Nowe azyle to niejedyne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, jakie wprowadziliśmy w tym roku na ul. Gierdziejewskiego. Na początku roku na skrzyżowaniu z ulicami Czerwona Droga i Posag 7 Panien wybudowaliśmy tymczasowe rondo. Dzięki temu uspokoiliśmy sytuację na skrzyżowaniu, na którym po rozbudowie tamtejszych osiedli mieszkaniowych ruch znacząco urósł.
Rondo ma służyć do czasu kompleksowej przebudowy, w ramach której powstanie również sygnalizacja świetlna. Za inwestycję odpowiada Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, który podpisał już umowę na zaprojektowanie zaplanowanych zmian.
Nowy azyl na Wólczyńskiej
Również na ul. Wólczyńskiej powstał nowy azyl. Pojawił się na przejściu dla pieszych w rejonie ul. Swarożyca. Wybudował go prywatny inwestor, który w pobliżu realizuje swoją inwestycję. Do wykonania azylu zobowiązał go art. 16 ustawy o drogach publicznych. Deweloperzy mają obowiązek dostosować okoliczny układ drogowy do swoich inwestycji.
Poprawa bezpieczeństwa na tym przejściu była potrzebna m.in. ze względu na zmieniające się w okolicy warunki. Po południowej stronie ulicy powstaje nowy budynek mieszkalny, a przejście prowadzi natomiast do pobliskiego dyskontu. Tymczasem ul. Wólczyńska to ruchliwa ulica, jedna z głównych ulic Bielan, łącząca się z ul. Żeromskiego i al. Reymonta.
W niedalekiej przyszłości planujemy wprowadzić kolejne zmiany z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego na ul. Wólczyńskiej. Niedawno ogłosiliśmy przetarg na budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z niedaleką ul. Nocznickiego. Całą inwestycję opisywaliśmy szerzej w osobnym komunikacie.
Obywatelski projekt na Dzieci Warszawy
Kolejnym ze wspomnianych azyli jest ten na ul. Dzieci Warszawy. Powstał na przejściu przy skrzyżowaniu z ul. Baranowską. To projekt z budżetu obywatelskiego, który zakładał również doświetlenie przejścia. Autorka projektu zwracała uwagę, że przejście jest słabo widoczne.
Tymczasem przejście – jak zauważyła autorka projektu – znajduje się w ważnym ciągu komunikacyjnym dla mieszkańców okolicy. W tym również dla dzieci podróżujących tamtędy do pobliskiej szkoły. Zmiany na tym przejściu rekomendowali również audytorzy w ramach audytu przejść dla pieszych, którzy ocenili zebrę na „1”. Zwracali uwagę na prosty odcinek drogi oraz długość przejścia i szerokość jezdni, a także parkowanie pojazdów w rejonie zebry oraz ograniczoną widoczność właśnie.
W ramach inwestycji zebra została nie tylko wyposażona w azyl, ale także nieco odsunięta od skrzyżowania w stronę w ul. Rydzyńskiej. Dodatkowo zamontowano znaki informujące o zakazie zatrzymywania się w rejonie przejścia. W ten sposób bezpieczeństwo na przejściu przez ul. Dzieci Warszawy bezpieczeństwo poprawiło się kompleksowo.
Skrócone przejścia na Kruczkowskiego
O znaczną poprawę bezpieczeństwa zadbaliśmy też na czterech przejściach przez ul. Kruczkowskiego w pobliżu wyjścia ze stacji PKP Powiśle. Dwa z nich znajdują się obok przystanku autobusowego “PKP Powiśle 03” oraz Centrum Kultury Koreańskiej, a kolejne dwa przy al. Balinskiego oraz parku J. Porazińskiej. Zyskały one azyle, które skróciły zebry i rozdzieliły pasy do skrętu od pasów do jazdy prosto. Taka zmiana wymusza na kierowcach zmniejszenie prędkości i uniemożliwia zmianę pasa w ostatniej chwili.
W ten sposób poprawiliśmy bezpieczeństwo pieszych na przejściach, które rozciągały się nawet na 15 metrów.
Wykonane zmiany na Kruczkowskiego to również efekt audytu bezpieczeństwa. Zostały ocenione stosunkowo nisko – na 3, 2, 1 i 1 w skali 0-5.