Jesienią 2022 roku do dyspozycji mieszkańców oddane zostały trzy nowe stacje metra na Targówku – Kondratowicza, Bródno i Zacisze. Koniec prac pod ziemią oznaczał początek robót na powierzchni.
Celem wykonawców modernizacji było wykorzystanie niepowtarzalnej okazji i odmienienie ul. Kondratowicza – na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Modernizacja, zgodnie z planem, rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku – jeszcze przed oddaniem nowych stacji do użytku, gdy wykonawca metra zaczął likwidować zaplecze budowy.
To bardzo szczęśliwy dla mnie dzień, ale też symboliczny. Kiedy 9 lat temu zwróciłam się z propozycją rewitalizacji tej głównej ulicy na Targówku, nie wyobrażałam sobie chyba, że będzie ona wygląda tak pięknie. Ostatnie posadzone właśnie drzewo symbolizuje początek nowej, bezpiecznej i pięknej przestrzeni na ul. Kondratowicza. Serdecznie Państwa na niż zapraszam. Zarówno mieszkańców naszej dzielnicy, jak i całej Warszawy. Jest tu pięknie, przyjaźnie i przede wszystkim bezpiecznie – mówi Iwona Wujastyk, Radna m.st. Warszawy, Przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji
Aleja Tysiąca Drzew – to dzięki Wam!
W metamorfozie ul. Kondratowicza swój udział mieli mieszkańcy, którzy podczas specjalnej akcji „adoptuj drzewo” sadzili tu drzewa i krzewy. Ostatecznie ulicę wzbogaciło 700 nowych drzew. Są to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania przed zmianami na tym odcinku było ich około 300.
Ostatnie sztuki, w tym to, którym od teraz opiekuje się radna Iwona Wujastyk, trafiły na Kondratowicza jesienią, żeby uniknąć sadzenia ich w porze największych upałów. Dzięki temu ul. Kondratowicza stała się „aleją tysiąca drzew”.
Radna Iwona Wujastyk, podobnie jak pozostali mieszkańcy, otrzymała pamiątkową tabliczkę, która została zamontowana pod zasadzonym przez nią drzewem.
Towarzystwa dotrzymuje im 136 tysięcy krzewów różnych gatunków oraz liczne nowe trawniki, na których części powstały łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostało ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni projektowej WXCA zaplanowali dla mieszkańców liczne małe skwery. Wykonany został również duży zielony skwer przy stacji metra Bródno.
Międzynarodowe wyróżnienie
Inwestycja na ulicy Kondratowicza została wybrana przez polskie jury do finału europejskiego konkursu Green Cities Europe Award 2023.
Ostatecznie nie udało zdobyć się nagrody, ale sama nominacja jest ogromnym wyróżnieniem, zwłaszcza, że krajowe eliminacje stały na bardzo wysokim poziomie, a jury miało trudne zadanie wyboru najlepszego projektu spośród 14 projektów realizowanych w polskich miastach.
Przebudowa ulicy Kondratowicza, doskonale wpisywała się w konkursowe założenia – główną rolę odgrywa w niej zieleń i to ona stanowi wartość tej inwestycji. Ulica została zaprojektowana tak, aby stworzyć zieloną arterię przy zachowaniu znaczenia komunikacyjnego.
Ile kosztuje miasto
Przebudowa ul. Kondratowicza to nie tylko nowa zieleń – w ramach prac mieszkańcy zyskali nowe jezdnie, chodniki, drogi dla rowerów czy oświetlenie. Zieleń stanowiła jednak jeden z najważniejszych komponentów. Warto podkreślić, że do osiągnięcia takiego efektu potrzeba sporych nakładów finansowych.
Cała inwestycja kosztowała w sumie ponad 50 mln zł, z czego prawie 8 mln zł to wydatki na zieleń. Czy warto było wydać te pieniądze? Zdecydowanie tak.
- Przebudowa ulicy (branża drogowa) – 34,8 mln zł w tym m.in.:
- wymiana nawierzchni jezdni oraz krawężników – 12,0 mln zł
- roboty rozbiórkowe – 4,5 mln zł
- roboty ziemne – 4 mln zł
- przebudowa chodników – 3,9 mln zł
- budowa trasy rowerowej – 1,6 mln zł
- mała architektura – 1,1 mln zł
- Nowa zieleń (drzewy, krzewy, byliny) – 7,8 mln zł
- Oświetlenie (nowe słupy i oprawy LED, doświetlenie przejść) – 3,7 mln zł
- Budowa i modernizacja sygnalizacji świetlnych – 2,1 mln zł
- Prace projektowe – 1,9 mln zł
- Przebudowa sieci podziemnych – 1,0 mln zł
Czy wiesz, że…
Szczegółowe informacje i pełne podsumowanie przebudowy ul. Kondratowicza można znaleźć na naszej stronie internetowej.