– Ostatnie przypadki przewróconych latarni na Grochowskiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r. mogą budzić wśród mieszkańców i mediów zaniepokojenie stanem oświetlenia warszawskich ulic. Jak najbardziej to rozumiemy. Takie wypadki absolutnie nie powinny się zdarzać – mówi Karolina Gałecka, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. – Dlatego, aby mieć pewność, że podobne sytuacje się nie powtórzą, przeprowadzamy dodatkowe, drobiazgowe kontrole latarni na obu ulicach. Nie zapominamy jednak o corocznych kontrolach w całym mieście i prowadzimy je zgodnie z harmonogramem – dodaje.
Przed tygodniem na ul. Grochowskiej na wysokości ul. Komorskiej przewróciła się stalowa latarnia. Najprawdopodobniej do wypadku przyczynił się bardzo silny wiatr i zły stan techniczny słupa. Zarządziliśmy kontrolę – nasi inspektorzy szczegółowo sprawdzili stan wszystkich stalowych słupów oświetleniowych na ul. Grochowskiej. Żaden z nich nie stanowi zagrożenia dla użytkowników infrastruktury drogowej i zostały dopuszczone do dalszej eksploatacji. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że są to latarnie stare i wymagające wymiany w najbliższej perspektywie. Dlatego w najbliższych dniach zwrócimy się do Rady Warszawy z wnioskiem o przyznanie środków na kompleksowy remont oświetlenia na ul. Grochowskiej.
Podobnie wyglądający wypadek wydarzył się w miniony czwartek na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tu jednak przyczyna była zupełnie inna. Aluminiowy słup został poważnie uszkodzony mechanicznie (ślady wskazywały na silne uderzenie przez pojazd), co spowodowało znaczne osłabienie konstrukcji, niewidoczne gołym okiem. Niestety, sprawca zdarzenia nie zgłosił go nam, w efekcie uszkodzony słup przewrócił się pod naporem silnego wiatru. W przeciwieństwie do latarni z Grochowskiej, ta była w bardzo dobrym stanie technicznym (nie licząc wspomnianych uszkodzeń, wynikłych z przyczyn niezależnych od nas) i miała zaledwie kilkanaście lat. Mimo zupełnie innych przyczyn zdarzenia, postanowiliśmy także na tej ulicy przeprowadzić dodatkową kontrolę słupów oświetleniowych. Z powodu uszkodzeń mechanicznych, które budziły podejrzenia co do bezpieczeństwa, doraźnie wymienimy 5 słupów z ponad osiemdziesięciu. Słupy nie zagrażają bezpośredniemu bezpieczeństwu, jednak prewencyjnie, ze względu na lekkie uszkodzenia zewnętrzne zdecydowaliśmy się je wymienić.
Ostatnia planowa kontrola oświetlenia na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiary natężenia światła oraz sprawdzenie stanu technicznego słupów i opraw) miała miejsce pod koniec zeszłego roku. Zgodnie z prawem budowlanym takie kontrole należy wykonywać raz w roku. Aktualnie nasi konserwatorzy kończą sprawdzać stan oświetlenia na Ursynowie. Zgodnie z harmonogramem kolejna jest Ochota.
Pomimo ciągłego nadzoru i napraw doraźnych, zdegradowane słupy oświetleniowe z lat 70. stojące do dziś na wielu ulicach bez wątpienia wymagają całkowitej wymiany. Zarząd Dróg Miejskich sukcesywnie modernizuje wyeksploatowane oświetlenie na terenie miasta. Z roku na rok podejmujemy decyzje, które ze 118 tysięcy słupów oświetleniowych przejdą w danym roku gruntowny remont. Mimo tych starań, chociaż bardzo byśmy sobie tego życzyli, nie jesteśmy w stanie przeprowadzić wszystkich niezbędnych prac modernizacyjnych w ciągu jednego roku. Posiadając ograniczony budżet, wybieramy te miejsca, w których naszym zdaniem słupy i oprawy są najbardziej zdegradowane i zagrażają bezpieczeństwu. W 2015 roku ZDM udało się wykonać szereg prac, poprawiających stan oświetlenia miasta. W tym roku przeprowadziliśmy generalny remont oświetlenia w kilku miejscach:
- ul. Karowa – wymiana starych słupów betonowych na stylowe typu pastorał warszawski (41 szt. z oprawami stylowymi oraz 16 aluminiowych z oprawami typu Evolo).
- al. Zieleniecka – wymiana starych słupów betonowych na nowe stalowe (46 szt. z oprawami typu Fuyrio z metalohalogenkowym źródłem światła)
- ul. Obrzeźna – wymiana starych betonowych słupów na aluminiowe (20 szt. wraz z oprawami) oraz ustawienie 46 słupów aluminiowych, oświetlających chodniki po obu stronach ulicy.
Wybudowaliśmy również nowe latarnie na kilku ulicach, które dotąd nie miały oświetlenia: ul. Lewandów (odc. Oknicka – granica miasta), ul. Klembowskiej, ul. Korkowej (28 latarń na odcinku leśnym) i ul. Rosoła (28 latarń dla chodnika i drogi rowerowej).
Mamy połowę listopada, ale do końca roku planujemy przeprowadzić jeszcze dalsze prace: m.in. na ul. Żelaznej, ul. Popiełuszki i Trakcie Brzeskim. Natomiast na następne lata mamy zaplanowaną m.in. przebudowę oświetlenia pl. Hallera, ul. Łojewskiej, ul. Moliera i ul. Senatorskiej. Prace te pochłoną łącznie ok. 5 mln 660 tys. zł.