Korzystne zmiany przy Centralnym. Wstępna koncepcja - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

21-01-2016

Korzystne zmiany przy Centralnym. Wstępna koncepcja

Dwa dodatkowe przejścia dla pieszych pojawią się w tym roku na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i E. Plater. Otrzymaliśmy wstępną koncepcję projektowanych rozwiązań.

Dziś to skrzyżowanie jest jednym z najbardziej niewygodnych miejsc dla pieszych w centrum miasta. Choć ruch pieszych jest tu zdecydowanie większy niż samochodowy, na drugą stronę ulicy pieszo można się przedostać tylko po schodach. Przejście podziemne nie posiada ani wind ani pochylni. To szczególnie uciążliwe dla osób starszych i z niepełnosprawnościami, jednak na wyznaczeniu przejść naziemnych skorzystają wszyscy piesi. Dziś wielu z nich decyduje się na nielegalne przekraczanie ulicy – w ciągu 5 lat doszło do kilku potrąceń, w tym także śmiertelnych. Na odcinku od ul. Chałubińskiego do ronda Dmowskiego doszło do 51 wypadków i 116 kolizji, w których ranne zostały 73 osoby. Nowe przejścia mają zatem, wbrew obiegowej opinii, poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu.

Wykonawca dokumentacji projektowej przedstawił dwa warianty proponowanych zmian. Jeden z nich zakładał wyznaczenie nowych „zebr” przez ul. E. Plater (po stronie Dworca Centralnego) i przez Al. Jerozolimskie (od strony Mariotta). To drugie przejście będzie umożliwiać także dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu. Oprócz przejść, pojawią się też przejazdy rowerowe, które pozwolą poruszać się rowerem w ciągu ul. E. Plater.

Wprowadzając zmiany, bierzemy pod uwagę interes wszystkich uczestników ruchu, tak aby nowe rozwiązania nie pogorszyły warunków jazdy. W szczególności dotyczy to wyjazdu samochodów i autobusów z ul. E. Plater od strony Dworca Centralnego w kierunku ul. Marszałkowskiej i ruchu tramwajów w ciągu Alej Jerozolimskich. Dlatego konieczne jest precyzyjne wyliczenie zmian w cyklu sygnalizacji. Wstępna kalkulacja wskazuje, że wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych skróci wyświetlanie czasu zielonego dla pojazdów jadących Alejami średnio o ok. 3-4 sekundy, w zależności od kierunku i pory dnia. Zyskają za to wyjeżdżający z ul. E. Plater – tu zielone może się palić o 9 sekund dłużej, w czasie gdy piesi będą przekraczać Aleje Jerozolimskie. Czasy są orientacyjne, ponieważ skrzyżowanie jest częścią Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, który dopasowuje cykle świateł do ruchu.

Znacznie dalej idące zmiany wprowadziłoby wyznaczenie dodatkowego, trzeciego przejścia dla pieszych (przez Al. Jerozolimskie po stronie wschodniej). Nowe przejście wymagałoby wyświetlania czerwonego światła dla niemal wszystkich kierunków przez dodatkowe pół minuty. To mogłoby znacznie utrudnić zarówno ruch samochodów w Alejach Jerozolimskich jak i przejazd autobusów i tramwajów – dlatego nie planujemy wprowadzać takich zmian.

Dokumentacja dla budowy dwóch nowych przejść ma być gotowa przed końcem kwietnia. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na drugą połowę roku.

Aleje Jerozolimskie koło Dworca Centralnego.

Powered by Projectic.pl