Złota, Bracka, Sienkiewicza…
W tym tygodniu zostało otwarte nowe naziemne przejście w osi ulicy Złotej, które łączy ze sobą kwartał ulicy przebudowywany w ramach Nowego Centrum Warszawy oraz plac Centralny i Muzeum Sztuki Nowoczesnej będące częścią tego samego projektu. Po sąsiedzku w budowie jest też już przejście przez ulicę Marszałkowską na wysokości ulicy Sienkiewicza, które będzie dostępne dla mieszkańców w przyszłym roku.
Jednocześnie Warszawa przygotowuje się do realizacji kolejnych tego typu projektów, czyli punktowych zmian uzupełniających duże obszarowe inwestycje i zszywających poszczególne “wyspy aktywności” w jedną spójną całość. Taki zadanie będzie miało również planowane przejście w osi ulicy Brackiej.
Kolejny element układanki
W poprzednich latach przebudowana została śródmiejska część ulicy Chmielnej oraz dochodzący do niej fragment ulicy Brackiej, który kończy się ślepo u zbiegu z Alejami Jerozolimskimi. Chmielna i Bracka krzyżują się na placu Pięciu Rogów, czyli pierwszej przyjaznej pieszym, zielonej przestrzeni stworzonej w tym obszarze w ramach Nowego Centrum.
Aby jeszcze łatwiej było dotrzeć w tej rejon, planowane jest stworzenie przejścia, które będzie naturalnym przedłużeniem ślepej końcówki ulicy Brackiej. Na Brackiej powstała atrakcyjna i zielona przestrzeń, teraz celem jest lepsze zintegrowanie jej z miejską tkanką.
W szerszej perspektywie stworzy to fundamenty pod nową oś pieszą biegnącą od placu Powstańców Warszawy, przez plac Pięciu Rogów i skwer Wolnego Słowa, aż po plac Trzech Krzyży. Takie przejście od początku było planowane w ramach zmian w Alejach – w koordynacji z przebudową kolejowej linii średnicowej. W odróżnieniu od niektórych innych zadań można je jednak również wykonać osobno, pomimo, że wciąż trwają prace projektowe dla linii średnicowej.
Dobre oferty
Zadaniem projektanta będzie opracowanie kompletnej dokumentacji, która pozwoli następnie na wybudowanie nowego przejścia. W przetargu zgłosiły się dwie doświadczone firmy, Yunex i Swarco Poland, które zaproponowały ceny do 370 do 500 tys. złotych. To dobre oferty, które pasują do zakładanego budżetu i pozwalają z optymizmem patrzeć na możliwość rozstrzygnięcia przetargu. Na wykonanie powierzonego zadania projektant będzie miał rok, a termin liczony jest od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że sama budowa przejścia będzie możliwa najprawdopodobniej w 2027 roku.
Przejścia w Nowym Centrum i nie tylko
Nowe przejścia wzdłuż głównych śródmiejskich arterii są planowane jeszcze m.in. w Osi Saskiej oraz na skrzyżowaniu ulic Andersa i Nowolipki. Takie inwestycje toczą się jednak również poza ścisłym centrum.
Od tego roku piesi mogą już korzystać z naziemnych przejść tramwajowym na węźle przesiadkowym przy skrzyżowaniu al. “Solidarności” i Młynarskiej na Woli, zastąpiło ono przejścia podziemne bez wind. Z kolei w ostatnich dniach przejście naziemne zastąpiło kładkę na ulicy Wołoskiej na Mokotowie. W obydwu przypadkach prace w uzgodnieniu ze stołecznym samorządem finansują inwestorzy prywatni.
Przygotowane przez nich kompleksowe przebudowy ulic cały czas trwają, jednak udogodnienia dla pieszych zostały otwarte w pierwszym możliwym terminie jak element czasowej organizacji ruchu.

