Likwidujemy nielegalne reklamy. Ponad 12 tys. kontroli i pół tysiąca usuniętych nośników - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

29-12-2021

Likwidujemy nielegalne reklamy. Ponad 12 tys. kontroli i pół tysiąca usuniętych nośników

Nielegalne reklamy to zmora naszych dróg. Dlatego regularnie kontrolujemy pas drogowy i sprawdzamy, czy usytuowane w nim nośniki mają zezwolenie. W 2021 r. od stycznia do listopada włącznie nasi pracownicy przeprowadzili ponad 12,3 tys. kontroli i usunęli ponad pół tysiąca nieprzepisowych banerów, billboardów czy tablic.

Reklam przy drogach jest mnóstwo. Niektóre są nad wyraz krzykliwe i szpecą krajobraz, inne bardziej stonowane, ale usytuowane w nieodpowiednich miejscach. Czasami mogą nawet stwarzać zagrożenie, bo zasłaniają widoczność. Często też uprzykrzają miejsce pieszym, które ustawione na chodnikach ograniczają przestrzeń.

Dlatego wykorzystanie pasa drogowego jest przez nas stale kontrolowane pod kątem działalności niezwiązanej z funkcją drogi. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są umiejscowione tak, że nie utrudniają poruszania się. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.

Kontrole, postępowania i decyzje

W 2021 r. od stycznia do listopada włącznie przeprowadziliśmy 12 335 kontroli pod kątem umieszczania reklam. Choć zdecydowana większość nośników umieszczana jest za naszą zgodą, to zdarzały się przypadki łamania przepisów. W wyniku naszych działań zostały usunięte 553 nielegalne obiekty, umieszczone w pasie drogowym bez zgody zarządcy drogi.

Co miesiąc wszczynamy postępowania administracyjne dotyczące nielegalnych reklam. W 2021 r., nie wliczając grudnia, wszczęliśmy 1307 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych nośników. Skutkowało to wydaniem 861 decyzji administracyjnych nakładających kary.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, okresu czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę z przewijaną powierzchnią reklamową typu „scroll” o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosła 4650 zł.

 

Usunięte nośniki trafiają do magazynu

12 335 kontroli pod kątem umieszczania reklam, usunięte 553 nielegalne obiekty, wszczęcie 1307 postępowań administracyjnych i wydanie 861 decyzji administracyjnych nakładających kary – to rezultaty nie tylko całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. Bardzo pomocni są również mieszkańcy, którzy informują nas o nielegalnych obiektach. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.

Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do naszego magazynu. Tam czekają na właściciela. Kierujemy do niego prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane od ZDM-u lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.

Powered by Projectic.pl