Małe rzeczy, a będą cieszyć. Przetarg na szersze azyle, zieleń i infrastrukturę rowerową - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

22-06-2021

Małe rzeczy, a będą cieszyć. Przetarg na szersze azyle, zieleń i infrastrukturę rowerową

Na Bielanach, Mokotowie i Pradze-Południe w jedenastu lokalizacjach poprawimy bezpieczeństwo i komfort uczestników ruchu. Z wyjątkiem jednej przeprowadzimy tam inwestycje o mniejszej skali z budżetu obywatelskiego, które będą dotyczyły poszerzenia azyli na przejściach dla pieszych, zwiększenia zieleni i rozszerzenia infrastruktury rowerowej. Przetarg już ogłosiliśmy, czekamy na oferty.

Przejście dla pieszych przed zmianami.

Nie wszystkie realizowane przez nas zadania drogowe są spektakularne. Obok przebudów czy szeroko zakrojonych remontów ulic każdego roku prowadzimy także szereg inwestycji o mniejszej skali. Bardzo często są one długo oczekiwane przez mieszkańców i mają dla nich wielkie znaczenie. Takie, oprócz jednej, która będzie wiązała się z dużą zmianą w organizacji ruchu, niebawem przeprowadzimy w jedenastu lokalizacjach w trzech dzielnicach. A to w ramach ogłoszonego właśnie przetargu.

Bezpieczniejsze przejścia

Pierwsze zadanie zostanie realizowane na Bielanach. Będzie wiązało się z poprawą bezpieczeństwa pieszych – poszerzeniem azyli przy pięciu przejściach. Chodzi o zebry przez ul. Conrada w rejonie ul. Nerudy i ul. Brązowniczej oraz na wysokości numeru Conrada 14, a także przejścia przez ul. Przy Agorze w rejonach posesji nr 11 i nr 15. Obecne azyle są tam bardzo wąskie, a pasy ruchu w obu kierunkach na tyle szerokie (w niektórych miejscach mają nawet 5 metrów), że skłaniają do przekraczania prędkości i prób wyprzedzania na wysokości zebr. To chcemy zmienić – zostaną one dopasowane do obecnych przepisów i standardów, wymuszając wolniejszą jazdę i uniemożliwiając wyprzedzanie.

Wykonawca, którego w tym celu wybierzemy, będzie miał także jeszcze jedno zadanie. Zlikwiduje powierzchnie wyłączone z ruchu – nawierzchnia bitumiczna i kostka brukowa ustąpi miejsca zieleni. W związku z tymi zmianami odgięciu ulegnie tor jazdy przed przejściami, dzięki czemu nastąpi tam uspokojenie ruchu.

Inwestycja jest projektem z budżetu obywatelskiego. Za jej realizacją zagłosowało ponad 1700 mieszkańców.

 

Rośliny wyeliminują nielegalne parkowanie

Drugim zadaniem będzie wzbogacenie o zieleń ok. 150-metrowego odcinka ciągu ulic Zamoyskiego i Targowej po północnej stronie, przed skrętem w ul. Skaryszewską. Istniejący tam chodnik częściowo zostanie rozpłytowany. Zbędne płyty chodnikowe ustąpią miejsca roślinom, które – jako naturalne słupki – zabezpieczą teren przed nielegalnym parkowaniem.

Nasadzonych zostanie 81 m kw. śnieguliczek Chenaulta (244 sztuki) i 71 m kw. bylin (923 sztuki), wśród których znajdą się m.in. kocimiętka Faassena ‘Purrsian Blue’ i dzielżan ‘Double Trouble’. To rośliny charakteryzujące się odpornością na warunki miejskie i o zróżnicowanym pokroju oraz wielkości dostosowanej do wymogów bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Całość dopełni posadzenie 9 grabów pospolitych.

 

Uporządkujemy parkowanie

Ale na Pradze-Południe na zieleńcu się nie skończy. W dzielnicy tej zrealizujemy największą inwestycję spośród wszystkich, na które szukamy wykonawcy w przetargu. Wiązać się będzie z wyznaczeniem jednokierunkowych pasów rowerowych na obu jezdniach ulic Abrahama na całej jej długości, czyli od ul. Fieldorfa do ul. Bora-Komorowskiego. Organizacja ruchu będzie analogiczna jak wdrożona w wiosną tego roku na sąsiednich ulicach Meissnera i Umińskiego, będących elementem tzw. „obwodnicy” Gocławia.

Poprawie ulegnie bezpieczeństwo w rejonie przejść dla pieszych bez sygnalizacji. Kierowcy nie będą już mieli możliwości wyprzedzania w rejonie przejść. Zostanie też fizycznie wyeliminowania możliwość nielegalnego parkowania przed przejściami, co znacznie ogranicza widoczność.

Elementem inwestycji jest też wyznaczenie równoległych miejsc postojowych na jezdni. Stanowi to w dużej mierze zalegalizowanie i uporządkowanie stanu istniejącego. Parkowanie na prawym pasie już teraz jest tam popularne.

To element pomysłu, na który głosowało 719 mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. Jego pierwsza część to wykonanie takich samych zmian na ul. Umińskiego, co niedawno zrobiliśmy.

 

Trzy ulice z kontraruchem

Kolejne zadanie również przeprowadzone zostanie na Pradze-Południe. Też dotyczyć będzie infrastruktury rowerowej, a ściślej – wprowadzenia kontraruchu rowerowego na ulicach Mycielskiego, Paca i Prochowej.

Kontraruch to dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych dla pozostałych pojazdów. Takie rozwiązanie jest w Warszawie wdrażane od lat. Obecnie stolica posiada ponad 50 km ulic z kontraruchem. Jest to rozwiązanie sprawdzone i bezpieczne. Funkcjonuje z powodzeniem w wielu miastach w Polsce i za granicą.

Inwestycja będzie kolejną, która zostanie wcielona w życie w ramach budżetu obywatelskiego. Na pomysł głosowało 249 mieszkańców.

Idzikowskiego przyjaźniejsza dla rowerzystów

Ostatnie, piąte zadanie przeprowadzimy na Mokotowie. Zakłada ono budowę asfaltowej dwukierunkowej drogi rowerowej o długości ok. kilometra po północnej stronie ul. Idzikowskiego na odcinku od ul. Sobieskiego do skrzyżowania z ul. Piaseczyńską.  Od wschodu trasa zostanie połączona z istniejącą drogą dla rowerów biegnącą wzdłuż ul. Sobieskiego. Od zachodu w rejonie ul. Piaseczyńskiej powstaną łączniki umożliwiające kontynuację jazdy po jezdni tam, gdzie droga dla rowerów dobiega końca. Pośrodku, na wysokości skrzyżowania z ul. Imielińską, z myślą o ruchu lokalnym powstaną dodatkowe krótkie łączniki do nowej drogi rowerowej.

To również inwestycja z budżetu obywatelskiego, poparta przez 2990 mieszkańców. To oznacza jedno – nie ma wątpliwości, że taka droga jest potrzebna. Świadczą też o tym chociażby wyraźne ślady na trawniku kół jeżdżących tędy od lat rowerów. Przyda się tym bardziej, że w przyszłości planowane jest poprowadzenie ulicą Idzikowskiego trasy autobusów miejskich.

 

Liczymy na korzystne oferty

W ogłoszonym, spinającym pięć zadań przetargu na oferty czekamy do 30 czerwca. Liczymy, że będą one korzystne, co pozwoli na sprawne wyłonienie wykonawcy bądź wykonawców i przystąpienie do prac w terenie jeszcze w wakacje.

W dwóch przypadkach – poszerzenia azyli na przejściach dla pieszych na ulicach Conrada i Przy Agorze oraz budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Idzikowskiego – przetarg ogłaszamy ponownie. Poprzednie (były ogłaszane osobno) zostały unieważnione ze względu na zbyt wysokie oferty złożone przez potencjalnych wykonawców.

Projekt stałej organizacji ruchu na pięciu przejściach dla pieszych przez ulice Conrada i Przy Agorze

Składa się z pięciu stron. Przycisk do przewijania znajduje się w lewym dolnym rogu okna.

Conrada i Przy Agorze - bezpieczne przejścia - SOR - ok 2

 

Projekt stałej organizacji ruchu – zieleń na odcinku ciągu ulic Zamoyskiego i Targowej

Rys 3 SOR zatwierdzony - Targowa Zamoyskiego_a

 

Projekt stałej organizacji ruchu – droga dla rowerów wzdłuż ul. Idzikowskiego

1_Projekt_stałej_organizacji_ruchu-Idzikowskiego_a

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl