Rozwój Warszawy trwa nieustannie. Powstają kolejne osiedla, biurowce i sklepy, a inwestorzy, którzy je budują, muszą pamiętać o wpływie ich inwestycji na funkcjonowanie miasta. Dlatego zobowiązani są tak przebudować układ drogowy, aby był dostosowany do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową.
Tak właśnie dzieje się na ul. Marywilskiej. W dwóch lokalizacjach zmiany w infrastrukturze drogowej prowadzą deweloperzy, którzy w sąsiedztwie realizują inwestycje komercyjne. Taki obowiązek nakłada na obu ustawa o drogach publicznych.
Marywilska i Inowłodzka
Prace prowadzi tu spółka Victoria Dom. Wybudowała już chodniki i drogę dla rowerów nieopodal Inowłodzkiej i zjazdu z węzła trasy S8. Zakończyła także prace przy drodze bocznej ul. Marywilskiej, na której położyła nową nawierzchnię. Droga ta została przedłużona w kierunku północnym do istniejącego wjazdu pod pobliskie hale chłodnicze.
Wjazd ten został przebudowany. Po poszerzeniu stał się skrzyżowaniem, które będzie wyposażone w sygnalizację świetlną – kończy się stawianie masztów, niebawem będą montowane sygnalizatory. Na skrzyżowaniu będą trzy nowe przejścia dla pieszych (dwa przez ul. Marywilską i jedno przez drogę dojazdową do budowanego osiedla) i komplet przejazdów rowerowych. Już widać, gdzie dokładnie będą się znajdować – pasy zostaną wymalowane na jezdni po zakończeniu prac związanych z asfaltowaniem.
W miejscu skrzyżowania ul. Marywilska ma już dwie jezdnie, bo dzielący je pas wykonawca przedłużył na północ. Po przedłużonej i zaasfaltowanej jezdni zachodniej odbywa się tymczasowo ruch w obu kierunkach – do ułożenia asfaltu na jezdni wschodniej, co zaplanowane jest na najbliższy weekend (29-30 października). Wykonawca planuje otworzyć tę jezdnię najpóźniej do poniedziałkowego wieczora (31 października). Przypomina jednak, że jest to uzależnione od warunków pogodowych. Jeśli weekend będzie deszczowy, malowanie oznakowania poziomego może się przedłużyć, a pierwsze samochody pojadą w środę, 2 listopada.
Asfaltowanie nie zakończy robót, ale te nie będą prowadzone już na jezdniach. Gotowe są chodniki po obu stronach ul. Marywilskiej, kończy się budowa dróg dla rowerów. Nowe trasy nie są jeszcze w całości zaasfaltowane, ale prace z tym związane powinny zostać zrealizowane w ciągu najbliższych dni.
Powstające drogi dla rowerów poprawią bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystom. Do niedawna kłopot mieli zwłaszcza ci, którzy jechali w kierunku trasy S8. Ze względu na to, że dotychczasowe pasy rowerowe urywały się ok. 300 m przed węzłem, nagle wjeżdżali między auta jadące na wprost i kierujące się do zjazdu na „ekspresówkę”. Po zakończeniu robót dojadą przeznaczoną dla nich ścieżką do samego węzła, gdzie wykonanie dalszych usprawnień będzie leżało po stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Marywilska i Kupiecka
Prace nad zmianą układu drogowego trwają również w rejonie skrzyżowania ul. Marywilskiej z ul. Kupiecką. Tu prowadzi je Ronson Development i na „krzyżówce” kończy poszerzać jezdnie ul. Marywilskiej. Widoczny jest już ślad węższego pasa dzielącego – pozostało tylko położyć w jego obrębie nową nawierzchnię. Asfaltowanie zaplanowane jest od 7 do 10 listopada. Nie będzie wiązało się z zamknięciem ruchu, ale na wysokości robót kierowcy do dyspozycji będą mieli tylko po jednym pasie. Szczegóły związane z organizacją ruchu na czas układania masy podamy kilka dni przed tym etapem inwestycji.
Po zakończeniu asfaltowania nie będzie pasa rowerowego, biegnącego wciąż po wschodniej stronie drogi głównej ul. Marywilskiej. Ruch rowerowy poprowadzi wydzielona jednokierunkowa droga dla rowerów, która powstała w pasie zieleni między główną a boczna drogą Marywilskiej. Po południowej stronie skrzyżowania wykonawca zlikwiduje wykorzystywaną do tej pory w niewielkim stopniu zebrę, a na jezdni wschodniej utworzy pas do skrętu w prawo w ul. Kupiecką, z dopuszczeniem jazdy na wprost dla autobusów. Na poniższych zdjęciach zebra nadal jest widoczna, ale w trakcie wymiany nawierzchni przy pasie dzielącym zostanie usunięta.
Na skrzyżowaniu ulic Marywilskiej i Kupieckiej kończy się budowa sygnalizacji świetlnej. Montowane są ostatnie sygnalizatory, a w pobliżu finalizowane są prace brukarskie związane z remontem chodnika przy wlocie ul. Kupieckiej do drogi głównej ul. Marywilskiej. Istniejące tam po stronie północnej przejście dla pieszych zostanie przesunięte bliżej skrzyżowania, dzięki czemu jego obszar stanie się mniejszy, a droga do pokonania przez pieszych – krótsza.
Aby odciążyć skrzyżowanie jezdni bocznej z ul. Kupiecką, w pasie zieleni między drogami ul. Marywilskiej (za ślimakiem skrzyżowania z ul. Płochocińską) powstała łącznica. Ma 5 m szerokości i po zakończeniu asfaltowania (7-10 października) pojadą nią kierowcy, którzy wjadą na ul. Marywilską z ul. Płochocińskiej. Na łącznicę nie wjadą ci, którzy poruszają się boczną drogą ul. Marywilskiej od ul. Kupieckiej. Droga ta będzie dwukierunkowa dla wszystkich tylko na krótkim odcinku – do wjazdu przy budynku Marywilska 44C. Dalszy fragment do jazdy w kierunku południowym będzie przeznaczony tylko dla mieszkańców dojeżdżających na posesję. Aby ułatwić im dojście pieszo, przez drogę boczną powstanie nowe przejście. Z kolei zebra na południu, położona ok. 100 m na południe od skrzyżowania z ul. Kupiecką, zyskała sygnalizację świetlną. Światła zaczną sterować ruchem po asfaltowaniu.
Ostatni element przebudowy stanowią zmiany na ulokowanym ok. 400 m na północ od skrzyżowania z ul. Kupiecką łączniku dróg bocznej z główną ul. Marywilskiej. Łącznik został poszerzony i stał się dwujezdniowy. Jego skrzyżowanie z drogą główną deweloper wyposaży w sygnalizację. Jadąc od północy ul. Marywilską, nie będzie można skręcić w lewo. Dojazd z tego kierunku możliwy będzie na skrzyżowaniu z ul. Kupiecką.