Miejski carsharing nabiera tempa - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

26-03-2018

Miejski carsharing nabiera tempa

300 samochodów hybrydowych, po raz pierwszy w Polsce samochody dostawcze, niższe stawki za wypożyczenie i start systemu maksymalnie 60 dni po podpisaniu umowy – taką ofertę na świadczenie usług carsharingu w Warszawie otrzymaliśmy od firmy Panek S.A. To jedyna oferta, która wpłynęła do Zarządu Dróg Miejskich.

Warszawa zdecydowała się na uruchomienie systemu carsharingu (czyli publicznej wypożyczalni samochodów) w trybie koncesji. Dzięki temu miasto nie dopłaci do usługi, oferując jednocześnie maksymalnie bogatą ofertę. W ubiegłym roku prowadziliśmy rozmowy z firmami zainteresowanymi otrzymaniem koncesji. Na ich podstawie mogliśmy doprecyzować m.in. liczbę oferowanych pojazdów, technologię, zasięg czy rodzaj floty. Następnie zaprosiliśmy zainteresowane firmy do składania ofert.

W wyznaczonym terminie otrzymaliśmy jedną ofertę, od warszawskiej firmy Panek S.A. Zakłada ona udostępnienie 300 hybrydowych samochodów osobowych (toyota yaris) oraz – pierwszy raz w Polsce – 20 pojazdów dostawczych (volkswagenów transporter i fiatów ducato). Zaproponowane stawki za wypożyczenie samochodów są niższe od wcześniej przewidywanych. To maksymalnie 0,50 zł za minutę jazdy i 0,50 zł za każdy przejechany kilometr. Przy dłuższych wypożyczeniach stawka jest niższa: za 1 godzinę wypożyczenia zapłacimy maksymalnie 30 zł, a za dobę 100 zł.  Stawka za 1 minutę postoju samochodu hybrydowego w trakcie wypożyczenia to 0,10 zł.

Stawki za samochody dostawcze są odpowiednio wyższe. Koszt 1 minuty jazdy samochodem dostawczym to 0,80 zł (oraz 0,80 zł za każdy przejechany kilometr), wypożyczenie go na 1 godzinę – 48 zł, a na dobę 150 zł. Stawka za minutę postoju w trakcie wypożyczenia to 0,20 zł.

Złożona oferta będzie teraz analizowana. Po podpisaniu umowy, Wykonawca zobowiązał się do uruchomienia systemu w ciągu 60 dni kalendarzowych.

Czym jest carsharing?

Carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy: m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami.

Usługa polega na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste – za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na wyznaczonych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.

Powered by Projectic.pl