Mieli zwolnić i zwolnili. Progi na ul. Vogla przyniosły efekt - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

21-10-2025

Mieli zwolnić i zwolnili. Progi na ul. Vogla przyniosły efekt

Niedawno przekonywaliśmy, że kierowcy zwolnią na ul. Vogla. Teraz mamy na to dowody. Kilka tygodni temu zamontowaliśmy tam progi zwalniające. Efektem jest znacznie niższa prędkość jeżdżących tamtędy pojazdów, a tym samym jest tam teraz bezpieczniej. W międzyczasie progi pojawiły się na innych stołecznych ulicach. I będą pojawiać się dalej.

Na początku września informowaliśmy o nowych progach zwalniających na ul. Vogla. Za ich pomocą poprawiliśmy bezpieczeństwo na trzech przejściach dla pieszych – w pobliżu przystanków „Vogla-Marysin”, przystanków „Ogrody Działkowe Wilanówka” oraz przy ul. Ruczaj. Wszystkie zostały sprawdzone podczas audytu przejść dla pieszych bez sygnalizacji. Wszystkie wymagały zmian.

W przypadku obu przejść przy wspomnianych przystankach audytorzy zwracali uwagę na zbyt wysoką prędkość pojazdów. Zaobserwowali też wyprzedzanie na przejściu. Przy ul. Ruczaj doszło natomiast do tragicznego w skutkach wypadku. Jadący 170 km/h młody kierowca wpadł w poślizg i uderzył w drzewo. Zginął na miejscu wraz z dwójką pasażerów.

Dziś kierowcy nie mają już możliwości jechać stale ze zbyt wysoką prędkością. Progi skutecznie zmuszają ich do spuszczenia nogi z gazu. To nie tylko słowa. To twarde dane, które zebraliśmy po zamontowaniu progów. Omówimy je na przykładzie progów przy przystankach „Vogla-Marysin”.

Efekt progów

Podczas badania ruchu w marcu 2019 roku średnia prędkość pojazdów przejeżdżających w pobliżu przystanków „Vogla-Marysin” w obu kierunkach wynosiła ok. 63-65 km/h. Tymczasem ograniczenie prędkości wynosiło 50 km/h. Według badań z września tego roku – po montażu progów – kierowcy jeżdżą tamtędy zdecydowanie wolniej. Średnia prędkość spadła do ok. 40 km/h w obu kierunkach.

Kierowcy nadal jednak przekraczają prędkość – ograniczenie wynosi teraz 30 km/h. Progi są jedynie punktowym rozwiązaniem. Jednocześnie nie można zaprzeczyć ich skuteczności. Zwłaszcza że urządzenia pomiarowe ustawiliśmy pomiędzy nimi – tam, gdzie można się spodziewać najwyższych prędkości. Jednocześnie odnotowywane przypadki przekroczenia prędkości dotyczą najczęściej przekroczeń rzędu 1-10 km/h. Przed zamontowaniem progów – czyli jeszcze kilka tygodni temu – kierowcy najczęściej przekraczali prędkość o 21-50 km/h.

Warto przyjrzeć się również innym statystykom. Według badań z 2019 roku kwantyl V85 (jeden z najbardziej miarodajnych pomiarów prędkości, wyznacza prędkość, której nie przekracza 85% pojazdów) przejeżdżających w pobliżu wspomnianych przystanków pojazdów wynosił 75-76 km/h. To oznacza, że 15% kierowców przekraczało tę prędkość na badanym odcinku. Teraz 85% kierowców nie przekracza już 47-48 km/h. Spadek o blisko 30 km/h robi wrażenie. Podobne odnotowaliśmy w przypadku maksymalnych prędkości osiąganych przez kierowców jadących ul. Vogla. Ze 120 km/h w 2019 roku do 80 km/h (kierunek ul. Przyczółkowa) i 93 km/h (kierunek ul. Syta).

Na stałe i doraźnie

Progi na ul. Vogla to niejedyne, jakie zamontowaliśmy w ostatnim czasie. Pojawiły się również na ul. Popiełuszki przy skrzyżowaniu z ulicami Czaki i Gojawiczyńskiej oraz na al. Niepodległości na wysokości ul. Lenartowicza. To łącznie cztery przejścia dla pieszych, które według audytu wymagały poprawy bezpieczeństwa. W przypadku ul. Vogla progi już tam zostaną. Na ul. Popiełuszki i w al. Niepodległości są natomiast rozwiązaniem doraźnym.

Na obu drogach zaplanowaliśmy sygnalizację świetlną na wspomnianych skrzyżowaniach. Dla ul. Popiełuszki powstaje już projekt nowych świateł. Dla al. Niepodległości powstanie w ramach przetargu na Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Zanim jednak sygnalizacja rzeczywiście tam powstanie, minie jeszcze trochę czasu. Nie chcieliśmy tyle czekać z poprawą bezpieczeństwa na tych niebezpiecznych przejściach. Gdy sygnalizacja zostanie już wybudowana, progi znikną. Tak stało się np. na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej, gdzie w tym roku powstały światła. Taki plan jest również na ul. Kijowskiej, gdzie przejścia przy ulicach Markowskiej i Brzeskiej zostały tymczasowo zabezpieczone progami, a docelowo projektowana jest sygnalizacja świetlna.

Powered by Projectic.pl