Mierzymy prędkość - słabną efekty wyższych mandatów - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-05-2022

Mierzymy prędkość – słabną efekty wyższych mandatów

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe, wyższe stawki mandatów za nadmierną prędkość jazdy. Dzięki nim znacznie zmniejszyła się liczba piratów drogowych. Efekt ten, początkowo wzmocniony szeroko nagłośnioną kampanią informacyjną i częstymi kontrolami policji, obecnie zanika.

Samochód jadący ulicą.

Nadmierna prędkość jazdy jest jednym z głównych powodów wypadków na drogach, przyczynia się też do ich tragicznych skutków. Dlatego tak ważne jest, aby poruszać się po mieście z dozwoloną prędkością. Niestety, wielu kierowców ignoruje tę zasadę. Kary za to wykroczenie były dotychczas bardzo niskie i nie odstraszały od jego popełnienia. Od 1 stycznia 2022 r. się to zmieniło – maksymalna wysokość mandatu wzrosła z 500 zł do 2500 zł.

Wraz z wprowadzeniem nowego taryfikatora, odbyła się szeroka kampania medialna a temat ten był gorąco komentowany w całym kraju. Również policja regularnie publikowała komunikaty informujące o kontrolach i wystawionych karach. Zarówno same kontrole, jak i nagłośnienie tematu, z pewnością wpłynęły na zachowania kierowców.

Dziś, po kilku miesiącach od wprowadzenia zmian, można z perspektywy czasu pokusić się o ocenę skutków zmian i związanych z nimi działań na terenie Warszawy. W tym celu porównaliśmy zachowania kierowców w 19 różnych lokalizacjach o ruchu swobodnym na terenie stolicy – w październiku 2021 r. (przed podniesieniem mandatów), w styczniu 2022 r. (bezpośrednio po zmianach) i kwietniu 2022 r. (kilka miesięcy po zmianach). Badanie obejmowało pomiar prędkości ok. 650 tys. pojazdów dziennie, jest to więc duża próbka pozwalająca wyciągać pewne wnioski. Obserwowaliśmy przede wszystkim prędkość miarodajną (tzw. kwantyl 85, czyli prędkość, której nie przekracza 85% pojazdów) oraz liczbę pojazdów przekraczających prędkość o więcej niż 30 km/h.

Pomiary z października wykazywały prędkość miarodajną na poziomie 64,4 km/h (średnia z 19 punktów pomiarowych). W styczniu (przy dobrej pogodzie) wynik ten był zauważalnie niższy – 60,3 km/h. To spadek o 6%. Pomiary w kwietniu wykazały już jednak niepokojący wzrost prędkości – do 62,6 km/h. to oznacza, że połowa korzystnego efektu stopniała.

Ważniejszą liczbą jest jednak to, ilu kierowców przekracza prędkość w sposób najbardziej niebezpieczny – o co najmniej 30 km/h, a często znacznie więcej.  To właśnie ci piraci drogowi stanowią największe zagrożenie na drodze. W pomiarze z października odnotowaliśmy blisko 10 tys. takich pojazdów w ciągu doby. W styczniu było ich prawie 4 razy mniej! Trudno wyjaśnić to inaczej niż prewencyjnym efektem wyższych mandatów i widocznych na drogach patroli, które kontrolują prędkość.

Niestety, również i ten efekt z czasem słabnie. W pomiarach kwietniowych znów odnotowaliśmy 5,6 tys. takich piratów drogowych, więc ponad dwukrotnie więcej niż w styczniu.

Szczegółowe dane znajdują sie w załączniku na dole strony.

Powered by Projectic.pl