Skrzyżowanie Wolskiej i Młynarskiej z aleją „Solidarności” leży w gęsto zabudowanym i dynamicznie rozwijającym się obszarze. Na przystankach, zgrupowanych pod wspólną nazwą „Zajezdnia Wola”, zatrzymuje się obecnie aż 7 linii tramwajowych. Jego znaczenie dla transportu publicznego wzrosło po przebudowie fragmentu torowiska na ulicy Wolskiej oraz jego odbudowie na sąsiedniej ulicy Kasprzaka.
Jednocześnie miejsce to trwało w praktycznie niezmienionym kształcie od jego ostatniej przebudowy kilkadziesiąt lat temu, jeszcze za czasów PRL-u. Na drugą stronę ulicy oraz do przystanków tramwajowych można było dostać się wyłącznie po schodach, ponieważ prowadziły do nich tylko stare przejścia podziemne. To praktycznie uniemożliwiało lub bardzo utrudniało poruszanie się m.in. osobom z niepełnosprawnościami, seniorom oraz rodzicom z dziećmi w wózkach.
– Jak widać – ani tu ładnie, ani funkcjonalnie. W najbliższych miesiącach ma się to zmienić. Jesteśmy konsekwentni w swoich działaniach, bo sukcesywnie likwidujemy przejścia podziemne i kładki na rzecz przejść nadziemnych. Tak będzie również w tym miejscu. Wyjątkowość tego projektu polega na tym, że zrealizujemy go przy współpracy z prywatnym podmiotem, który postawi budynek w okolicy. Miasto nie wyda na ten cel ani złotówki. W dodatku Grupa Skanska zdecydowała się na tę przebudowę jeszcze przed rozpoczęciem swojej inwestycji. Dzięki temu bardzo szybko, bo już za niespełna rok, zapomnimy o tym koszmarze architektonicznym – powiedział podczas majowej konferencji prasowej Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Co się zmienia?
Na skrzyżowaniu pomiędzy zajezdnią tramwajową Wola a dawnym PeDeTem wszystkie zejścia do przejść podziemnych zostały pod koniec lipca zlikwidowane, a dziś są już nawet zamurowane. Odzyskane miejsce będzie wykorzystane na wyznaczenie kompletu naziemnych przejść dla pieszych – dookoła całego skrzyżowania. Piechotą, na wózku, z wózkiem lub większym bagażem bez problemu będzie można dostać się więc na wszystkie trzy przystanki tramwajowe na węźle. Piesi już mogą korzystać z tymczasowych przejść naziemnych. Wyremontowane zostaną też chodniki i skute niepotrzebnie zabetonowane powierzchnie, w miejscu których pojawi się zieleń. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe, które stanowić będą zalążek docelowej trasy rowerowej w ciągu Wolska – al. „Solidarności”.
– Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w proces rewitalizacji tego skrzyżowania i likwidacji brzydkiego, niebezpiecznego przejścia podziemnego. To trudny infrastrukturalnie projekt, bo wymagający zapewnienia komfortu wszystkim użytkownikom: kierowcom, tramwajarzom, rowerzystom i oczywiście pieszym – również z niepełnosprawnościami. Razem z wyczekiwanym przez mieszkańców Młynowa, ale też konsultowanym i opracowanym właśnie z mieszkańcami projektem Skweru Gwary Warszawskiej, stworzymy tu wygodną, przyjazną i zieloną przestrzeń miejską – powiedział Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.
Prace, których wartość przekracza 10 milionów złotych, w całości finansuje inwestor prywatny – firma Skanska Polska.
– Dużo budujemy na Woli i we wszystkich naszych projektach kładziemy duży nacisk nie tylko na funkcjonalne wnętrza, ale też na atrakcyjną przestrzeń zewnętrzną. Ważna jest dla nas również infrastruktura dostosowana do potrzeb mieszkańców oraz zieleń, bo zależy nam na tym, żeby miejsca te były otwarte i przyjazne dla wszystkich. Dlatego cieszę się, że możemy być częścią tej pozytywnej transformacji przestrzeni – zarówno przy przebudowie przejść naziemnych oraz w powstającym Skwerze Gwary Warszawskiej – mówił Rafał Stoparczyk, dyrektor projektu w Grupie Skanska.
– To bardzo ważny dzień dla Woli, a przede wszystkim dla mieszkańców tej części dzielnicy, czyli Młynowa. To właśnie od mieszkańców otrzymywaliśmy sygnały, że pobliska infrastruktura drogowa jest niedostosowana dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Jako radny Warszawy cieszę się, że ten problem został dostrzeżony i dziękuję miastu za dofinansowanie budowy skweru, który zapewni relaks i rekreację dla wszystkich grup wiekowych – w tym również seniorów – mówił Mariusz Budziszewski, radny m.st. Warszawy z Woli, przewodniczący Komisji Sportu, Rekreacji i Turystyki.
Skwer po sąsiedzku
Tuż obok Zarząd Zieleni m.st. Warszawy zakończył tworzenie Skweru Gwary Warszawskiej. Koncepcja zieleńca powstała dzięki współpracy ZZW, projektantów i socjologów Fundacji Na Miejscu oraz mieszkańców – w ramach warsztatów i konsultacji społecznych (wzięło w nich udział ok. 500 osób) – przy udziale Grupy Skanska.
– Pracujemy nad tym, by nowy Skwer Gwary Warszawskiej stał się bardziej zielony i stał się miejscem sąsiedzkich spotkań, sportu i wydarzeń kulturalnych. Bardzo ważny jest dla nas kontekst miejsca, jego charakter i historia, które staramy się szanować i podkreślać – również tu, czyli w historycznym centrum lokalnym Młynowa, w którym kwitło życie towarzyskie. Przed wojną były tu karuzele Lunaparku Wenecja, a po wojnie działały dom handlowy PDT, bar Wenecja, czy kino W-Z – powiedziała Monika Gołębiewska-Kozakiewicz – dyrektorka Zarządu Zieleni m.st. Warszawy. – Mamy ten komfort, że do wielu naszych projektów możemy włączać mieszkańców. Skwer Gwary Warszawskiej nie jest wyjątkiem – dodała.
Na terenie skweru powstała strefa parkowa z alejkami, gdzie pojawiło się dużo nowej zieleni – 15 drzew oraz blisko 26 tys. krzewów, krzewinek, bylin i roślin cebulowych. Mieszkańcy mogą korzystać także z polany piknikowej, na której latem można zorganizować kino plenerowe. Dla dzieci i młodzieży jest plac zabaw z linarium i ścianką do wspinaczki oraz zestawy do parkouru i kalisteniki. Dla seniorów powstała siłownia plenerowa. Teren skweru będzie bardziej dostępny dla wszystkich – pojawią się m.in. 23 ławki, 27 stojaków na rowery, stoliki do gry w szachy. Łatwiej jest zadbać o czystość i bezpieczeństwo na tym terenie – stanęła tu toaleta miejska, 30 koszy na śmieci. Nie zabrakło monitoringu.
Inwestycja kosztowała 7 mln 147 tys. zł i dofinansowana została ze środków budżetu państwa – w ramach rządowego funduszu „Polski Ład”.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w maju 2025 r., a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacje pod koniec września 2025 r.