Świat się zmienia, miasta się zmieniają, więc i potrzeby zaczynają być inne. Dziś samochód nie jest jedynym środkiem transportu wykorzystywanym przez naszych pracowników. Są oczywiście wydziały, takie jak np. Pogotowie Drogowe, którym auto z oczywistych względów jest niezbędne. W wielu codziennych sytuacjach – spotkania poza biurem, organizacja konferencji prasowej czy inspekcja w terenie, rower jest wygodniejszym i sensowniejszym wyborem.
W ZDM jeszcze do niedawna było kilkadziesiąt rowerów – w tym typu „cargo”, które udostępnialiśmy mieszkańcom w ramach darmowej wypożyczalni, elektryczne i miejskie. Rowery spełniły swoje zadanie i przyszedł czas na modernizację floty. Najpierw jednak chcemy sprzedać dotychczas użytkowane pojazdy.
Podczas pierwszego przetargu, który ogłosiliśmy pod koniec maja, sprzedaliśmy 16 z 24 wystawionych rowerów, m.in. wszystkie „elektryki” czy kilka typu „cargo”. Jeśli ktoś nie zdążył wówczas złożyć swojej, to żaden problem. Właśnie trwa przetarg na sprzedaż pozostałych 8 rowerów, do których doszły jeszcze cztery kolejne. Łącznie wystawiamy 12 rowerów, w tym 5 miejskich i 7 „cargo”.
Stan rowerów, które sprzedajemy możemy ocenić jako dobry lub bardzo dobry. Każdy z nich jest sprawny techniczne i posłuży nowemu właścicielowi jeszcze wiele lat. Ceny wywoławcze zaczynają się już od 350 zł, a kończą na 3000 zł.
Jak złożyć ofertę?
Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 25 września br. o godz. 12:00. Ofertę (na każdy rower oddzielnie) należy złożyć w zaklejonej kopercie. Na kopercie należy umieścić wpisy: „Oferta przetargowa na zakup roweru: nazwa:…, oznaczenie roweru:…” oraz „Nie otwierać do dnia … do godziny 12:00”.
Oferty można składać osobiście w dni robocze w godz. 7:30 – 15:30 w kancelarii Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, 00-801 Warszawa lub za pośrednictwem poczty/kuriera do dnia 24 września 2024 roku do godz. 15:30.
Ceny wywoławcze, formularz ofertowy oraz szczegółowe informacje o rowerach.
Zapraszamy na oględziny
Sprzedawane rowery można oglądać w każdy wtorek od dnia ogłoszenia przetargu do dnia jego zakończenia w godzinach 10:00 – 13:00 na terenie ZDM przy ul. Noteckiej 4/6, po wcześniejszym umówieniu pod nr tel. 572 726 910.
Komu w drogę, temu cargo
Rower towarowy, zwany też potocznie z angielskiego “cargo”, to rower jedno- lub wielośladowy, którego konstrukcja pozwala na wygodny i bezpieczny transport osób lub większych przedmiotów. Znane i popularne na zachodzie od dekad, w Polsce powoli upowszechniają się dopiero od niedawna. Nie bez znaczenia jest też rozwój i poprawa jakości tras rowerowych. Cargo działa bowiem jak papierek lakmusowy i obnaża niedostatki dróg takie jak wysokie krawężniki, nierówna nawierzchnia, zbyt mała szerokość lub ostre zakręty.
Czasy się zmieniły
Od czasu uruchomienia pilotażu w Warszawie przybyło kilkaset kilometrów tras rowerowych. Rowery towarowe zostały zaś wprowadzone do floty niektórych firm kurierskich, znajdują zastosowanie również w mniejszych firmach oraz u osób prywatnych. Z cargo korzysta też firma Nextbike, operator Veturilo, do prowadzenia bieżących prac serwisowych. Ich całkowity udział w ruchu rowerowym nie jest duży, lecz można je regularnie spotkać na stołecznych ulicach.
Pilotażowy program uruchomiony przez Pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej był formą promocji tego typu pojazdów wśród mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Każdy mógł w prosty sposób sprawdzić jak w praktyce wygląda korzystanie z roweru towarowego. Kilkanaście rowerów było dostępnych do wypożyczenia całkowicie bezpłatnie nawet na trzy doby. W zeszłym roku rowery można było wypożyczyć w ośmiu punktach, które zdecydowały się na współpracę z ZDM w tym zakresie.
W przyszłych sezonach chcemy wrócić z nowym sprzętem i odświeżoną formułą. Dziękujemy wszystkim, którzy na przestrzeni ostatni lat dali “cargosom” szansę przy okazji większych zakupów lub rodzinnej wycieczki z dzieciakami. Dziękujemy również za zaangażowanie wszystkim podmiotom prywatnym i publicznym, które na przestrzeni lat wspierały ten program użyczając swojej przestrzeni i czasu na prowadzenie wypożyczalni.
Przykład idzie z góry
Strategia, którą obrało miasto, jasno wskazuje na potrzebę zrównoważenia transportu. Chcemy dać dobry przykład i pokazać, że podczas wykonywania niektórych czynności służbowych poza biurem, można skorzystać z transportu publicznego czy właśnie roweru. W ZDM nie trzeba zresztą nikogo do tego przekonywać – co roku bierzemy udział w miejskiej grywalizacji rowerowej, którą w 2022 roku udało nam się nawet wygrać, a parking rowerowy pod naszą jednostką powoli przestaje mieścić wszystkich chętnych.
Dlatego zależy nam, aby nasi pracownicy mieli do dyspozycji nowoczesny sprzęt, który pozwoli efektywnie wykonywać służbowe czynności i przekona do tej formy kolejne osoby.