W Warszawie jest blisko 850 skrzyżowań i przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Oprócz budowy nowych, dbamy też o stan techniczny istniejących świateł. Zwłaszcza te najstarsze wymagają często kompleksowej modernizacji związanej m.in. z wymianą przestarzałych urządzeń. Jednocześnie jest to okazja do poprawy funkcjonowania sygnalizacji i remontu infrastruktury w najbliższym otoczeniu.
Ruch będzie płynniejszy
Tak stanie się na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Bartoka i Surowieckiego. Tamtejsza instalacja jest wyeksploatowana i wymaga wymiany. Jest też przestarzała, a przez to jako jedyna i ostatnia w ciągu al. KEN nie działa w koordynacji z pozostałymi światłami na tej ulicy. Prace, które kilka dni temu się rozpoczęły, to zmienią.
Nowe światła zostaną wyposażone w akustyczne naprowadzanie, co pozwoli na łatwiejsze przekroczenie jezdni osobom niewidomym i niedowidzącym, a także w automatyczne wykrywanie pojazdów oraz detekcję pieszych. Sygnalizacja będzie więc pracować akomodacyjnie – zielone światło dla samochodów zgaśnie tylko w przypadku zbliżenia się przechodnia do jezdni. Dzięki temu ruch na skrzyżowaniu stanie się płynniejszy. Sygnalizacja zostanie także skoordynowana z pozostałymi w ciągu al. KEN, co sprawi, że kierowcy nie będą tracić czasu uzyskanego na poprzednich skrzyżowaniach.
Przy okazji modernizacji świateł, która obok usprawnienia przejazdu i przekraczania przejść poprawi bezpieczeństwo, wybudujemy przejazdy rowerowe. Dziś na skrzyżowaniu nie ma ani jednego. Te elementy infrastruktury ułatwią przejazd rowerzystom i sprawią, że w narożnikach północno-zachodnim i południowo-wschodnim będzie można do nich podpiąć wybudowane w przyszłości drogi dla rowerów. Ponadto wyremontujemy chodniki – w obrębie skrzyżowania, w tym między jezdniami al. KEN, stare płyty chodnikowe zostaną zastąpione nowymi. Wymienimy także krawężniki, w tym te okalające azyle na przejściach przez ulice Bartoka i Surowieckiego.
Prace modernizacyjne zgodnie z planem powinny potrwać do połowy października. Skrzyżowanie będzie przejezdne, natomiast do tego czasu uczestnicy ruchu powinni przygotować się na częściowe zawężenia jezdni i zamknięcia fragmentów chodników. Sygnalizacja w trakcie przebudowy będzie działała, ale wykonawca zastrzega, że w związku z bieżącymi robotami mogą zdarzyć się krótkotrwałe wyłączenia świateł. Na dłuższy czas, to jest na okres ok. jednej doby, zgasną jedynie pod koniec prac, kiedy nastąpi uruchamianie nowych masztów sygnalizacyjnych.
Więcej osygnalizowanych przejść
W 2021 r. modernizujemy i przebudowujemy więcej sygnalizacji. Powoli do końca zmierzają prace na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej i ul. Kosiarzy, aby światła objęły przedłużoną i podłączoną do tej „krzyżówki” ul. Sarmacką. Z kolei na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej nasze roboty powinny ruszyć w przyszłym tygodniu – obecnie działają tam wodociągowcy, którzy kończą budowę kanału sanitarnego.
Planujemy również budowę nowych sygnalizacji. Mają one stanąć głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu – na liście są m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej) oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma zostać wybudowana również u zbiegu ulic Lazurowej i Dywizjonu 303.