Most pieszo-rowerowy przez Wisłę ma stać się nową wizytówką Warszawy. Jeszcze w grudniu zeszłego roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór. Zgodnie z planem, okres zimowy przeznaczony jest na przygotowania do montażu konstrukcji stalowej.
Plan jest konsekwentnie realizowany, dzięki czemu na wiosnę, oprócz gotowych już podpór, będziemy mogli zobaczyć pierwsze stalowe elementy przeprawy.
Malowanie
Pod koniec stycznia odbyło się spotkanie z wykonawcą, na którym zweryfikowaliśmy czy zaproponowany system malarski spełnia oczekiwania architektoniczne i estetyczne. Wykonawca przygotował i przedstawił nam specjalną próbkę imitującą gabaryty, kształt oraz styki montażowe docelowej konstrukcji stalowej.
Po dokładnych oględzinach, próbki zostały zaakceptowane. Dzięki temu wykonawca może przygotowywać się do ich montażu.
Potrzebny ogromny żuraw
Montaż konstrukcji stalowej wymaga wielu przygotowań. Pierwszym z nich jest wykonanie drogi dojazdowej oraz podpór tymczasowych na wodzie i lądzie pod montaż konstrukcji.
Po zakończeniu tego etapu, na plac budowy przyjedzie sprzęt, za pomocą którego odbędzie się montaż konstrukcji stalowych. Przede wszystkim żuraw Demag CC 3800. To ogromne urządzenie, którego nośność to aż 650 ton. Przy pomocy tego typu maszyn, demontuje się np. śmigła turbiny wiatrowej.
Ze względu na wielkość i złożoność konstrukcji żurawia, jego elementy będą scalane etapami, co potrwa około tygodnia.
Most o długości 452 metrów
Most na Pragę stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor cortenu. Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.
Budowa mostu pieszo-rowerowego powinna zakończyć się w 2024 roku.