Same decyzje administracyjne są wydawane przez ZDM w okresie od 1 kwietnia do 31 października. Obecnie wpłynęło do nas blisko 50 wniosków na zajęcie pasa drogowego. Każdy podmiot składający wniosek musi pamiętać o załączeniu do wniosku odpowiednich dokumentów, m.in. projektu organizacji ruchu zaopiniowanego przez Komendę Stołeczną Policji, Wydział Organizacji Ruchu ZDM, ostatecznie projekt powinien być zatwierdzony przez miejskiego inżyniera ruchu, mapę geodezyjną z naniesionym szkicem sytuacyjnym, wyciąg z Krajowego Rejestru Sądownictwa i dokument potwierdzający prawo do dysponowania lokalem.
Stawki za zajęcie pasa drogowego są pobierane zgodnie z Uchwałą Rady m. st. Warszawy z dnia 17 marca 2011 r., na drogach powiatowych 1,20 za m2, na drogach krajowych i wojewódzkich 1,50 za m2 razy powierzchnia, razy ilość dni.
Zgodnie z Zarządzeniem nr 3997/2013 Prezydent m.st. Warszawy, wydanie decyzji na zajęcie pasa drogowego pod ogródki sezonowe na Trakcie Królewskim wymaga uwzględnienia dodatkowych kryteriów i zaleceń konserwatorskich związanych z ograniczeniami dotyczącymi kolorystyki, czy wykorzystywanych materiałów.
Najwięcej wniosków wpływa na zajęcie pasa na Trakcie Królewskim. Po praskiej stronie prym wiedzie ulica Francuska.