Inwestycja wpisuje się w projekt znany jako Nowe Centrum Warszawy. Jego celem jest przekształcenie ścisłego centrum stolicy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty prac stały się widoczne na al. Jana Pawła II, której centralny odcinek po przebudowie w 2020 r. zyskał zupełnie nowy wygląd. Natomiast w 2021 i 2022 r. roku poprawiliśmy estetykę i funkcjonalność ronda Dmowskiego oraz tzw. pl. Pięciu Rogów.
Dobre oferty
Następna w kolejce jest ul. Marszałkowska. Pierwsze zmiany już przeszła – po jej zachodniej stronie wzdłuż pl. Defilad powstała droga dla rowerów, wyremontowaliśmy chodnik, a na szerokiej jezdni wyznaczyliśmy miejsca postojowe. Dodaliśmy także nowej zieleni, w postaci 34 drzew (lipy srebrzyste ‘Varsaviensis’) oraz licznych krzewów i bylin. Niedawno zmiany przeszedł też sam wlot ul. Marszałkowskiej na pl. Bankowy, gdzie przesunęliśmy, skróciliśmy i osygnalizowaliśmy przejście dla pieszych – jedno z najbardziej niebezpiecznych w centrum.
Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie znacznie większych zmian. Między ul. Królewską a pl. Bankowym oraz od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej powstaną drogi rowerowe, wygodne chodniki i szpalery drzew. Fragment od Królewskiej do pl. Bankowego przebudujemy jako pierwszy.
W przetargu otrzymaliśmy 8 ofert. Mieszczą się one w przedziale od ponad 8,2 do prawie 12,7 mln zł. Teraz oferty będą przez nas analizowane. Na przeprowadzenie prac przewidziano 240 dni od momentu zawarcia umowy.
Parkowanie z chodnika na jezdnię
Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę, to będzie miał on za zadanie zmienić zachodnią stronę ul. Marszałkowskiej. Wybuduje drogę dla rowerów, którą od al. „Solidarności” do ul. Elektoralnej poprowadzi między budynkami a parkingiem na pl. Bankowym, a następnie wzdłuż Marszałkowskiej poprowadzi obok chodnika. Sam chodnik wyremontuje, aby piesi nie musieli już poruszać się po wyeksploatowanym i wątpliwym estetycznie asfalcie. Przestrzeń na szerszy chodnik zostanie uzyskana dzięki przeniesieniu parkowania na jeden z pasów szerokiej jezdni. Kierowcy będą zatrzymywać samochody na wyznaczonych miejscach postojowych, zamiast na trotuarze.
Na pl. Bankowym zostanie uporządkowane parkowanie. W centralnej części powstanie tam 55 miejsc postojowych, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami. 24 miejsca będą skośne, aby usprawnić zatrzymywanie aut. Z kolei niewielka, bo mieszcząca 3 pojazdy zatoka parkingowa na ul. Elektoralnej, zlokalizowana po południowej stronie pl. Bankowego przy dawnym hotel Saskim, przestanie istnieć. Przestrzeń po niej stanie się częścią chodnika. Znajdujące się nieopodal przejście dla pieszych przez ul. Elektoralną w rejonie ul. Przechodniej zostanie przesunięte bliżej pl. Bankowego.
Za przejściem dla pieszych u zbiegu Marszałkowskiej i Elektoralnej są trzy miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Te miejsca zmienią się ze skośnych na równoległe. Inna będzie geometria wlotu pl. Żelaznej Bramy na przedłużeniu ul. Ptasiej. Ulokowana tam zebra stanie się krótsza i wyniesiona. Obok niej powstanie przejazd rowerowy jako integralna część drogi dla rowerów.
Przy okazji poprawione zostanie parkowanie na pl. Żelaznej Bramy. Po stronie południowej kierowcy w całości zaparkują na jezdni, a nie – jak to ma miejsce obecnie – częściowo na chodniku. Przed przejściem dla pieszych przy wlocie ul. Przechodniej, po obu stronach jezdni, zabezpieczymy 10-metrową strefę wyłączona z ruchu. Po to, aby piesi wchodzący na pasy byli lepiej widoczni dla kierowców.
Szeroko z zielenią
Całość zmian dopełni zieleń. Ul. Marszałkowską od ul. Królewskiej do pl. Bankowego ozdobią 63 drzewa (29 platanów klonolistnych, 16 miłorzębów japońskich i 18 wiśni ptasich) oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy. Łączna powierzchnia nowych nasadzeń wyniesie prawie 2600 m kw. – taka ilość wystarczyłaby na zazielenienie warszawskiej „patelni” trzy razy.
Tak obecnie wygląda ul. Marszałkowska między ul. Królewską a pl. Bankowym.