Pogotowie Drogowe na bieżąco kontroluje stan stołecznych dróg. Nasi pracownicy przyjmują również informacje m.in. od mieszkańców. Od początku roku otrzymaliśmy blisko 600 zgłoszeń dotyczących wykruszeń nawierzchni jezdni, uszkodzeń chodników i ścieżek rowerowych. Łatwym i szybkim sposobem na zgłoszenie awarii jest Miejskie Centrum Kontaktu z Mieszkańcem – 19 115.
Awarie, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu użytkowników ruchu drogowego, są usuwane maksymalnie w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. Pozostałe, w zależności od kategorii drogi (krajowe, wojewódzkie, powiatowe) odpowiednio w ciągu 3, 6 i 9 dni.
W jaki sposób radzimy sobie z wykruszeniami nawierzchni jezdni? W zależności od wielkości uszkodzenia stosujemy różne techniki naprawy. W przypadku drobnych wykruszeń najprostszym i najszybszym – ale co warto podkreślić doraźnym – sposobem jest uzupełnienie ubytku tzw. masą na zimno. Po oczyszczeniu wykruszenia układamy na nim specjalną masę bitumiczną, która odpowiednio rozprowadzona i utwardzona pokrywa ubytek w nawierzchni. Tak zabezpieczone wykruszenie, już w okresie wiosennym, naprawiamy asfaltem lanym.
Jeśli ubytek lub uszkodzenie nawierzchni jest większe, stosujemy nieco inną technologię naprawy. Składa się ona z kilku zasadniczych kroków. Pierwszym jest wycięcie i usuniecie uszkodzonego asfaltu. Tak przygotowana nawierzchnia jest czyszczona i skrapiana specjalną emulsją poprawiającą wiązanie warstw. Kolejnym krokiem jest układanie nowej warstwy nawierzchni, jej wyrównanie oraz uszczelnienie specjalną masą uszczelniającą. Łączy ona bezpiecznie odtworzony fragment nawierzchni z tym już istniejącym. Właśnie tego typu prace prezentujemy na zdjęciach.
Warto dodać, że od 2000 roku Zarząd Dróg Miejskich stosuje do napraw mieszankę SMA. Jest to ostatnia warstwa nawierzchni jezdni – tzw. warstwa ścieralna. Nowoczesna mieszanka jest bardziej odporna na zmienne warunki atmosferyczne, dzięki czemu w miejscach gdzie jest już zastosowana, dochodzi do mniejszej liczby wykruszeń, zwłaszcza w okresie przedwiośnia.