Naprawiamy nawierzchnię dróg - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

03-03-2017

Naprawiamy nawierzchnię dróg

Zima to szczególnie trudny czas dla nawierzchni dróg. Po ustąpieniu mrozów zabieramy się do intensywnej pracy, aby naprawić to co zniszczyła pogoda.

Naprawa nawierzchni drogi.

Pogotowie Drogowe na bieżąco kontroluje stan stołecznych dróg. Nasi pracownicy przyjmują również informacje  m.in. od mieszkańców. Od początku roku otrzymaliśmy blisko 600 zgłoszeń dotyczących wykruszeń nawierzchni jezdni, uszkodzeń chodników i ścieżek rowerowych. Łatwym i szybkim sposobem na zgłoszenie awarii jest Miejskie Centrum Kontaktu z Mieszkańcem – 19 115.

Awarie, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu użytkowników ruchu drogowego, są usuwane maksymalnie w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. Pozostałe, w zależności od kategorii drogi (krajowe, wojewódzkie, powiatowe) odpowiednio w ciągu 3, 6 i 9 dni.

W jaki sposób radzimy sobie z wykruszeniami nawierzchni jezdni? W zależności od wielkości uszkodzenia stosujemy różne techniki naprawy. W przypadku drobnych wykruszeń najprostszym i najszybszym – ale co warto podkreślić doraźnym – sposobem jest uzupełnienie ubytku tzw. masą na zimno. Po oczyszczeniu wykruszenia układamy na nim specjalną masę bitumiczną, która odpowiednio rozprowadzona i utwardzona pokrywa ubytek w nawierzchni. Tak zabezpieczone wykruszenie, już w okresie wiosennym, naprawiamy asfaltem lanym.

Jeśli ubytek lub uszkodzenie nawierzchni jest większe, stosujemy nieco inną technologię naprawy. Składa się ona z kilku zasadniczych kroków. Pierwszym jest wycięcie i usuniecie uszkodzonego asfaltu. Tak przygotowana nawierzchnia jest czyszczona i skrapiana specjalną emulsją poprawiającą wiązanie warstw. Kolejnym krokiem jest układanie nowej warstwy nawierzchni, jej wyrównanie oraz uszczelnienie specjalną masą uszczelniającą. Łączy ona bezpiecznie odtworzony fragment nawierzchni z tym już istniejącym. Właśnie tego typu prace prezentujemy na zdjęciach.

Warto dodać, że od 2000 roku Zarząd Dróg Miejskich stosuje do napraw mieszankę SMA. Jest to ostatnia warstwa nawierzchni jezdni – tzw. warstwa ścieralna. Nowoczesna mieszanka jest bardziej odporna na zmienne warunki atmosferyczne, dzięki czemu w miejscach gdzie jest już zastosowana, dochodzi do mniejszej liczby wykruszeń, zwłaszcza w okresie przedwiośnia.

Powered by Projectic.pl