Naziemne przejścia na rondzie Dmowskiego. Dwie oferty - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-06-2018

Naziemne przejścia na rondzie Dmowskiego. Dwie oferty

Polska Inżynieria i CertusVia – to firmy, które złożyły oferty w przetargu na dokumentację wykonawczą przebudowy ronda Dmowskiego. Dzięki zmianom, które planujemy na rondzie będzie można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez konieczności schodzenia do podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez skrzyżowanie.

Polska Inżynieria zaoferowała cenę 349 320,00 zł brutto, a firma CertusVia – 578 100,00 zł brutto. Obie firmy zadeklarowały też m.in. wykonanie komputerowej symulacji ruchu drogowego i tygodniowe raporty o stanie zaawansowania prac projektowych. Zarówno jedna jak i druga oferta mieszczą się w zaplanowanym przez nas kosztorysie.  Dokumenty będą teraz analizowane.

Czytelniejsza organizacja ruchu

Obecnie na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejścia podziemne – kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne. Zostaną one wyznaczone tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów, dzięki czemu przejścia mogą powstać w przyszłym roku.

Aby to było możliwe, konieczne jest wykonanie wielobranżowej dokumentacji budowlanej, obejmującej m.in. projekt organizacji ruchu, program sygnalizacji świetlnej uwzględniający przejścia dla pieszych, projekt elektryczny itd. Dokumentacja powstanie na bazie koncepcji przygotowanej w ubiegłym roku przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu.

Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne, wyznaczone na wysokości końca przystanków tramwajowych:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do środka co wymaga zwężenia nadmiernie szerokich pasów autobusowych. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie,  na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.
  • przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie ma tam dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
  • przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.

Przejścia z azylami

Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się.

Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. liczba samochodów przejeżdżających przez rondo zmniejszy się o ok. 12 proc.

Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg, wybrane biuro projektowe będzie miało 12 miesięcy na wykonanie dokumentacji budowlanej. To oznacza, że piesi będą mogli z nich skorzystać najprawdopodobniej pod koniec 2019 r.

WIĘCEJ INFORMACJI O PRZETARGU

Powered by Projectic.pl