Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu to jeden z naszych priorytetów. Szczególnej uwagi wymagają piesi, dlatego w latach 2016-2020 przeprowadziliśmy audyt wszystkich niesoygnalizowanych przejść na naszych drogach w Warszawie. Pod lupę zostało wzięte m.in. właśnie to przed pl. Bankowym. Uzyskało noty 1 i 2 w sześciostopniowej skali (od 0 do 5). Audytorzy wskazali, że piesi są tam narażeni na mknące z dużymi prędkościami samochody. I zarekomendowali budowę sygnalizacji.
W tym celu pod koniec września ogłosiliśmy przetarg. W postępowaniu zgłosiły się dwie stołeczne firmy – Podkowa i Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty”, które zaproponowały odpowiednio 837 tys. zł i 976 tys. zł. Choć obie oferty były korzystne, bo wartość zamówienia oceniliśmy wstępnie na ponad 1 mln zł, w toku analizowania lepszą okazała się ta złożona przez Podkowę. I właśnie z tą firmą związaliśmy się umową.
Będą światła, będzie też szerzej
Zadaniem Podkowy będzie budowa sygnalizacji na przejściu przez obie jezdnie oraz przez torowisko tramwajowe. Wykonawca wyposaży światła w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów.
Prace będą się wiązały też z infrastrukturą w rejonie przejścia. Poszerzony zostanie chodnik w północno-zachodnim narożniku, od strony ul. Elektoralnej i pl. Bankowego. Obecnie różnica wysokości pod budynkiem byłego Hotelu Saskiego sprawia, że większość chodnika znajduje się na podwyższeniu, do którego prowadzą schody. Dla osób o ograniczonej mobilności do dyspozycji jest jedynie wąski pas chodnika przy samej krawędzi jezdni i on właśnie zostanie poszerzony.
Same zebry zostaną nieco przesunięte, aby piesi po zachodniej stronie mieli więcej miejsca. Obok nich powstanie przejazd rowerowy, który zostanie potem połączony z infrastrukturą rowerową planowaną w ramach przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinku od pl. Bankowego do Królewskiej. Układ pasów ruchu Marszałkowskiej w kierunku południowym też przyjmie kształt pasujący do planowanych zamian na tym odcinku ulicy.
Wybrany wykonawca ma 45 dni na realizację inwestycji od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że przejście dla pieszych przez ul. Marszałkowską przy pl. Bankowym sygnalizację świetlną zyska jeszcze w tym roku.
Nowe Centrum Warszawy
Inwestycja stanowi niewielką, ale istotną częścią zmian, które składają się na Nowe Centrum Warszawy. Wiąże się z planowaną przebudową ul. Marszałkowskiej na odcinku pl. Bankowy – Królewska. Zgodnie z powstałą kilka lat temu koncepcją „Zielona Marszałkowska”, na tym fragmencie po zachodniej stronie ulicy ma powstać dwukierunkowa droga dla rowerów oraz szpaler drzew. Parkowanie zostanie przeniesione z chodnika na jezdnię. Projektowanie tych zmian rozpoczęło się w wakacje, a ich realizacja będzie najprawdopodobniej możliwa w 2022 i 2023 roku.
Nowe Centrum Warszawy to realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego plan przemiany centralnej części miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń. W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka, a obecnie trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów i rondzie Dmowskiego. Niedawno zakończyło się wprowadzanie zmian po wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej wzdłuż pl. Defilad, gdzie wybudowaliśmy drogę dla rowerów, wyremontowaliśmy chodnik, utworzyliśmy miejsca postojowe i posadziliśmy nową zieleń.