Modernizacja ruszyła na początku listopada. Objęła odcinek od ul. Marcinkowskiego do al. Solidarności. Prace trwały blisko dwa miesiące, ich koniec nastąpił tuż przed świętami Bożego Narodzenia.
33 słupy i 36 lamp
Odnowa oświetlenia rozpoczęła się wymianą przewodów. W ziemi ułożyliśmy ponad 1,5 km nowego okablowania – po to, aby zmniejszyć ryzyko usterek. Następnie skupiliśmy się na latarniach. Zdemontowaliśmy 34 stare, betonowe słupy oświetleniowe, z których większość była w bardzo złym stanie technicznym. Zastąpiliśmy je 33 nowymi. Dzięki temu zminimalizowaliśmy wystąpienie awarii oświetlenia.
Kolejnym, ostatnim krokiem był montaż nowych opraw. Zdemontowaliśmy 35 lamp sodowych, a w ich miejsce wstawiliśmy 36 nowych, ledowych. Dzięki temu będzie oszczędniej, bo w skali roku zmniejszy się zużycie energii elektrycznej. Już natomiast jest jaśniej – po zmroku piesi w rejonie przejść stali się dla kierowców lepiej widoczni.
Ul. Jagiellońska była ostatnią, przy której wymieniliśmy w tym roku oświetlenie w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. Nowe słupy z ledowymi oprawami zajmą miejsce starych, betonowych latarni z sodowymi lampami w łącznie 13 lokalizacjach. To oprócz Jagiellońskiej:
- ul. Stryjeńskich,
- ul. Szczęśliwickiej,
- ul. Sosnkowskiego,
- ul. Lektykarskiej,
- ul. Jarzębskiego,
- ul. Płowieckiej,
- ul. Kruczej,
- ul. Sokratesa (koniec prac w kwietniu 2021 r.),
- ul. Przy Agorze (koniec prac w kwietniu 2021 r.),
- ulice Trocka i Borzymowska (jeden ciąg),
- węzeł drogowy Trasy Łazienkowskiej z Wałem Miedzeszyńskim,
- węzeł drogowy Trasy Łazienkowskiej z Wisłostradą.
Czym jest „SOWA”?
Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. “zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.
Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.
Szeroka skala nowego oświetlenia
Ale lampy w powoli kończącym się roku wymieniliśmy nie tylko realizując program „SOWA”. Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadziliśmy w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładami choćby ulice Lucerny i Płochocińska, gdzie pracowaliśmy jesienią. Na tej pierwszej na odcinku od ul. Wapiennej do ul. Mrówczej wstawiliśmy 24 nowe latarnie z 25 ledowymi oprawami, a na drugiej – na fragmencie od ul. Modlińskiej do wiaduktu kolejowego zainstalowaliśmy 39 latarni z 46 oprawami. Do tego doszły też tunele. W tym roku 40 ledowych lamp zastąpiło 87 sodowych w przeprawie pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego, z kolei jezdnie Trasy Łazienkowskiej w tunelach przy pl. Na Rozdrożu rozjaśniają 93 LED-y zamiast 374 lamp sodowych.
Wymiana związana jest nie tylko z poprawą widoczności dla kierowców. Ma na celu także zmniejszyć koszty poboru prądu. Jako Zarząd Dróg Miejskich jesteśmy jednym z większych odbiorców energii elektrycznej w Warszawie, bo odpowiadamy za zasilanie ponad 100 tys. latarni ulicznych w całym mieście i ok. 700 sygnalizacji świetlnych. Ponieważ ceny prądu rosną, sukcesywna wymiana oświetlenia sprawia, że ograniczamy koszty.
W tym celu w tym roku ogłosiliśmy przetarg na kompleksową wymianę 38,5 tys. opraw oświetleniowych na ledowe na podległych nam drogach do końca 2022 r. Zgłosiło się 6 firm. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Lug Light z Zielonej Góry i to jej powierzymy to zadanie – niebawem powinniśmy podpisać umowę.
Łącznie wymienimy ponad 43 tys. lamp – osobne zamówienie obejmie oświetlenie na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.