Zakończyła się budowa nowego przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską, które dołączyło do blisko 100 innych wybudowanych w ostatnich latach. Nowa zebra znajduje się na skrzyżowaniu z ulicami Poligonową i Grenadierów. Do tej pory piesi w pobliżu mieli tylko do dyspozycji kładkę. Teraz bez problemu przejdą przez ulicę „w poziomie 0”. To ogromne ułatwienie dla wszystkich, ale przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością ruchową, osób starszych, czy rodziców z dziećmi w wózkach.
-
Mapa nowych przejść naziemnych 2014-2024
Dzięki nowemu przejściu zlikwidowaliśmy kolejną barierę architektoniczną na warszawskich ulicach. A takimi są właśnie miejsca, gdzie jedyną możliwością przejścia przez jezdnię są kładki – rozwiązanie przestarzałe i niewygodne dla każdego. Kładki zresztą odchodzą do lamusa, co pokazują statystyki ich wykorzystywania. Mając wybór między kładką a przejściem naziemnym, piesi i rowerzyści znacznie częściej wybierają przejście.
Dobitnie pokazują to poniższe wykresy, które przedstawiają wykorzystanie przejścia i kładki znajdujących blisko siebie na skrzyżowaniu ulic Grochowskiej i Jubilerskiej oraz Czerniakowskiej i Chełmskiej. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ul. Czerniakowską. Tam przejście znajduje się tuż pod kładką.
Skrzyżowanie Grochowska/Jubilerska
Skrzyżowanie Czerniakowska/Chełmska
Przejście i więcej
Budowa nowego przejścia wiązała się z koniecznością przebudowy sygnalizacji na skrzyżowaniu. Tak też się stało. Oprócz tego nie zabrakło innych zmian. Zwłaszcza rowerowych. Wraz z nową zebrą powstał nowy przejazd rowerowy. Łączy drogę dla rowerów po południowej stronie ul. Ostrobramskiej z kolejnym nowym przejazdem przez ul. Grenadierów.
Przejazd przez ul. Grenadierów łączy się z kolei z nową infrastrukturą rowerową, która prowadzi wzdłuż Ostrobramskiej i skręca do odnogi ulicy Grenadierów prowadzącej w kierunku ul. Białowieskiej. Tam również powstał nowy przejazd rowerowy, a znajdujące się tam przejścia zostały doświetlone. Do tego zamontowaliśmy detekcję rowerzystów. Znajduje się ona kawałek przed przejściem, a nie na przejściu. Dzięki temu program może się dostosować do sytuacji bez zmuszania rowerzysty do zatrzymania. Podobne rozwiązanie zaimplementowaliśmy m.in. na ul. Świętokrzyskiej.
Wyremontowane zostały m.in. chodniki, a wyspy rozdzielające jezdnie ul. Ostrobramskiej i ul. Poligonowej poszerzono. Nie zabrakło też nowej zieleni. Na wspomnianych poszerzonych wyspach pojawiło się 9 nowych drzew – lip.
W ramach przebudowy sygnalizacji zastosowaliśmy także znany już z pl. Na Rozdrożu czy skrzyżowania ulic Branickiego i Sarmackiej patent. Mowa o chowanych pod ziemią skrzynkach. Wcześniej skrzynki były montowane nad ziemią. Nie wyglądało to jednak najlepiej, a poza tym takie skrzynki mogły stanowić barierę w ruchu pieszo-rowerowym czy ograniczać widoczność. Natomiast z postępem technologii – ochrona przed wilgocią i zalaniem – oraz spadkiem jej ceny możemy skrzynki bez problemu „zakopać”.
Kolejne zmiany na Ostrobramskiej już w przygotowaniu
Prace na skrzyżowaniu ulic Ostrobramskiej z Poligonową i Grenadierów prowadziła firma Traffic Polska. Jej oferta opiewała na nieco ponad 2,5 mln zł. Teraz z kolei szukamy wykonawcy, który kawałek dalej, przy węźle Przyczółek Grochowski wybuduje pochylnię. Konstrukcja ma zapewnić osobom z niepełnosprawnością ruchową oraz rowerzystom wygodne połączenie między ul. Ostrobramską a ul. Kinową.
Niedawno otworzyliśmy nadesłane oferty. Zgłosiło się dwóch wykonawców. Jeden zaproponował wybudowanie pochylni za nieco ponad 7,1 mln zł. Drugi za ponad 4,2 mln zł. Teraz przyjrzymy się obu ofertom. Po wyborze wykonawcy podpiszemy z nim umowę. Od tego momentu będzie miał 24 tygodnie na wykonanie zadania.
Istniejące połączenie między wspomnianymi ulicami prowadzi przez schody. Dla osób mających problem z poruszaniem się może to być bariera nie do przejścia. Wówczas zmuszone są do nadkładania drogi. Z kolei dla rowerzystów czy rodziców z dziećmi w wózkach schody to zawsze utrudnienie.
Dla pieszych i rowerzystów
Na nowej pochylni zostanie poprowadzony ciąg pieszo-rowerowy. Konstrukcja powstanie po północno-wschodniej stronie tamtejszego węzła drogowego, po wewnętrznej stronie łącznicy umożliwiającej kierowcom jadącym al. Stanów Zjednoczonych w stronę ronda Wiatraczna dojazd do ul. Kinowej. Na pochylni poprowadzimy ciąg pieszo-rowerowy, który będzie biegł również po wiadukcie. Będzie rozpoczynać się przy istniejącym przejściu podziemnym – gdzie znikną schody – i zostanie podłączona do wiaduktu w miejscu przygotowanym jeszcze w ramach jego przebudowy.
Do wiaduktu od ul. Kinowej będą prowadzić wyremontowany chodnik oraz nowa droga dla rowerów, która będzie połączona z istniejącymi już drogami oraz przejazdami rowerowymi w rejonie ul. Rozłuckiej. Wzdłuż ul. Ostrobramskiej nowy ciąg pieszo-rowerowy rozdzieli się na chodnik i drogę dla rowerów, która zakończy się przejazdem przez ul. Międzyborską.
Nowe przejście przez ul. Ostrobramską oraz pochylnia są kolejnymi elementami na rzecz zwiększania dostępności w okolicy. Między innymi przy okazji wspomnianej przebudowy wiaduktu odnowiliśmy chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i perony przystankowe, które podnieśliśmy do poziomu 16 cm ponad jezdnię, by ułatwić wsiadanie do autobusów. Przebudowaliśmy także schody po północnej stronie wiaduktu, dostosowując je do aktualnych norm.