W marcu tego roku otwarty został most pieszo-rowerowy, który połączył bulwary wiślane z praskim brzegiem Wisły. Od początku było wiadomo, że jest to dopiero pierwszy krok na drodze ku połączeniu Pragi z Traktem Królewskim i dalej ze Starym Miastem. Właśnie zakończyliśmy stawiać kolejny. Nowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Wybrzeża Kościuszkowskiego i ul. Karowej jest już otwarte.
Wygodniej z Pragi na Starówkę
Nowa zebra jest przedłużeniem mostu pieszo-rowerowego. Powstała na skrzyżowaniu, gdzie już wcześniej była sygnalizacja. Dlatego też nie będzie wprowadzać wielkiej różnicy dla ruchu wzdłuż Wisłostrady. Dzięki niej korzystający z mostu bez problemu przedostaną się na drugą stronę Wybrzeża Kościuszkowskiego. Tak samo spacerowicze z Powiśla łatwo i wygodnie dostaną się na most i dalej na Pragę.
Do tej pory najbliższym przejściem było to podziemne w ciągu ul. Bednarskiej. Jednak osoby z niepełnosprawnością ruchową, rodzice z dziećmi w wózkach, osoby starsze mogły mieć problem z korzystaniem z niego. Nowe przejście rozwiązało ten problem. Wygodniej będzie także rowerzystom, dla których na nowym przejściu wyznaczono przejazd rowerowy.
W ramach budowy nowego przejścia wprowadziliśmy też zmiany dla kierowców. Do tej pory wyjeżdżający z ul. Karowej na Wisłostradę mogli skręcać tylko w prawo. Po przebudowie skrzyżowania mają także lewoskręt, dzięki czemu mogą skręcić w stronę Żoliborza.
Poza wspomnianymi zmianami inwestycja objęła także wymianę oświetlenia – 12 nowych latarni wyposażonych w oprawy SAVA – przebudowę przejazdu rowerowego przez ul. Karową i połączenie z istniejącą infrastrukturą rowerową, a także remont chodników.
Część większego planu
Most pieszo-rowerowy był wstępem do rewitalizacji Pragi. W przygotowaniu jest m.in. projekt przebudowy ul. Okrzei, w której osi znajduje się most, a która po zmianach stanie się „bramą” na Pragę. Budowa nowego przejścia również jest częścią tej rewitalizacji. Jednocześnie jest wstępem do rewitalizacji ul. Karowej, która stanie się z kolei „bramą” na Trakt Królewski. Ulica ta została włączona przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego do projektu Nowe Centrum Warszawy. Celem przebudowy będzie podniesie ul. Karowej do odpowiedniej rangi – tak aby była odpowiednia dla roli łącznika między Traktem Królewski a Wisłą.
Nie pod, nie nad, a na ziemi
Przejścia naziemne są nie tylko wygodne, ale także nie wykluczają. Inaczej wygląda sprawa z przejściami podziemnymi czy kładkami, które dla wielu mogą stanowić barierę nie do przejścia. Dlatego tam, gdzie występują, sukcesywnie zastępujemy je przejściami naziemnymi. Tak na przykład stało się na rondzie Dmowskiego.
Z nowszych przykładów mamy plac Na Rozdrożu. Tam zasypaliśmy przejścia podziemne oraz wybudowaliśmy nowe naziemne. Trwają też prace nad budową przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską na skrzyżowaniu z ulicami Poligonową i Grenadierów. Nowa zebra będzie stanowić wygodną alternatywę dla pobliskiej kładki. Nowe przejścia powstaną także w ramach przebudowy kwartału Złota/Zgoda – na wysokości ul. Złotej oraz ul. Sienkiewicza.