Nowe rondo Dmowskiego coraz bliżej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

30-04-2021

Nowe rondo Dmowskiego coraz bliżej

Prestiżowy przetarg na kolejny etap Nowego Centrum Warszawy cieszy się dużym zainteresowaniem wykonawców. Wpłynęło aż osiem ofert. Co ważne, zdecydowana większość z nich nie tylko mieści się w zaplanowanym budżecie, a wręcz pozwala liczyć na wymierne oszczędności.

Widok na rondo Dmowskiego z drona.

Dużo dobrych ofert

Oferty zawierają się w przedziale od 11 042 819 zł do 14 902 758 zł brutto. To bardzo dobra informacja, biorąc pod uwagę, że Warszawa ma na realizację inwestycji zarezerwowane 14 306 651 zł. Wybór najkorzystniejszej finansowo oferty przyniósłby ponad 3 miliony zł oszczędności.

Oferty złożyły uznane firmy działające od lat na rynku budowlanym takie jak m.in. Strabag Polska, Planeta, Rokom, Adrog czy Mabau. Najniższą ofertę złożyła Balzola Polska Sp. z o.o. Co ciekawe ta sama firma w zeszłym roku bardzo sprawnie przebudowała po sąsiedzku aleję Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.

Obie inwestycje stanowiące element prezydenckiego projektu Nowe Centrum Warszawy mają podobne założenia. Na rondzie Dmowskiego, tak samo jak niedawno na rondzie Czterdziestolatka, przestrzeń zyska na estetyce oraz funkcjonalności. Pojawią się udogodnienia dla pieszych i rowerzystów oraz dużo nowej zieleni.

– Nadesłane oferty muszą zostać jeszcze sprawdzone pod kątem formalnym. Liczymy jednak na rozstrzygnięcie przetargu i chcemy, aby prace zakończyły się jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał na nie 6 miesięcy od momentu podpisania umowy. To jakościowa zmiana, rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym. Osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Dłuższe i szersze przystanki tramwajowe

W ramach zmian wokół ronda wytyczymy cztery przejścia dla pieszych z azylami między jezdniami:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
  • przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
  • przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

 

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas „zielonego” będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Co ważne, nowe sygnalizacje nie wpłyną na czas przejazdu tramwajów, bo utrzymamy dla nich priorytet.

Istniejące przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innych kierunkach, zyskają możliwość szybkiego przejścia w poziomie terenu.

Nowe przejazdy rowerowe połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich.

Łatwiejsze dojście

Zmiany wokół ronda Dmowskiego nie są tylko zwykłym wytyczeniem przejść dla pieszych.

– To duża i skomplikowana przebudowa, która rozwiąże szereg problemów, jakie mieli dotychczas warszawiacy w centrum stolicy. Przystanki tramwajowe staną się dostępne dla osób mających trudności w poruszaniu się, ułatwimy przesiadkę z pociągu ze stacji PKP Śródmieście na tramwaj. Zmiany pozwolą też na przekroczenie jezdni w ciągu ul. Widok czy ul. Nowogrodzkiej i umożliwią rowerzystom bezpieczny przejazd przez centrum Warszawy – dodaje wiceprezydent.

2/3 hektara nowej zieleni – platany, lipy i dęby

Na rondzie i wokół niego zostanie posadzonych ponad 20 tys. roślin. Nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawią się m.in. na wyspie ronda i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. m2.

Nowe Centrum Warszawy

Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Program jest konsekwentnie realizowany. Rozpoczęła się już przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i wspomnianej zachodniej strony ul. Marszałkowskiej w rejonie pl. DefiladRozpisaliśmy też przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. W ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Ruszył też konkurs na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej. 

Najlepsze wciąż przed nami

Choć zakres inwestycji jest duży, należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas prawdopodobnie zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Zebry planowane w tym roku będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie.

Powered by Projectic.pl