Właśnie takie prace – pierwsze w tym roku – prowadzimy na ulicy Radzymińskiej. W ramach przygotowań do wymiany nawierzchni jezdni, wymieniamy krawężniki i remontujemy przystanki. Stosowane przez nas rozwiązania zdecydowanie poprawiają komfort korzystania z komunikacji miejskiej przez pasażerów, zwłaszcza tych o ograniczonej mobilności.
Co dokładnie robimy?
Oprócz nowej nawierzchni, na przystankach instalujemy systemowe krawężniki peronowe. Posiadają one specjalny – zaokrąglony u podstawy – kształt, ułatwiający autobusom podjazd do krawędzi peronu. Zaokrąglony profil oraz zwiększona wysokość (16 cm) pozwalają autobusom precyzyjnie zatrzymać się jak najbliżej krawędzi peronu. Dzięki temu wszystkim pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiąść lub wysiąść z niskopodłogowego pojazdu.
Krawężniki najczęściej wykonywane są na zamówienie z granitu, co zwiększa ich trwałość oraz podnosi walory estetyczne. Górna powierzchnia w trakcie produkcji poddawana jest procesowi płomieniowania lub piaskowania, dzięki czemu krawężniki peronowe charakteryzują się zwiększoną szorstkością także w przypadku opadów śniegu lub ujemnej temperatury. Krawężniki peronowe stosuje się na całej długości linii zatrzymania. Pierwszy i ostatni element to krawężnik przejściowy, który umożliwia płynną zmianę wysokości oraz szerokości pomiędzy standardowym krawężnikiem drogowym, a elementem granitowym.
Standardem w naszych pracach stało się także montowanie specjalnych żółtych płyt, tzw. pasów ostrzegawczych, które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika. W przypadku przystanków autobusowych instalujemy pojedynczy pas ostrzegawczy o szerokości 30 cm, na całej długości krawędzi zatrzymania. Na przystankach montujemy płyty o zwiększonej wytrzymałości, posiadające specjalnie określony rozstaw i wysokość wypustek.
Żółte płyty z wypustkami wyznaczają również pole oczekiwania na wysokości środkowych drzwi autobusu. Dzięki temu pasażerowie o ograniczonej mobilności, w tym osoby poruszające się na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, a także osoby niewidome, mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Tam gdzie remontujemy chodniki, wyznaczamy ponadto pasy prowadzące ułatwiające dotarcie do pola oczekiwania.
Kolejne miejsca
W ubiegłym roku w krawężniki peronowe i pola oczekiwania wyposażyliśmy ponad 60 przystanków. Łącznie specjalne oznaczenia oraz krawężniki peronowe posiada już ponad 80 przystanków autobusowych i autobusowo-tramwajowych w stolicy.
W tym roku takie rozwiązania pojawią się w kilkudziesięciu kolejnych lokalizacjach, przede wszystkim w ramach frezowań jezdni oraz remontów chodników. W celu osiągnięcia jak najlepszych efektów, działamy wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego, wdrażając jeden spójny standard wyposażenia remontowanych peronów. Takich samych rozwiązań wymagamy także od pozostałych inwestorów prowadzących prace w naszym pasie drogowym.