Zachodnią stronę ul. Marszałkowskiej wzdłuż pl. Defilad chce obsadzić nowymi roślinami pięć firm. To AG Complex (swoje usługi wycenił na 870 tys. 328 zł brutto), Biosfera (936 tys. 983 zł brutto), Palmett (777 tys. 634 zł brutto), Sorted (716 tys. 896 zł brutto) i Testa (868 tys. 408 zł brutto). Nadesłane przez zainteresowanych oferty już sprawdzamy, by jeszcze w lipcu wybrać tę najkorzystniejszą. Wykonawca, z którym podpiszemy umowę, będzie miał za zadanie posadzić 38 lip srebrzystych ‘Varsaviensis’ w towarzystwie licznych krzewów i bylin, w tym m.in. żywopłotu z irgi.
Nowa zieleń powinna zacząć cieszyć oko pod koniec wakacji. Będzie stanowić kropkę nad i zmian, jakie są wprowadzane w sąsiedztwie pl. Defilad. Dobiega już bowiem końca wymiana chodnika – wykonane z granitu płyty zastąpiły pochodzącą sprzed dwóch dekad betonową kostkę niemal na całym obszarze. Widoczne są już wytyczane na przewymiarowanym prawym pasie szerokiej jezdni miejsca postojowe, na których kierowcy będą parkowali równolegle do kierunku jazdy.
Do końca zmierza też budowa drogi dla rowerów. W środę wykonawca rozpoczął układać na niej asfalt tam, gdzie go jeszcze nie było – na ok. 200-metrowym odcinku od strony jednego z wejść do stacji metra Świętokrzyska. Nowa trasa od północy została włączona do istniejącej infrastruktury rowerowej na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, a od południa połączy się z planowanym na ten rok układem dróg i przejazdów rowerowych na rondzie Dmowskiego (trwa analiza ofert nadesłanych w przetargu).
Dostępność i więcej zieleni
Inwestycja ta stanowi pierwszy krok do odnowienia ul. Marszałkowskiej w ramach realizacji programu Nowe Centrum Warszawy. Następnie – w kolejnych latach – przejdzie znacznie większe zmiany. Mają one bazować na koncepcji „Zielonej Marszałkowskiej”, opracowanej przez Zarząd Zieleni i konsultowanej z mieszkańcami. Przewiduje ona więcej zieleni, w tym także między torowiskiem a jezdnią. Przetarg z tym związany rozstrzygnęliśmy kilkanaście dni temu – podpisaliśmy umowy z firmami Polska Inżynieria i Kom-projekt na projektowanie przebudowy i rozmieszczenie zieleni na ul. Marszałkowskiej. Pierwsza zajmie się fragmentem od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej, a druga odcinkiem od ul. Królewskiej do pl. Bankowego.
Marszałkowska stanie się bardziej dostępna dla pieszych. Oprócz zebr na wysokości ulic Nowogrodzkiej i Widok, które wybudujemy, aby poprawić dostępność pieszym przy rondzie Dmowskiego, utworzymy również naziemne przejścia na wysokości ul. Złotej oraz na Osi Saskiej. Mamy również w planach budowę sygnalizacji świetlnej na niebezpiecznym przejściu dla pieszych przy Senatorskiej i przebudowę sygnalizacji u zbiegu z Królewską, gdzie często dochodziło do kolizji.
Na całej długości ul. Marszałkowskiej powstanie też droga dla rowerów. Od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zostanie ona wytyczona dzięki przeniesieniu parkowania na jezdnię. Dalej na północ rowerzyści przejadą przez pl. Bankowy i drogą rowerową wzdłuż ul. Andersa dojadą na Żoliborz. Tam – w ramach osobnego projektu – powstanie trasa rowerowa w ciągu ul. Mickiewicza. W ten sposób powstanie długi i spójny korytarz rowerowy północ-południe przez ścisłe centrum miasta.