Prace będą dotyczyć 6 projektów wybranych przez mieszkańców w II edycji budżetu partycypacyjnego. Chodzi o elementy projektów „Ochota na rower”, „Stary Mokotów: Chodniki wolne od rowerów”, „Rowerem do parku”, „Bezpieczne przejścia dla pieszych i rozwój sieci tras rowerowych na Pradze”, „Bezpieczne parkingi rowerowe” oraz „Poprawa warunków dla ruchu pieszego i rowerowego na Woli”.
Rowerem w obu kierunkach
Zmiany na Ochocie będą dotyczyć dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerów na lokalnych uliczkach jednokierunkowych Filtrów i Starej Ochoty (23 odcinki ulic). Będzie to możliwe dzięki dodaniu tabliczek „nie dotyczy rowerów” do znaków zakazu wjazdu. To rozwiązanie stosowane powszechnie w innych miastach, pozwala wygodnie poruszać się rowerem po osiedlu. Wbrew pozorom, nie stwarza to żadnego zagrożenia w ruchu – rower jadący z przeciwka jest doskonale widoczny, a ruch na tych ulicach jest bardzo niewielki. Aby uporządkować organizację ruchu, kwartały ulic zostaną objęte strefowym ograniczeniem prędkości do 30 km/h.
Podobne zmiany planowane są także w innych dzielnicach. Ruch rowerowy „pod prąd” zostanie dopuszczony na ul. Platynowej na Woli (na odcinku od Srebrnej do Miedzianej), Czynszowej i Jasińskiego na Pradze a także na kilku ulicach Mokotowa: Różanej, Wiktorskiej, Dąbrowskiego, Narbutta, Wiśniowej i Łowickiej.
Uspokojenie ruchu i nowe miejsca parkingowe
Zmiany czekają ul. Madalińskiego. Na całej jej długości wyznaczymy pas do parkowania na jezdni. Dzięki temu kierowcy zyskają wygodne miejsca parkingowe, a piesi szersze chodniki. Pojawią się też nowe przejścia dla pieszych z azylami w rejonie ul. Wiśniowej, Łowickiej i Karłowicza.
Na Pradze metamorfozę przejdzie „mała” Radzymińska. Na odcinku od nasypu kolejowego do ul. Kawęczyńskiej pojawią się pasy rowerowe i pasy do parkowania na jezdni. Projekt jest skoordynowany z planowaną budową sygnalizacji na ul. Grodzieńskiej (w ramach innej inwestycji).
To nie koniec zmian. Na Białołęce dzięki głosom mieszkańców pojawią się nowe parkingi dla rowerów w węzłach przesiadkowych. Stojaki staną przy stacji PKP Choszczówka, a także przy pętlach autobusowych Olesin, Białołęka Dworska i Dąbrówka Wiślana. W każdej z lokalizacji będzie miejsce na 30 rowerów, w tym 4 miejsca wyposażone w automatyczny zamek.
Ostatnim z projektów jest zmiana w rejonie pawilonów przy ul. Grójeckiej 128. Istniejąca tam droga dla rowerów zostanie oddana pieszym, zaś rowerzyści zostaną skierowani na jezdnię serwisową. Uporządkuje to organizację ruchu w tym miejscu i ograniczy występujące tu niebezpieczne sytuacje.
Na oferty firm zainteresowanych wprowadzeniem zmian czekamy do 24 kwietnia. Termin na wykonanie wszystkich prac to – w zależności od projektu – od 60 do 120 dni.