Odebraliśmy kolejne cztery samochody do e-kontroli - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

28-09-2021

Odebraliśmy kolejne cztery samochody do e-kontroli

Poszerzyliśmy flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania. We wtorek odebraliśmy cztery nowe auta i w sumie mamy ich już siedem. Dostarczone pojazdy swoją służbę powinny rozpocząć na początku października.

Pojazd ZDM do e-kontroli.

Aby skutecznie kontrolować Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, powiększamy samochodową flotę e-kontroli. Właśnie dotarły do nas cztery następne pojazdy wyposażone w kamery i szereg czujników służących weryfikacji opłat za postój w strefie. Dostarczyła nam je warszawska firma MCX Pro Sp. z o.o. na podstawie zawartej dwa miesiące temu umowy, która przewiduje również prawo opcji umożliwiające zamówienie dwóch kolejnych pojazdów.

Belka zamiast „pudeł” 

Cztery nowe auta to nissany leaf, podobnie jak trzy pozostałe obecnie użytkowane. Też są wyposażone w zestaw kamer i czujników, ale różnią się od dotychczasowych samochodów e-kontroli. Na dachu zamiast charakterystycznych białych „pudeł” mają zamontowaną belkę. To właśnie w niej znajduje się sprzęt do skanowania numerów rejestracyjnych pojazdów zaparkowanych w SPPN. Z kolei urządzenia rejestrujące dane i przekazujące je do bazy Zarządu Dróg Miejskich ulokowane zostały w specjalnej obudowie na tylnym siedzeniu pojazdów.

Podobnie jak trzy poprzednie nissany, cztery nowe są elektryczne. Na ulice wyjadą dopiero za kilka dni. Wcześniej musimy je przygotować do służby, m.in. odpowiednio je oznaczając.

Ponad 6 mln skontrolowanych pojazdów 

System elektronicznej kontroli strefy z parkomatami funkcjonuje od 7 stycznia 2020 r. Tego dnia służbę rozpoczęły dwa auta, trzecie dołączyło osiem miesięcy później. Do tej pory przejechały ponad 130 tys. km i skontrolowały 6 267 683 parkujące pojazdy (3 608 176 w zeszłym roku i 2 659 507 w bieżącym) – każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym, w ciągu kilku minut, sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o to, aby wykluczyć tych kierowców, którzy chwilę wcześniej przyjechali i nie zdążyli zapłacić w parkomacie lub przez aplikację.

Takie kontrole skończyły się wystawieniem 280 286 tzw. DOD-ów, czyli Dokumentów Opłaty Dodatkowej. W ciągu ostatniego półtora roku 25 dwuosobowych pieszych patroli ZDM wystawiło 226 840 kar za brak opłaty za postój w strefie.

Niebawem – jeszcze jesienią – także piesze patrole planujemy wyposażyć w system e-kontroli. Po to, aby kary dla niepłacących kierowców nie były umieszczane za wycieraczką, a znajdowały się w systemie elektronicznym. Informacja o przewinieniu i należnej do uiszczenia kwocie będzie też wysyłana do kierowców pocztą.

 

Warto podkreślić, że warszawski system e-kontroli, kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które dzięki temu można skierować w inne rejony.

Szersza strefa 

Nowe cztery pojazdy do e-kontroli przydadzą się tym bardziej, że SPPN od 15 listopada rozszerzy się o Ochotę i Żoliborz. W strefie przybędzie w sumie ponad 14,2 tys. miejsc postojowych, a ich łączna liczba wyniesie ok. 52 tys.

Obecnie trwa włączanie ulic do strefy – zaczęliśmy od Ochoty. Na części z nich konieczne stało się wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Wymagało to przygotowania projektów czasowej (na okres robót) i stałej organizacji ruchu, które zaczęliśmy sukcesywnie wdrażać w terenie. Proces ten jest etapowany, a o zmianach na bieżąco informujemy w artykule na naszej stronie.

Powered by Projectic.pl