Odnawiamy oznakowanie poziome – w sumie prawie 650 tys. m2 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-05-2025

Odnawiamy oznakowanie poziome – w sumie prawie 650 tys. m2

Od początku kwietnia odnawiamy oznakowanie poziome na warszawskich drogach – te prace to nie tylko malowanie białych (cienkowarstwowych) linii na jezdniach, ale też czerwonych i niebieskich, (grubowarstwowych) na przejazdach rowerowych czy miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami. W sumie od początku kwietnia do końca października do wykonania jest niemal 650 tys. mkw. oznakowania.

Prace nad odnawianiem oznakowania trwają przez cały rok. W zimie przygotowujemy się do tego procesu, a przez wiosnę i lato pracujemy w terenie. Jest to możliwe dzięki temu, że w zeszłym roku podpisaliśmy umowę na odnawianie oznakowania przez 3 lata, czyli między 2024 a 2026 rokiem. Trzyletnia umowa warta jest 46,8 mln zł.

Ponad 2 mln m2 w 3 lata

W ciągu tych trzech lat do odnowienia będzie nawet 2 mln 058 tys. m2 oznakowania poziomego na blisko 800 km podległych nam ulic. To m.in. linie czy strzałki oraz szereg innych symboli, bez których trudno wyobrazić sobie jazdę po stołecznych ulicach.

Zadanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza obejmuje dzielnice północne (w tym północną część Śródmieścia). Druga natomiast dzielnice południowe (w tym południową część Śródmieścia).

650 tys. m2 w tym roku

W tym roku wytypowanych od odnowienia jest prawie 650 tys. m2 różnego rodzaju oznakowania poziomego. Wykonawca rozpoczął prace już 1 kwietnia. Był to początek pierwszego etapu prac (wiosenno-letniego), który potrwa do końca lipca. Następnie, na początku sierpnia rozpocznie się kolejny (letnio-jesienny) i potrwa do końca października.

Odnowimy nie tylko białe oznakowanie (którego jest oczywiście najwięcej, bo ok. 600 tys. m2), ale również – tam, gdzie to potrzebne – niebieskie (miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami) i czerwone (przejazdy rowerowe). W ramach umowy przewidzieliśmy odnowę oznakowania zarówno w technologii cienkowarstwowej, jak i grubowarstwowej. Prace będą jednak dotyczyć w zdecydowanej większości oznakowania w technologii cienkowarstwowej.

Pracujemy tylko w nocy – wykonaliśmy już 30%

Prace prowadzone są w godzinach 22-5. Dzięki temu ograniczamy wpływ ewentualnych utrudnień na ruch. Wykonawca ma dowolność w wyznaczeniu kolejności ulic objętych umową. Przesyła nam jednak raporty z wykonanych prac – na ten moment gotowe jest ok. 30% oznakowania. Przesyła również plan na dany dzień. Dzięki temu możemy zareagować w sytuacji, gdy na wybranym przez wykonawcę odcinku zaplanowano w niedalekiej przyszłości jakieś prace, np. frezowanie.

Wyjątkowo możemy jednak zlecić naprawę w konkretnym miejscu w ramach dwóch trybów: pilnym (w przypadku konieczności jak najszybszej odnowy oznakowania) oraz zwykłym (w przypadku konieczności szybkiej, ale mniej pilnej odnowy; za jego pomocą możemy zlecać malowanie grubowarstwowe). Ponadto wykonawca konsultuje z nami decyzje o odnowie wytypowanego przez niego oznakowania w kolorze niebieskim i czerwonym.

Czym i jak malujemy?

Oznakowanie poziome jako uzupełnienie oznakowania pionowego musi być dobrze widoczne i bezpieczne. Dlatego tak ważna jest regularna odnowa. Ponadto wszystkie użyte przy malowaniu materiały muszą posiadać stosowne certyfikaty i deklaracje dopuszczające je do użycia na drogach publicznych. Oznakowanie poddawane jest badaniom, które potwierdzają jakość wykonanych robót. Dbamy również o to, by wykorzystywane przy malowaniu oznakowania farby i masy chemoutwardzalne były pozbawione substancji zagrażających środowisku.

Zależy nam także, aby oznakowanie było jak najbardziej wytrzymałe. W porównaniu do znaków pionowych znaki poziome są znacznie bardziej narażone na zużycie. Zwłaszcza w miejscach, gdzie ruch jest większy. Dlatego wymagamy od wykonawcy, aby realizowane prace objęte były odpowiednią gwarancją. Dla oznakowania grubowarstwowego to aż 36 miesięcy.

W przypadku wytrzymałości oznakowania nie bez znaczenia jest także metoda jego nakładania. Przy większych pracach powinno korzystać się z samojezdnych malowarek z możliwością automatycznego podziału linii. Jednocześnie ważne jest odpowiednie przygotowanie nawierzchni. Ta powinna być dokładnie oczyszczona i sucha.

Wykonawca musi brać też pod uwagę warunki atmosferyczne i prognozy pogody. Farb i mas nie można oczywiście nakładać w czasie deszczu. Ponadto podczas nakładania oznakowania temperatura powietrze i nawierzchni powinna się mieścić w przedziale od 5 do 35 stopni Celsjusza. Natomiast wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 85%.

Powered by Projectic.pl