Oferty złożyły: ponownie Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy (4 mln 797 tys. zł brutto) i Safege z Warszawy (5 mln 547 tys. zł brutto), a także Mosty Katowice (6 mln 795 tys. zł brutto) i Meritum Projekt z Katowic (2 mln 435 tys. zł). Propozycje są korzystniejsze od poprzednich. Obecna najtańsza jest o 1 mln 170 tys. zł niższa od najniższej z pierwszego przetargu. Właśnie rozpoczynamy analizę ofert i liczymy, że uda nam się wybrać najkorzystniejszą. Wyłoniony wykonawca będzie miał od daty podpisania umowy 30 miesięcy na przeprowadzenie powierzonego zadania.
W poprzednim postępowaniu chęć realizacji zadania wyraziły cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy, Progreg z Krakowa i Safege z Warszawy. Wszystkie nadesłane oferty okazały się jednak zdecydowanie zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. Zdecydowaliśmy się powtórzyć przetarg. Warto zwrócić uwagę, że np. Metroprojekt – jedna z dwóch firm, która złożyła ofertę dwukrotnie – tym razem zaoferował cenę o ponad 1 mln zł niższą niż w lipcu.
Co ważne, w przypadku każdego przetargu szacujemy wartość zamówienia. To standardowa procedura w ramach zamówień publicznych, która pozwala nam ocenić, czy oferty, które otrzymaliśmy są wysokie, czy niskie. W przypadku zaprojektowania od nowa Alej Jerozolimskich oszacowaliśmy wartość zamówienia na ok. 3 mln zł. Oznacza to, że najtańsza ze złożonych ofert jest sporo niższa od tego, czego się spodziewaliśmy.
Jakie zmiany?
Chodzi o przygotowanie projektu całkowitej przebudowy być może najważniejszej ulicy w Warszawie, czyli Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Ta inwestycja potrwa ok. 3 lat i będzie się wiązała z wykopaniem dołu w miejscu obecnych Alej Jerozolimskich. To daje okazję do zbudowania tej ulicy od nowa.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami z wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Kiedyś w tym miejscu rosły cztery rzędy drzew, dziś zieleni brakuje, ale liczne i wyraźne nasadzenia to również element zmian. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.
Do historii przejdą ronda u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
Nowe Centrum Warszawy
Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Program przemiany centralnych ulic stolicy, by nabrały charakteru wygodnej, przyjaznej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej, jest konsekwentnie realizowany.
Trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej oraz budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki. Do końca roku przejdzie zmiany rondo Dmowskiego, których wprowadzanie zaczęło się dwa tygodnie temu.
Nowego charakteru nabierze ul. Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).
Rozstrzygnięto już konkurs na przebudowę okolic ul. Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na Kruczej (na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej).
W ubiegłym roku w ramach realizacji Nowego Centrum Warszawy, przebudowaliśmy centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.