W ciągu ostatnich siedmiu lat udało nam się zwiększyć bezpieczeństwo po zmroku na prawie dwóch tysiącach przejść dla pieszych.
Instalowanie nowych słupów i opraw oświetleniowych na przejściach rozpoczęło się jesienią 2016 roku, wtedy 79 przejść stało się jaśniejszych. W 2017 roku doświetliliśmy 353 przejścia, w 2018 było ich 405, a w 2019 – 342. W 2020 roku poprawiliśmy jasność na 272 lokalizacjach, a w 2021 tylko na 9, przy wykorzystaniu środków z budżetu obywatelskiego. Niewielka liczba ta wynikała z nierozstrzygniętego przetargu spowodowanego wysokimi cenami na rynku, które były wynikiem pandemii.
W roku 2022 powróciliśmy do doświetlania i działaliśmy w 299 miejscach, w tym również na przejściach uwzględnionych na liście z poprzedniego roku. W sumie rozjaśniliśmy łącznie 1759 przejść. Do tego należy doliczyć te, które zostały poprawione podczas kompleksowych przebudów ulic oraz mniejszych inwestycji prowadzonych przez urzędy dzielnic na lokalnych, osiedlowych uliczkach.
Planujemy w tym roku zacząć doświetliać kolejne 322 przejścia i zakończyć związane z tym prace nie później niż do pierwszej połowy przyszłego. Na liście znajduje się kilkanaście przejść, gdzie nowe słupy i oprawy oświetleniowe zostaną zamontowane dzięki środkom z budżetu obywatelskiego.
Wybrana w przetargu firma będzie miała okres 6 miesięcy na wykonanie wszystkich prac od daty zawarcia umowy.
Widzimy efekty
Doświetlanie przejść dla pieszych odgrywa ważną rolę i przynosi pozytywne rezultaty w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Rok 2022 był najbezpieczniejszym, odkąd zbieramy dane o ofiarach wypadków drogowych, czyli od 40 lat. 33 ofiary wypadków to trzykrotnie mniej niż przed dekadą i blisko dziesięciokrotnie mniej niż na początku lat 90-tych. 16 pieszych, którzy zginęli w wypadkach to również najmniej w historii.
Ważnym wskaźnikiem w doświetleniu przejść jest to, że w ubiegłym roku nie odnotowano żadnego tragicznego przypadku w skutkach potrącenia pieszego na zebrze w Warszawie w godzinach od północy do 10 rano.
8 śmiertelnych ofiar wypadków (w tym pięcioro pieszych) od stycznia do czerwca 2023 r., to dwukrotnie niższy poziom, niż przed rokiem. Każda osoba, która zginie w wypadku drogowym w stolicy, to o jedną za dużo. Piesi to wciąż najliczniejsza grupa ofiar wypadków drogowych w Warszawie. Natomiast obserwujemy pozytywną tendencję, jeśli chodzi o spadek liczby wypadków i ofiar od co najmniej dekady. Niewątpliwie mają na to wpływ zmiany w infrastrukturze.
Dodatkowe oświetlenie jest instalowane przed przejściem, aby zwiększyć widoczność sylwetki pieszego lub rowerzysty na ciemnym tle dla nadjeżdżających kierowców. Poprawę widoczności pieszych osiągamy na dwa sposoby: albo montując dodatkowe słupy lub oprawy, albo przez wymianę słupów jeden do jednego – usuwamy wtedy stare latarnie i zastępujemy nowymi, wyposażonymi w podwójne wysięgniki, z których jeden jest skierowany na zebrę.
Czy wiesz, że…
W Warszawie z roku na rok ginie coraz mniej pieszych na przejściach. W 2022 r. nie było śmiertelnego potrącenia pieszego między północą a 10. rano.